Kína 30 évre szóló szerződést kötne

Vlagyimir Putyin orosz kormányfő az orosz lapok szerdai beszámolói szerint elsősorban a Kínának szállított orosz kőolaj és földgáz áráról tárgyalt kedden Vang Csi-san (Wang Qishan) kínai miniszterelnök-helyettessel Moszkvában.

MNO
2011. 06. 01. 12:09
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kínai vendég 30 évre szóló gázszállítási szerződésről tárgyalt a Gazprommal. A szállítások mennyiségében rég megállapodtak: évi 68 milliárd köbméterről van szó. Ebből 30 milliárd köbméter menne a még csak tervezett Altáj gázvezetéken, Szibériából Északnyugat-Kínába, további 38 milliárd köbméter a csendes-óceáni part mentén Északkelet-Kínába jut majd.

A fő probléma az ár kérdése, akárcsak a 2009 óta érvényben lévő kőolaj-szállítási szerződés esetében, de e téren orosz közlés szerint „jelentősen közeledtek az álláspontok”. A szerződés 2030-ig évi 15 millió tonna kőolaj szállításáról szól, és szerepel benne az árképzési formula is, amelynek alapját a Kozmino kikötőben jegyzett ár képezi. A szerződés megkötése nyomán a Transznyeft és a Rosznyeft konszern 25 milliárd dolláros hitelt kapott Kínából.

Ám a szállítások megkezdése után a kínai fél jelezte, hogy az árat csökkenteni szeretné a „szállítási együtthatóval”, amely a kőolaj Szkovorogyinóból a Csendes-óceán partjára és onnan Kínába szállításának költségeiből adódik. Az orosz társaságok ebbe nem mentek bele, de Kína csökkentette a fizetéseket, és az oroszok bírósági eljárással fenyegetőztek.

Kedden Moszkvában azonban Igor Szecsin energetikai ügyekben illetékes miniszterelnök-helyettes bejelentette: a felhalmozódott kínai adósság kérdése megoldódott, Kína elkezdett törleszteni.

A Vedomosztyi című lap szerint azonban az adósság 250 millió dollár volt, s ebből Peking 195 milliót törlesztett. A kínai fél álláspontja az orosz közlések szerint valamelyest enyhült az ár kérdésében, de a tárgyalások szerdán állítólag még folytatódnak. Emellett Kína el akarta érni a szállítások évi 30 millió tonnára való növelését, de arról nem szivárgott ki semmi, hogy e téren született-e eredmény.

A lap forrásai szerint a „szállítási együttható” 3 dollár lehet hordónként, ami a Rosznyeft bevételét 196 millió dollárral, a Transznyeftét 131 millióval csökkentené.

Igor Szecsin orosz miniszterelnök-helyettes a két ország képviselőinek keddi ülését követően azt mondta: a megállapodások előkészítését június 10-éig mindenképpen be kell fejezni, aláírásukra ugyanis a kínai államfő június közepi moszkvai útja során kerül sor.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.