Ne csak a szaftos hírek jöjjenek

Elégedetlen a távközléssel és tömegtájékoztatással foglalkozó kormányhivatal a médiával, de nem azért, amit jelent, hanem azért, amit nem – közölte a Mainstreet.com amerikai online újság.

MNO
2011. 06. 18. 10:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Szövetségi Kommunikációs Bizottság (FCC) megállapítása szerint ugyanis az amerikai média egyre kevésbé tájékoztat a helyi hatóságok kezdeményezéseiről, ami csökkentheti a közvélemény súlyát a helyi kormányzatok felügyeletében. Más megfogalmazásban a média nem ellenőrzi eléggé a helyi hatóságokat. A hivatal másfél évig tartó vizsgálata azt kutatta, hogy miként befolyásolja az új technológiák térnyerése, egyidejűleg a média bevételeinek csökkenése azt a módot, ahogy a média általában véve beszámol az eseményekről.

A felmérés eredménye ellentmondásos: az internet ugyanis jelentősen bővítette a média általános hírszerző és -gyűjtő képességét, viszont a hagyományos publikációk jövedelmét csökkentette. Ezzel rákényszerítette őket arra, hogy csökkentsék a szerkesztőségek létszámát, illetve a helyi eseményekről szóló tudósítások mennyiségét, és inkább a „szaftosabb” vagy izgalmasabb országos témákkal foglalkozzanak többet. Az FCC elnöke, Julius Genachowski a vizsgálat eredményét kommentálva aggodalmát fejezte ki amiatt, hogy „a helyi sajtóban kialakuló űrt” mindmáig nem pótolta más média.

„Márpedig minél kevesebb a minőségi tájékoztatás, annál kevésbé fogunk értesülni a helyi hatóságok hibás döntéseiről” – sajnálkozott az amerikai médiapolitikus. A bizottság összegezése szerint e folyamat eredményeként a közvélemény nem lesz kellőképpen tudatában a közösséget érintő olyan problémáknak, mint a korrupció és a közpénzek pazarlása, ami viszont aláássa a demokrácia működését a helyi szinteken. A testület olyan biztató jeleket is tapasztalt, amelyek némileg ellensúlyozzák a kifogásolt tendenciákat. Így például olyan komoly médiumok, mint a The Huffington Post és a The New York Times az utóbbi időben nagyobb forrásokat összepontosítanak „szuper helyi online tudósításra”, és országszerte számos portált indítottak helyi közösségek igényeinek kielégítésére. Ezek a kezdeményezések azonban egyelőre csak azt igazolták, hogy az ilyen hírek fontosak – azt még nem, hogy jövedelmezőek vagy legalább fenntarthatóak, következésképpen érdemes velük foglalkozni nagy sajtószervezetekben is.

Az FCC egy lépéssel túl is megy a helyzet jelzésén: a kommunikációs hivatal azt ajánlja, hogy az amerikai szövetségi kormány évi több mint egymilliárd dolláros hirdetési keretéből a lehetőségek függvényében biztosítson nagyobb részt a helyi média számára, és így növelje annak jövedelmét – emelte ki a jelentésből a Mainstreet.com.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.