A vezérkari főnök hozzátette: már néhány hete megérkezett a német hadsereg vizsgálatának eredménye a balesetről, amit a tárca azóta kiértékelt. Ezután csökkentették az Afganisztánban lévő magyar harcjárművek maximális sebességét, és újra figyelmeztették a katonákat az alapvető biztonsági előírások betartására – mondta. Harci körülmények között továbbra is a jármű parancsnoka határozza meg a sebességet.
A vizsgálat magállapításaival beigazolódott, hogy a balesetet közvetlenül az egyik kerék durrdefektje okozta, de önmagában a defekt nem vezetett volna ilyen tragédiához, hiszen a harcjárművön lévő abroncsok defektbiztosak, vagyis miután megsérültek, még 50 kilométer megtételére képesek normál sebességgel. A vezérkari főnök több szerencsétlen egybeesés következményének nevezte, hogy ilyen súlyos lett a baleset, és ketten életüket vesztették.
Szerencsétlen körülmények
A szerencsétlen egybeesések közé tartozott, hogy a jármű éppen előzés közben volt, amikor defektet kapott, továbbá nagyon szűk helyen, nagyobb sebességgel kellett a vezetőnek manővereznie. A jármű végül az útpadkának ütközött és felborult, majd háromszor átpördülve, a tetején ért földet, lövésztornya és négy kereke kiszakadt – idézte a jelentés eredményét a vezérkari főnök.
A harckocsiban lévő katonák sérülései azért lehettek olyan súlyosak, mert nem a „puhább” földre, hanem a betonútra zuhant vissza az MRAP – tette hozzá. A sérülések jellegéből és a tanúvallomásokból arra lehet következtetni, hogy mindegyik katona viselte a sisakját, és be is voltak kötve. A vizsgálat eredményeit az Egyesült Államok hadserege is megkapta (a harcjármű amerikai gyártmányú, és a magyarok az USA felajánlásából jutottak hozzá), és elkezdte a járművek átvizsgálását és az abroncsok lecserélését, bár a járműveken – így a magyarokén is – a gumik láthatóan kiváló állapotban vannak – mondta.
18 harcjármű
Magyarországnak az összetört eszközön kívül még 18 MRAP MaxxPro típusú, az USA hadseregétől származó harcjárműve van, ezeket továbbra is használják majd. A járművet, amelyben a magyar katonák meghaltak, az iraki háborúra fejlesztették ki, 3 méter magas, 2,5 méter széles és 6 méter hosszú, a súlya 17 tonna. A vezérezredes szerint valóban jóval borulékonyabb, mint a HMMWV (vagy Hum-vee, a Hummer a civil változata), amely sokkal alacsonyabb.
Az MRAP-et elsősorban közúti menetoszlopok kísérésére fejlesztették ki, és nagyon jól véd az aknatámadás ellen. Ezért például a jármű ülései nem a padlóhoz vannak rögzítve, és négypontos biztonsági öv is van benne.
A magyar katonák járműve május 17-én szenvedett balesetet Afganisztánban. Dálnoki András szakaszvezető, toronylövész, valamint Róth Orsolya őrmester, a jármű parancsnoka életét vesztette, négyen megsérültek.
(MTI)
Kisrepülő zuhant le Dunakeszin