Több szerencsétlen egybeesés miatt haltak meg a katonák

Az új szabályok értelmében maximum 50 kilométer/órás sebességgel haladhatnak a magyar katonák járművei az afganisztáni hadszíntéren a május közepén történt bagláni halálos baleset miatt – mondta Benkő Tibor szerdán.<br /><br /><a href="http://www.mno.hu/portal/788677" target="_blank"><strong>• 1000 katonánk szolgál külföldön</strong></a>

MNO
2011. 06. 15. 11:56
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A vezérkari főnök hozzátette: már néhány hete megérkezett a német hadsereg vizsgálatának eredménye a balesetről, amit a tárca azóta kiértékelt. Ezután csökkentették az Afganisztánban lévő magyar harcjárművek maximális sebességét, és újra figyelmeztették a katonákat az alapvető biztonsági előírások betartására – mondta. Harci körülmények között továbbra is a jármű parancsnoka határozza meg a sebességet.

A vizsgálat magállapításaival beigazolódott, hogy a balesetet közvetlenül az egyik kerék durrdefektje okozta, de önmagában a defekt nem vezetett volna ilyen tragédiához, hiszen a harcjárművön lévő abroncsok defektbiztosak, vagyis miután megsérültek, még 50 kilométer megtételére képesek normál sebességgel. A vezérkari főnök több szerencsétlen egybeesés következményének nevezte, hogy ilyen súlyos lett a baleset, és ketten életüket vesztették.

Szerencsétlen körülmények

A szerencsétlen egybeesések közé tartozott, hogy a jármű éppen előzés közben volt, amikor defektet kapott, továbbá nagyon szűk helyen, nagyobb sebességgel kellett a vezetőnek manővereznie. A jármű végül az útpadkának ütközött és felborult, majd háromszor átpördülve, a tetején ért földet, lövésztornya és négy kereke kiszakadt – idézte a jelentés eredményét a vezérkari főnök.

A harckocsiban lévő katonák sérülései azért lehettek olyan súlyosak, mert nem a „puhább” földre, hanem a betonútra zuhant vissza az MRAP – tette hozzá. A sérülések jellegéből és a tanúvallomásokból arra lehet következtetni, hogy mindegyik katona viselte a sisakját, és be is voltak kötve. A vizsgálat eredményeit az Egyesült Államok hadserege is megkapta (a harcjármű amerikai gyártmányú, és a magyarok az USA felajánlásából jutottak hozzá), és elkezdte a járművek átvizsgálását és az abroncsok lecserélését, bár a járműveken – így a magyarokén is – a gumik láthatóan kiváló állapotban vannak – mondta.

18 harcjármű

Magyarországnak az összetört eszközön kívül még 18 MRAP MaxxPro típusú, az USA hadseregétől származó harcjárműve van, ezeket továbbra is használják majd. A járművet, amelyben a magyar katonák meghaltak, az iraki háborúra fejlesztették ki, 3 méter magas, 2,5 méter széles és 6 méter hosszú, a súlya 17 tonna. A vezérezredes szerint valóban jóval borulékonyabb, mint a HMMWV (vagy Hum-vee, a Hummer a civil változata), amely sokkal alacsonyabb.

Az MRAP-et elsősorban közúti menetoszlopok kísérésére fejlesztették ki, és nagyon jól véd az aknatámadás ellen. Ezért például a jármű ülései nem a padlóhoz vannak rögzítve, és négypontos biztonsági öv is van benne.

A magyar katonák járműve május 17-én szenvedett balesetet Afganisztánban. Dálnoki András szakaszvezető, toronylövész, valamint Róth Orsolya őrmester, a jármű parancsnoka életét vesztette, négyen megsérültek.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.