A gyalogos visszavág

Az autók és motorok kiszorítása után az olaszországi polgármesterek a kerékpárutak helyett a gyalogosoknak igyekeznek minél több teret adni a városokban. A gyalogosokat azonban csak Észak-Itáliában szeretik, délen a járművek uralják az utcákat.

MNO
2011. 07. 04. 11:06
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„A gyalogos visszavág (a kerékpárosoknak is)” – ezt a címet kapta a Corriere della Sera napilap felmérése arról, melyik városban maradt még hely a gyalogos közlekedésre a négy- és kétkerekűek itáliai áradatában. A vizsgálatból az derült ki, egyre gyakoribbá vált, hogy a polgármesterek nem az autóvezetőknek, a robogósoknak vagy a kerékpárosoknak igyekeznek a kedvében járni, hanem a gyalogosokat részesítik előnyben.

Matteo Renzi, Firenze első embere már 2009-ben kitiltotta a forgalmat a városközpontból: a firenzei dóm tér megszabadult az addig arra haladó napi 1900 autóbusztól, most június végén pedig újabb három és fél hektár területet adtak át kizárólag a gyalogosforgalomnak.

Parma városában a szélesebb utak – és a zebra – közepén gyalogos-pihenőhelyet alakítottak ki, és egyelőre kísérleti jelleggel a sötétben világító zebrákat festettek fel. Ahogy a szenzorok érzékelik a gyalogos közeledését, apró lámpák gyulladnak fel az úttesten.

Bologna centrumában egyetlen, kizárólag gyalogosoknak fenntartott utca van, a többiben a gyalogosoknak a tömegközlekedéssel kell osztozni, de az új polgármester megszüntette az önkormányzati dolgozóknak eddig fenntartott közel háromszáz parkolóhelyet. Azt is bejelentette, korlátozni kívánja a városközpontba való behajtási engedéllyel most bíró 75 ezer autó számát.

Milánóban négyszázezer négyzetmétert fed le a gyalogosoknak fenntartott terület, Rómában ez alig két kilométeres szakaszt jelent a történelmi városközpontban. Még a Colosseum körül is egész nap autók és motorok robognak. Minél délebbre haladunk Olaszországban, annál kevesebb hely jut az utcákon a gyalogosoknak. Nápolyban néha még járda sincsen, és a gyalogosoknak még a zebrán sem adnak mindig elsőbbséget.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.