Egyesek a műanyag palackra esküsznek

Könnyebb, környezetbarát és ízkímélőbb műanyag palackokat használnak a hagyományos üveg helyett az egyes új-zélandi, amerikai és francia bortermelők.

MNO
2011. 07. 02. 16:18
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A PET-palackok száz százalékban újrahasznosíthatók, kevesebb energiaráfordítással készülnek, törhetetlenek, könnyebbek, és szállításkor is kevesebb helyet foglalnak el, mint üvegből készült elődjeik. „A műanyag palackokra az energiafelhasználás és a gyártás tekintetében is egy pozitív előrelépésként tekintünk” – mondta Michael Wentworth, az új-zélandi Yealands szőlészet illetékese. „Nyolcvankilenc százalékkal könnyebb az üvegnél, így az előállításkor és minden egyes szállításkor is spórolunk a szén-dioxid-kibocsátással” – tette hozzá a szakember.

A műanyag palackok egyáltalán nem változtattak a yealandsi borok ízén, amit elsősorban az bizonyít, hogy az új palackokba töltött sauvignon blanc és a merlot is kitűnően szerepeltek egy vakkóstolásos borversenyen.

Az Egyesült Államok nyugati részén elterülő, Oregon állambeli Naked pincészetben már több mint egy éve használnak PET-palackokat, amelyek elsősorban a könnyű súlyukkal győzték meg a termelőket.

Mindkét borászat 750 milliliteres palackokat használ, amelyek azonban kisebbnek tűnnek egy hagyományos üvegpalackhoz képest. „A vásárlók azt hihetik, hogy nem ugyanazt a mennyiséget kapják, ezért jól láthatóan feltüntetjük a pontos űrtartalmat” – mondta Wentworth.

A francia Boisset családi pincészet a műanyag palackokban is sikerrel értékesíti a Fog Mountain Merlot és a Yellow Jersey borokat Észak-Amerikában, a progresszív csomagolású 2008-as Beaujolais Nouveau fajtával azonban már nem volt ilyen szerencséje. „A hálaadás egy erősen hagyományokra épülő ünnep, ezért a vásárlók egy sokkal tradicionálisabb csomagolást akarnak, vagyis üveget” – mondta Patrick Egan Boisset. Kompromisszumos megoldásként a pincészet azóta a hagyományosnál könnyebb üvegpalackokba tölti a Beaujolais Nouveau borait.

A bordeaux-i székhelyű szőlő- és bortudományi intézet aggodalmát fejezte ki az újítás miatt, miután egy tavaly készült tanulmány szerint a műanyag palackokban tárolt fehérborok mindössze fél évig maradnak frissek. Mark Kaufman, a Boisset és Naked pincészetek PET-palackjainak gyártásáról gondoskodó EnVino illetékese azonban visszautasította a tanulmány eredményeit, mondván, a műanyag palackok nem a felnyitásuk előtt többévnyi tárolást igénylő, drága boroknak készülnek. „Azok a borok kevesebb mint a piac három százalékát teszik ki. Mi pedig a másik 97 százalékot célozzuk meg” – zárta rövidre a kérdést.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.