Felhasználtuk a 700 milliárdot, de nem hoztuk ki a maximumot belőle

Magyarország szinte teljes mértékben (99 százalékban) fel tudta használni az első Nemzeti Fejlesztési Terv (NFT) közel 700 milliárd forintos fejlesztési keretét, de az mintegy 35 milliárd forintos hazai költségvetési többletkiadással járt – állapította meg az Állami Számvevőszék (ÁSZ) az első Nemzeti Fejlesztési Terv végrehajtásának ellenőrzését követően.

MNO
2011. 07. 27. 13:02
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az ÁSZ munkatársai a közelmúltban fejezték be az első Nemzeti Fejlesztési Terv (NFT) végrehajtásának ellenőrzését, az ellenőrzés aktualitását az adta, hogy 2010-ben megkezdődött az NFT programok zárása és elszámolása az Európai Bizottsággal. Az ellenőrzés során a támogatást nyújtó intézményeket, valamint 147 kedvezményezettet (projektet) ellenőriztek az ÁSZ ellenőrei. Az ÁSZ szerint a többletkiadásokat főként a tartalékprojektek támogatása és „szabálytalansági gyanú miatt” teljes mértékben hazai forrásból finanszírozott projektek okozták.

A számvevőszék megállapítása szerint az ország felzárkózása az uniós átlaghoz az egy főre jutó GDP-ben mérve csekély mértékű volt, 2004-ről 2009-re 1 százalékponttal növekedett. Hosszabb időszakot tekintve a közép-magyarországi régió erőteljesen növekedett, míg a többi hat régió helyzete nem változott lényegesen (a 2000–2008. évi adatok alapján). Az észak-magyarországi, az észak- és a dél-alföldi, valamint a dél-dunántúli régió felkerült az Európai Unió (EU) „legszegényebb 20 régió” listájára (az EUROSTAT 2008 adatsora szerint). A régiók kiegyensúlyozott fejlesztése továbbra is kiemelt cél maradt.

Az ÁSZ szerint a környezetvédelmi, az egészségügyi és egyes oktatási beruházásokkal, valamint a vidékfejlesztéssel Magyarország közeledett az EU fejlettségi szintjéhez. Ezek a fejlesztések azonban rövid távon nem vezettek gazdasági növekedéshez.

A felzárkóztatás volt a cél

A számvevőszék rögzítette: Magyarország uniós csatlakozásával az első NFT keretében (a 2004–2006-os költségvetési időszakra) az uniós strukturális alapokból közel 700 milliárd forint állt rendelkezésre hazai társfinanszírozással együtt. Ez az összeg például a 2010. évi társasági adóból származó bevétel kétszeresének, illetve a fejlesztési jellegű államháztartási kiadások 15 százalékának felelt meg. Az NFT átfogó célkitűzése Magyarország társadalmi-gazdasági fejlődésének közelítése, felzárkóztatása volt az EU szintjéhez. A közel 700 milliárd forintból mintegy 20 ezer projekt valósult meg.

Az ÁSZ véleménye szerint az NFT végrehajtása elősegítette Magyarország uniós integrációját, ugyanakkor a társadalom számára a forrásfelhasználás hasznának maximalizálása elmaradt. Ehhez hozzájárult a főbb nemzetgazdasági célok összehangolásának hiányossága és egyes célok változása – állapította meg az ÁSZ. Az új és a megőrzött munkahelyek száma együttesen 34 ezer körül alakult a programok zárójelentése szerint, de az ellenőrzési tapasztalatok szerint a programoknak inkább a munkahely-megőrzési hatása érvényesült. Az emberi erőforrás minőségi fejlesztése cél keretében mintegy 330 ezer embert képeztek széles körben.

Az ÁSZ jelentése alapján az ellenőrzött projektek céljai a fejlesztések háromnegyedénél teljesültek, vagy túlteljesültek, ugyanakkor minden negyediknél volt bizonyos mértékű elmaradás a célok időarányos teljesítésében. Az ÁSZ megállapította: az erős versenyhelyzetben és válság idején is voltak sikeres fejlesztések. A kedvezményezettek a célok részbeni teljesítését 30 százalékban a pénzügyi-gazdasági válsággal indokolták, ezen túlmenően a mezőgazdaságban a rossz terméshozamra, a túlzott terménytároló-kapacitás létrehozására, az általános iskoláknál az átszervezésre, valamint a közoktatási törvény változására hivatkoztak. Az ellenőrzésre kiválasztott projektek közül négy szabálytalan volt, egy esetben bűncselekmény gyanúja miatt feljelentést tett a számvevőszék.

Hiányosságokra is ráleltek

Három projekt (Győr–Gönyű Országos Közforgalmú Kikötő környezetbarát közlekedést szolgáló fejlesztése, egy önkormányzati IT-modul, a Fővárosi Önkormányzat zajtérképe alapján készített intézkedési terv) hasznosításában hiányosság mutatkozott. A támogatást nyújtó intézmények kezdetektől fogva megfeleltek az uniós szabályozásnak, de a végrehajtás során még változtak, formálódtak, illetve az elhúzódó folyamatok, a túlzott adminisztráció, a bonyolult pályázatok miatt nem voltak hatékonyak. Pozitívum, hogy az NFT végrehajtásával tapasztalatot szerezhettek összetett programok többéves tervezésében és értékelésében. Tekintettel arra, hogy Magyarország a 2007–2013-as programozási időszak teljes egészére már részletes végrehajtási tervvel rendelkezik, a támogatási rendszer gyengeségeinek megoldását főként a majdani, 2014–2020-as időszakra az EU fejlesztési stratégiája fényében javasolja az ÁSZ.

Az ÁSZ azt javasolta a nemzeti fejlesztési miniszternek és a vidékfejlesztési miniszternek, hogy fejlesszék tovább a jövőbeni támogatási rendszert – a 2014–2020-as EU fejlesztési stratégia fényében – úgy, hogy a forrásvesztés elkerülése és a szabályosság mellett a stratégiai célok megvalósítása és a projektek fenntarthatósága is kiemelt szempont legyen. Egyúttal mutassák be közérthető módon az NFT-programok által elért eredményeket a döntéshozók (a fejlesztési célokat meghatározók, támogatást nyújtók) és a társadalom számára. Intézkedjenek arról, hogy az uniós költségelszámolásból kivett és teljes egészében hazai költségvetés terhére elszámolt NFT-projekteket vizsgálják felül a hazai pénzügyi érdekek védelme érdekében – állapította meg a számvevőszék.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.