A cikk szerint a hajósok végeláthatatlanul sorolták a fórumon a Bulgarija problémáit, és ezeket olvasva még egy hozzá nem értő kívülálló számára is világos, hogy a hajót rég ki kellett volna vonni a forgalomból. Ám egyáltalán nem olyan egyszerű a helyzet, hogy a Bulgariját bérlő vállalkozó a felelős mindenért.
A lapnak egy sokat tapasztalt, folyami hajóskapitány elmondta: a több mint száz ember életét követelő katasztrófát okozhatta egyszerűen a hajófenékben felgyülemlett víz is. Az illető szerint minden hajó alján összegyűlik a víz, amelyet – mivel szennyezett – nem lehet egyszerűen leengedni, hanem le kell szivattyúztatni. A mai hajókon e víz mennyiségét már műszerek mérik, de a Bulgarijához hasonló régieken csak a szemmérték áll rendelkezésre. „Még az sem lehetetlen, hogy a Bulgariján nem is túl sok víz gyűlt fel, hanem a szerencsétlen körülmények miatt okozott katasztrófát: egy ekkora hajónál elég egy alig 10 centiméteres réteg: ha egy hullám lökésétől átfolyik az egyik oldalra, máris annyira eltolódik a súlypont, hogy a hajó borulhat, hát még ha a nyitott ablakokon becsap a víz” – mondta.
A neve mellőzését kérő kapitány kifejtette: ma ezeknek a hajóknak a tulajdonosai olyan helyzetbe kerültek, hogy sokkal egyszerűbb és olcsóbb lefizetni valakit, mint átesni a szükséges vizsgálatokon. Ráadásul az illetékes hatóság évente emeli az árait, s most az a helyzet, hogy egy mentőöv vizsgálata 400 rubelbe kerül, míg 600 rubelért már újat lehet venni.
Az illető azt mondta: még csak nem is mindig korrupcióról van szó. A folyami hajózásban mindenki ismeri egymást, a hajókat vizsgáló szakértők többnyire nyugállományú kapitányok, és pusztán az ismeretség alapján megbíznak aktív kollégáikban, elvárják, hogy a szóvá tett hibákat kijavítsák, de kiadják a papírokat. Ám a vizsgálat igazolása alapján az illetékes hivatal állítja ki az engedélyt. „Ha ott az egész hivatalt büntetnék, és nem egyetlen szerencsétlen szakértőt, mindjárt nem adnák ki olvasatlanul a papírokat” – mondta a kapitány.
Szerinte még akkor sincs garancia a hajó alapos ellenőrzésére, ha a tulajdonos szándéka tisztességes. Ugyanis a jég levonulása után, a hajózási szezon megkezdése előtti néhány napban 10-20 szakértőnek száznál több hajót kellene átvizsgálni, és minden egyes hajóhoz jó néhány órára van szükség.
A tapasztalt kapitány kifejtette: a Bulgariján bizonyosan igen régen nem volt komoly ellenőrzés, mert a mentőmellények rég elavult típusúak voltak, ezekkel egyetlen szakértő sem engedte volna közlekedni a hajót. „Igaz: a hajó három perc alatt süllyedt el, így nem volt jelentősége a mellényeknek, de más körülmények között lehetett volna” – mondta.
A hajósok internetfórumán valaki ezt írta: „Nálunk még mindig minden az ellenőrző és az ellenőrzött szocialista felelősségtudatára épül, amely 20 éve, vagy inkább 50 éve nem létezik.”
(MTI)
Orbán Viktor hamarosan bejelentést tesz Ursula von der Leyennel