Magát felügyelheti a reklámszakma

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsa társszabályozási szerződést kötött az Önszabályozó Reklám Testülettel (ÖRT) – közölte a tanács szerdán. A közigazgatási szerződést Megyer Örs, az ÖRT és Szalai Annamária, a médiatanács elnöke írta alá.

MNO
2011. 07. 06. 19:24
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A reklámtestület panasz esetén a nyomtatott és az internetes sajtó, valamint a lekérhető médiaszolgáltatások területén járhat el kereskedelmi közleményekkel kapcsolatos ügyekben a médiaszabályozás rendelkezéseit is magába foglaló magatartási kódex szerint – tartalmazza a médiatanács szóvivői irodájának közleménye.

Az ÖRT a határozatlan időre szóló szerződés szerint a médiaalkotmány 20. paragrafusa, valamint a médiatörvény 24–32. paragrafusainak felügyeletére kapott felhatalmazást – kivéve a termékmegjelenítésre, a politikai reklámra és a műsorszámmal egyidejű támogatás közzétételére vonatkozó rendelkezéseket. A társszabályozó szervezet olyan panaszok kivizsgálását végezheti, amelyek az emberi méltóságot, vallási vagy világnézeti meggyőződést sértő reklámra; tudatosan nem észlelhető hirdetési technikák alkalmazására; dohányárut, fegyvert, lőszert, robbanóanyagot, csak orvosi vényre kapható gyógyszert népszerűsítő reklámokra; vagy a kiskorúak káros, illetve tisztességtelen befolyásolásával kapcsolatos reklámtartalmakra hivatkoznak.

A médiatanács közlése szerint a társszabályozás nem lép az ÖRT autonóm önszabályozó tevékenységének helyébe – amelynek alapja a Magyar reklámetikai kódex –, de kiegészíti azt annak a magatartási kódexnek az előírásaival, amely a melléklete az ÖRT és a médiatanács által szerdán megkötött közigazgatási szerződésnek. Bírságot az ÖRT nem szabhat ki, de például a nyilvánosság erejével a hatóságnál jóval hatékonyabban tud élni. A médiatanács a szerződésben meghatározott feladatok ellátásához anyagi támogatást is nyújt az ÖRT-nek.

A társszabályozásra az új médiatörvény ad lehetőséget: lehetővé tette, hogy a médiatanács szakmai szervezeteknek adjon felügyeleti – de nem hatósági – jogkört a jogszabály hatálya alá tartozó szektorokban, iparágakban, részterületeken működő személyekkel, vállalkozásokkal szemben. Az Önszabályozó Reklám Testület a reklámipar önszabályozó szervezete. Tagjai sorában megtalálhatók a legnagyobb hazai médiaszolgáltatók, a reklámozói oldalt képviselő több mint 70 cég, illetve a legjelentősebb reklámügynökségek és szakmai szervezetek. A médiatanács ezt megelőzően a Magyar Tartalomszolgáltatók Egyesületével kötött társszabályozási szerződést.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.