A tájékoztatón a térség polgármesterei mellett részt vett Czomba Sándor, a Nemzetgazdasági Minisztérium foglalkoztatáspolitikai államtitkára is, aki elmondta, a MÁV mintaprojektje a kormány közmunkaprogramjának egyik eleme. Kifejtette, a közmunkaprogram eddig az idén 170 ezer embernek adott munkát, így a 200-220 ezer fős éves tervet várhatóan „bőven” sikerül majd teljesíteni.
Az államtitkár beszámolt arról, hogy az országos közfoglalkoztatás keretében már több mint ötszázan dolgoznak a Balaton partján a vasút mellett azért, hogy megtisztult, megszépült állomások fogadják a Balatonra érkezőket. A MÁV balatoni mintaprogramja további 30-35 embert érint, és a közfoglalkoztatáshoz kapcsolódóan, de támopos forrásból valósul meg. Ennek az a lényege, hogy egy vállalkozás – akár önkormányzati is – a foglalkoztatott bruttó bérének és járulékainak 70 százalékát megkapja támogatásként nyolc hónapon át, cserébe azért, hogy vállalja további négyhavi foglalkoztatását. A belügyi tárca ezt a programot hosszabb távon a közfoglalkoztatási rendszeren belül tervezi folytatni – mondta az államtitkár.
Az egész országra kiterjesztenék
Szabó Mónika, a MÁV Zrt. közmunkaprogramért felelős projektmenedzsere az MTI-nek kifejtette, a balatoni régióban a közelmúltban elindított mintaprojektet szeretnék a jövőben az egész országra kiterjeszteni, hosszú távon mintegy háromezer embernek biztosítva munkát az önkormányzatokkal való együttműködésen keresztül. Hozzátette, azért is fontos az együttműködés kialakítása az önkormányzatokkal, mert a MÁV szeretné az állomások teljes üzemeltetését átadni számukra. Ezzel nemcsak az állomás, a „település kapuja” rendben tartását vállalnák, hanem lehetővé válna az is, hogy akár boltot, polgárőrséget, vagy éppen múzeumot működtessenek benne.
Az országban már van példa ilyen együttműködésre a MÁV és a települések között, közülük a gyömrői a legsikeresebb. Az önkormányzatok az állomások azon részeit hasznosíthatják, amelyekre nincs szükség a vasút üzemeltetéséhez – jegyezte meg. Szabó Mónika szerint így a vasútállomások egyfajta szolgáltatóközpontokká válhatnak, hiszen a legtöbb esetben a települések központjában találhatók. Arról is beszámolt, hogy a mintaprojekttel kapcsolatban már mind a 42, vasútállomással rendelkező balatoni települést megkeresték, amelyek részéről 90 százalékban „maximális fogadókészség” tapasztalható.
Holovits Huba, Balatonföldvár polgármestere az MTI-nek elmondta, a település eddig élt minden közmunka-lehetőséggel, így azzal is, amelyet a MÁV nyújtott, és az a lehetőség is érdekli, hogy a vasútállomása vagyonkezelőjévé váljon. Egy 1928-as építésű, impozáns, nemrég felújított épületről van szó, amelynek emeletén a két lakórész és a közösségi helyiség évtizedek óta kihasználatlan, a földszinti „resti” pedig évek óta zárva van. A vasútállomást ezek hasznosításával szeretnék akár már a következő szezonra bekapcsolni a város vérkeringésébe.
(MTI)
Fagyos reggel és köd után jön valami sokkal rosszabb