Egyelőre nem lesz közlekedési káosz

Elmarad a német repülésirányítók keddre tervezett sztrájkja, amely a hazai és a nemzetközi légi közlekedésben hatalmas káoszt okozhatott volna.

MNO
2011. 08. 09. 6:09
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A hesseni tartományi munkaügyi bíróság keddre virradó éjjel jóváhagyta ugyan a szakszervezet által hirdetett sztrájkot, a munkaadó, a német repülésbiztonsági hatóság azonban az utolsó pillanatban bejelentette: az érvényben lévő törvényeknek megfelelően úgynevezett békítő eljáráshoz folyamodik. Ez pedig azt jelenti, hogy mindkét fél számára azonnali hatállyal úgynevezett megbékélési kötelezettség lép életbe, és ebben az időszakban – amely több hétig is elhúzódhat – sztrájkot nem tarthatnak.

A munkabeszüntetésre ily módon egyelőre nem kerül sor, ami azt jelenti, hogy mind a németországi, mind pedig a Németországba tartó külföldi, köztük magyar utasok fellégezhetnek, és kedden az eredeti terveknek megfelelően útnak indulhatnak.

A csaknem kétezer német repülésirányító kedd reggel 6 órakor lépett volna sztrájkba, és a munkabeszüntetést délig tervezték. Szakértők szerint a sztrájk nemcsak a németországi repülőtereken, de a nemzetközi légi közlekedésben jelentős fennakadásokhoz vezetett volna.

Még hétfő este, első fokon a frankfurti munkaügyi bíróság is jóváhagyta a tervezett munkabeszüntetést a szakszervezeti követeléseket törvényesnek minősítve. A munkaadó, azaz a német repülésbiztonsági hatóság azonban fellebbezett, a számára ugyancsak kedvezőtlen másodfokú határozat után pedig az utolsó jogi eszközhöz, az említett békítő eljáráshoz folyamodott. A tárgyalásokat egy harmadik, semleges fél bevonásával kell lefolytatni. A munkaadó erre a szerepre egy tekintélyes müncheni munkaügyi jogászt javasolt.

A repülésirányítók szakszervezete az alkalmazottak számára 6,5 százalékos béremelést követelt, sürgette továbbá a túlóra csökkentését, valamint általánosságban a munkakörülmények javítását. Állást foglalt amellett is, hogy a légiirányítók nagyobb beleszólást kapjanak a vállalati ügyekbe. A munkaadó a követelések többségét elutasította.

A Lufthansa és a többi légitársaság előzetesen rendkívüli intézkedésekkel, egyebek között szükségtervekkel készült a keddi munkabeszüntetésre.

A tervezett sztrájkot a német lakosság nagy felháborodással fogadta. Ennek oka egyrészt az volt, hogy a légiirányítók munkabeszüntetésére a turista-, illetve szabadságszezon kellős közepén került volna sor. A felzúdulást ugyanakkor az is magyarázta, hogy a repülésirányítók keresete jóval meghaladja a németországi átlagot, és megközelíti az évi 120 ezer eurót. Ezenkívül számos kiváltságban részesülnek, így a többi között korábban mehetnek nyugdíjba is. Egy nemzetközi felmérés szerint a német repülésirányítók külföldi kollégáiknál is jobban keresnek.

Elítélte és felelőtlennek nevezte a tervezett sztrájkot a német légikikötők szövetsége is. Előzetes becslések szerint a sztrájk mintegy háromezer belföldi, illetve nemzetközi járatot és mintegy 400 ezer utast érintett volna.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.