Rigó Csaba Zala megyei kormánymegbízott felidézte, hogy júniusban minden érintett hatóság és önkormányzat képviselőjének részvételével egy koordinációs értekezletet tartottak Letenyén, ennek nyomán pedig a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium munkacsoportot hívott össze, amely öt hét leforgása alatt érdemi javaslatokat tett az átalakításokra. Gyors beavatkozásként forgalomtechnikai intézkedésekkel javítják a mintegy 20 kilométernyi – ebből 10,7 kilométeren csak kétszer egysávos – autóút biztonságát, de végső megoldást csak a kétszer kétsávossá fejlesztés jelenthet, amelynek kiépítése 66 hónapot igényel.
Az autóút baleseti statisztikái nem rosszabbak más hasonló útszakasznál, de a halálozási arány magasabb, miután nagyobb arányban közlekednek erre nehéz tehergépjárművek. A 2005-ös átadása óta csak ideiglenes forgalomba helyezési engedéllyel rendelkező autóút biztonsága azonban „javítható és javítandó” – fogalmazta meg a kormánymegbízott.
A munkacsoport megfogalmazta, hogy a 2016-ig terjedő időszakba illesztve szükség van az M70-es autópályává fejlesztésére, de a végső döntés a minisztérium kezében van. Lényegében 70 százalékban már az autóút kivitelezésekor elkészült a későbbi bővítéshez szükséges műszaki tartalom, de újból végig kell vinni a teljes engedélyezési, tervezési és kivitelezési folyamatot, ami a számítások szerint 66 hónapot és 7,9 milliárd forintot igényel.
Rigó Csaba elmondta még: az autóút átadásakor naponta alig 1600 jármű vette igénybe az utat, ez a csatlakozó szlovén sztráda átadásával négyezerre emelkedett, majd idén év elején már 7500-ra. A mostani nyári időszakban viszont már több mint tízezer gépkocsi hajt rá az M70-esre, ezért már nemcsak a baleseti helyzet, hanem a forgalom bővülése is indokolttá teszi a bővítést.
Amíg ez megvalósul, technikai eszközökkel javítanak a biztonságon. A kétszer egysávos részeket akusztikus és fényjelekkel választják el egymástól, teljes hosszúságban megtiltják az előzést, leszerelik a megtévesztő bal oldali táblákat, míg másutt egyértelműbbeket helyeznek ki, valamint a magyar mellett szlovén, angol és román nyelvű feliratokat szerelnek fel.
Tóth András, a Zala Megyei Kormányhivatal Közlekedési Hatóságának igazgatója elmondta, hogy a nemzetközi forgalmat levezető autóúton gyakoribbak lesznek a rendőrségi és közlekedési hatósági ellenőrzések, mert a tapasztalatok szerint nagy arányban nem tartják be a sofőrök a vezetési és pihenőidőket, illetve nagyon magas a műszaki szempontból kifogásolható járművek száma. Új ellenőrzési pontot is szeretnének kialakítani Tornyiszentmiklósnál, közvetlenül a magyar–szlovén határon, ahol a kamionosoknak is lehetőségük lenne pihenésre.
Az MTI kérdésére elmondta: a gyors forgalomtechnikai beavatkozásokat még a téli üzemeltetési szezon előtt el kell végezni. A kamionok sebességhatárának növelésére pedig konkrét számot nem tartalmaz a munkacsoport javaslata, de célszerű lenne az autópályán megengedett 80 kilométerre emelni – tette még hozzá.
(MTI)
Brüsszel meg akarja menteni Magyar Pétert a lopási botrányában