Kevesebb baleset jöhet: átalakítják az M70-es autóutat

Még a téli üzemeltetési időszak előtt el kell végezni az M70-es autóút tábláinak cseréjét és a kétszer egysávos szakaszok fizikai szétválasztását, az autóút teljes autópályává fejlesztése pedig 66 hónapot vesz igénybe – jelentették be a Zala Megyei Kormányhivatalnak a zalai autóút közlekedésbiztonsági szempontból elvégzett felülvizsgálata kapcsán tartott keddi zalaegerszegi sajtótájékoztatón.

MNO
2011. 08. 09. 10:33
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Rigó Csaba Zala megyei kormánymegbízott felidézte, hogy júniusban minden érintett hatóság és önkormányzat képviselőjének részvételével egy koordinációs értekezletet tartottak Letenyén, ennek nyomán pedig a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium munkacsoportot hívott össze, amely öt hét leforgása alatt érdemi javaslatokat tett az átalakításokra. Gyors beavatkozásként forgalomtechnikai intézkedésekkel javítják a mintegy 20 kilométernyi – ebből 10,7 kilométeren csak kétszer egysávos – autóút biztonságát, de végső megoldást csak a kétszer kétsávossá fejlesztés jelenthet, amelynek kiépítése 66 hónapot igényel.

Az autóút baleseti statisztikái nem rosszabbak más hasonló útszakasznál, de a halálozási arány magasabb, miután nagyobb arányban közlekednek erre nehéz tehergépjárművek. A 2005-ös átadása óta csak ideiglenes forgalomba helyezési engedéllyel rendelkező autóút biztonsága azonban „javítható és javítandó” – fogalmazta meg a kormánymegbízott.

A munkacsoport megfogalmazta, hogy a 2016-ig terjedő időszakba illesztve szükség van az M70-es autópályává fejlesztésére, de a végső döntés a minisztérium kezében van. Lényegében 70 százalékban már az autóút kivitelezésekor elkészült a későbbi bővítéshez szükséges műszaki tartalom, de újból végig kell vinni a teljes engedélyezési, tervezési és kivitelezési folyamatot, ami a számítások szerint 66 hónapot és 7,9 milliárd forintot igényel.

Rigó Csaba elmondta még: az autóút átadásakor naponta alig 1600 jármű vette igénybe az utat, ez a csatlakozó szlovén sztráda átadásával négyezerre emelkedett, majd idén év elején már 7500-ra. A mostani nyári időszakban viszont már több mint tízezer gépkocsi hajt rá az M70-esre, ezért már nemcsak a baleseti helyzet, hanem a forgalom bővülése is indokolttá teszi a bővítést.

Amíg ez megvalósul, technikai eszközökkel javítanak a biztonságon. A kétszer egysávos részeket akusztikus és fényjelekkel választják el egymástól, teljes hosszúságban megtiltják az előzést, leszerelik a megtévesztő bal oldali táblákat, míg másutt egyértelműbbeket helyeznek ki, valamint a magyar mellett szlovén, angol és román nyelvű feliratokat szerelnek fel.

Tóth András, a Zala Megyei Kormányhivatal Közlekedési Hatóságának igazgatója elmondta, hogy a nemzetközi forgalmat levezető autóúton gyakoribbak lesznek a rendőrségi és közlekedési hatósági ellenőrzések, mert a tapasztalatok szerint nagy arányban nem tartják be a sofőrök a vezetési és pihenőidőket, illetve nagyon magas a műszaki szempontból kifogásolható járművek száma. Új ellenőrzési pontot is szeretnének kialakítani Tornyiszentmiklósnál, közvetlenül a magyar–szlovén határon, ahol a kamionosoknak is lehetőségük lenne pihenésre.

Az MTI kérdésére elmondta: a gyors forgalomtechnikai beavatkozásokat még a téli üzemeltetési szezon előtt el kell végezni. A kamionok sebességhatárának növelésére pedig konkrét számot nem tartalmaz a munkacsoport javaslata, de célszerű lenne az autópályán megengedett 80 kilométerre emelni – tette még hozzá.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.