A közlekedési előélet pontjai

Jotischky László
2000. 06. 01. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A motorizáció térhódításával a balesetek lehetőségeinek köre is óriási mértékben bővült; a nagyvárosi zsúfoltság és a rohanó életforma sokak esetében a legrosszabb tulajdonságaikat hozza felszínre. A személyiségjegyek erőteljesen megmutatkoznak a volán mögött ülőknél: a rámenős, erőszakos ember sofőrként is agresszív. A büntetések változók, s időnként újabb ötletekkel állnak elő a közlekedésrendészeti szakemberek, hogy a rendszeres szabálytalankodókat távol tartsák a közutaktól. A közlekedési pontrendszer hazai tervezetét most vitatják, a pontozás változatait már alkalmazzák más országokban.Noha még dolgoznak rajta a szakemberek, s a ponthatárok sem alakultak ki, máris számos bírálat éri a készülő tervezetet, amely hivatalosan a közúti közlekedési előéleti pontrendszer nevet viseli.– Szívesen vennénk, ha nem büntetőpontokról beszélne a köznyelv, hanem egyszerűen közlekedési pontokról – mondja Pausz Ferenc alezredes, az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) közlekedésrendészeti főosztályának helyettes vezetője.A Belügyminisztérium által elkészített törvénytervezetet már megtárgyalta a kormány, azonban a részletek kidolgozása még hátravan, így az alezredes tájékoztatásképpen sem tud táblázattal vagy listával szolgálni arról, hogy mely közlekedési vétségért hány pont jár majd. Az már bizonyos, hogy 18 pont a felső határ, amit a gépjárművezető elérhet, s ekkor bevonják vezetői engedélyét. A tervezet azonban már most alapszabályként rögzíti, hogy egy cselekménynél tíz pontnál több nem adható, ez például a szándékosan elkövetett közlekedési bűncselekmény „tarifája”. Természetesen a pontrendszertől függetlenül bizonyos bűncselekmények miatt azonnal bevonják a jogosítványt, s nem számolgatják majd a pontokat. A cserbenhagyásos gázolás például a jövőben is éppolyan elbírálás alá esik, mint eddig.A szabálysértésekről tudható, hogy elkövetésükért 1–5 pontot oszthat ki a közúti ellenőrzést végző rendőr, de e határokon belül nem dőlt el, hogy melyik esetért mennyit. A záróvonal átlépése, a gyorshajtás, az elsőbbségi jog meg nem adása, a biztonsági öv használatának mellőzése, a világítási szabályok megszegése, a vezetés közben kézben tartott mobiltelefon sorolható e körbe. Az ittas vezetés nyolc ezrelék alatti véralkoholszintnél szabálysértés, afölött bűncselekmény, s szintén másként bírálják el. Bizonyos szervezetek aggodalmuknak adtak hangot amiatt, hogy egyes esetek túl sok, mások túl kevés közlekedési előéleti pontot jelentenek. Az alezredes korainak tartja a bírálatot, hiszen még semmi nem végleges, s a tapasztalatok értékelését is érdemes megvárni.A helyszíni bírság esetén fizet a vétkes vezető, de a közlekedési pontot is kiróják rá, a bírság ugyanis nem váltja ki az elmarasztaló pontokat. Készül a ponthatárokat tartalmazó lista, érvek és ellenérvek hangzanak el a szakemberek tárgyalásain. Ha a vezető elérte a 14-es bűvös határt, a nyilvántartó írásban figyelmezteti az illetőt. Ha valaki két év alatt nem éri el a 18 pontot, automatikusan tiszta lappal kezd. A tervek szerint közlekedési utánképző tanfolyamon is csökkenthetik pontjaikat a vétkesek.– Európa számos országában bevált ez a szisztéma – mondja Pausz alezredes –, máshol is az agresszív vezetőket kívánják kiszűrni a békés autósok közül. Akik szándékosan és folyamatosan súlyos szabálysértéseket követnek el, valószínűleg csakugyan fennakadnak a szűrőn. A törvényalkotónak legalábbis ez a szándéka.Német vétkesek kartotékaA német autótulajdonosok körében ijesztő hírnevet élvez a dán határ közvetlen közelében fekvő Flensburg. Ebben a nyolcvankétezer lakosú városban található a szövetségi gépjárműhivatal és annak fenyegető osztálya, a forgalmi regisztratúra, ahol azokat tartják nyilván, akik súlyosan megsértették a közlekedési szabályokat. A népnyelven „vétkesek kartotékaként” ismert intézmény május elsején volt huszonöt éves. Itt gyűjtik a büntetőpontokat, amelyek végül a sorozatosan vétkes gépkocsivezetők jogosítványának sorsában döntő szerepet játszanak.A komputerek 1999-ben 2,4 millió új nevet regisztráltak, 1998 végén összesen 6,8 millió vétkes ügyét kezelték. A közlekedési szabályokat megsértő vezetők büntetőpontokat kapnak (ittas vezetés 7 pont, piros lámpa figyelmen kívül hagyása 4 pont), 18 pontnál bevonják a vezetői engedélyt. A jogosítványt csak hat hónapos kényszerszünetet követően lehet ismét megszerezni, előzetes pszichológiai vizsgálat és természetesen újabb „autós-iskola” elvégzése után. Annak a pontjait, aki két éven keresztül nem követ el újabb kihágást, automatikusan törlik a nyilvántartásból. Ha viszont a szabályok megsértésének következménye büntetőeljárás és három hónapnál hosszabb szabadságvesztés, a vétkesnek tíz évig kell várnia arra, hogy pontjait semmisnek nyilvánítsák. Természetesen a szabályoknak és az előírásoknak számtalan egyéb változata van.Az új intézkedések május 1-je óta szigorított büntetéseket írnak elő. Ebből néhány példa: lakott területen a meghatározott csúcssebesség túllépése 70 km/órával – 3 hónapra terjedő jogosítvány-bevonás, 850 márka büntetés és 4 pont; lakott területen kívül ugyancsak három hónap „kény-szerszünet”, 750 márka bírság, 4 pont. Az útjavítási szakaszokon előírt sebességkorlátozás megsértése 49 km/órával azonnal egy hónapos jogosítványvesztést és 200 márka bírságot eredményez. Az autósok sovány vigasza, hogy nincsenek egyedül az új büntetések katalógusában: például az egyirányú utcában ellenkezőleg közlekedő kerékpáros 30 márka büntetést fizet a rend őrének.Angliában a bíró büntetNagy-Britanniában már jó ideje érvényben van a KRESZ előírásait megszegő gépjárművezetőket sújtó pontrendszer. Minden, jogosítvánnyal rendelkező vezetőnek 12 pontja van. Ha szabálysértést követ el, akkor az egész országra kiterjedő hatályú, egységes skála alkalmazásával bizonyos számú pontot veszít, a szabálysértés súlyosságától függően. Gyorshajtás esetén a skála tekintetbe veszi azt is, hogy milyen úton, milyen forgalmi és időjárási körülmények között, meny-nyivel lépte túl a megengedett sebességhatárt. Ha egy vezető mind a 12 pontját elveszíti, akkor – főleg az utolsó szabálysértés súlyosságától függően – hosszabb vagy rövidebb időre bevonják a jogosítványát. Súlyos esetekben a vétkesnek újra vizsgáznia kell, ha pedig a szabálysértés szabadságvesztéssel is járó bűncselekménynek minősül, akkor az elkövető jogosítványát akár végleg bevonhatják. Ha a vezető a legutolsó szabálysértéstől számított három éven belül nem részesül újabb büntetésben és még maradt az eredeti 12 pontból, akkor kérhet olyan új jogosítványt, amely nem tünteti fel korábbi pontveszteségeit.A rendőr megállíthatja a vezetőt, alkoholszondát is fújathat vele, de helyszíni büntetést nem szabhat ki, csak feljelentést tehet ellene. A pontok elvételéhez és az ezzel mindenkor együtt járó pénzbírság kiszabásához bírói ítélet kell. Ilyen ítéletet – ha szabadságvesztésről nincs szó – a legalacsonyabb fokú helyi bíróság, a rendőrbíró, illetve a békebíró hoz. Ha a vádlott nem fellebbez, akkor csak be kell küldeni a pénzbírságot, valamint a jogosítványt a pontveszteség bejegyzése végett. Ez a rendszer felgyorsítja az eljárást, s gondoskodik arról, hogy ne legyen indokolatlan különbség a hasonló szabálysértésekért kiszabott büntetések között.A méltányosságot célozza az az eddig még törvénybe nem iktatott elképzelés is, hogy a pénzbírságoknál számoljanak a büntetett személy anyagi körülményeivel, hiszen nyilvánvaló: egy 100 fontos bírság sokkal nagyobb büntetés egy kiskeresetű családapa, mint egy nőtlen vállalati igazgató számára. Ez a tervek szerint nemcsak a gépjárművezetőkre kiszabott, hanem mindenfajta pénzbírságra vonatkozna.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.