Bűzben araszolva

2000. 08. 27. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Most már biztos, hogy legalább húsz évig nem lesz igazi belvárosa Budának. Demszky Gábor főpolgármester tegnap átadta a felújított Margit körutat. Az új út éppen úgy néz ki, mint előtte. Előnye csupán annyi, hogy a kicserélt vágányokon már nem dülöngélnek a villamosmatuzsálemek, illetve – akárcsak a körút többi részén – most már itt is a férfiak számára kínos magasságban végződő parkolásgátló oszlopok védik a gyalogosokat. A régi-új úton libasorban araszolhatnak a járókelők a helyenként alig egyméteres, jobbára növényektől mentes járdákon, miközben szagolhatják Budapest legszennyezettebbnek minősített levegőjét. Megfelelő kitartással esetleg elérhetik a Széna téri park helyére épülő Mammut II. szórakoztató- és bevásárlóközpontot, amelynek ugyancsak a hét végén rakták le az alapkövét.Tekintve, hogy az új út – a milliárdos felújítás ellenére – nem sokat változott, nevezhetnénk akár a régi nevén, Mártírok útjának is. Az elnevezés feltehetően közelebb áll azoknak a kitűnő mérnököknek a szívéhez, akik a rendszerváltozás óta eltelt évtized dacára ugyanabban az irodában, ugyanabban a székben ülnek a Városházán. Akik a hetvenes években megtervezték, majd megvalósították a Budapest belvárosába torkolló, hat-nyolc sávos utakat, megszüntetve a villamosokat, szétzúzva a felszíni tömegközlekedési hálózatot, kezelhetelen forgalmi káoszt zúdítva a belvárosra. Akik most több száz férőhelyes mélygarázsokat terveznek a közparkok helyére, kézzel-lábbal tiltakoznak a villamos- vagy kerékpárút-hálózat bővítése ellen, egyetlen fát sem terveztek a nemrég átadott Népszínház utcába, vagy éppen citromsárgára festtették az Alkotás utca összes villanyoszlopát.Pedig lett volna lehetőség a Margit körút egyirányúsítására, amely megoldás életképessége a felújítás alatti elterelés közben be is igazolódott. A környező országok nagyvárosainak vezetői már rájöttek arra: a belváros nem biztosíthat helyet egyszerre az áthaladó hatalmas autóforgalomnak és a kikapcsolódni, szórakozni vágyó nagyvárosi tömegeknek, turistáknak. E városok legbelső területein korlátozták a gépkocsiforgalmat, miközben élénkítették a tömegközlekedést. Sétálóutcákat, széles járdákat, biciklisávokat alakítottak ki, Bécsben például egyirányúsították a forgalmas Ringet. A megújult belvárosok ismét népszerűek lettek. Budapesten ugyanakor egyre értéktelenednek a belső kerületek. Egyes, tömegközlekedéssel nehezen bejárható, túlzott autóforgalomtól szenvedő belső utakat – Üllői út, Bajcsy-Zsilinszky út, Váci út – mára teljesen elhagyták a járókelők, kivéve azokat, akiknek feltétlen elintézendő dolguk van a környéken. Miközben épül Demszky Gábor világvárosa, a belváros egyre inkább egy külvárosokat összekötő hatalmas autópálya-csomóponthoz kezd hasonlítani, amelyben csak a gépjárműközlekedést zavaró tényező a világörökségként számon tartott budai Vár vagy a pesti Duna-korzó.A főpolgármester korábban teljes mellszélességgel kiállt a zöld városreform mellett. Tíz évvel hivatalba lépése után egy megtört, lobbiérdekek között őrlődő politikus képét mutatja. Egy szombati nyilatkozatban elismerte: a metróépítkezés elkezdése egyben politikai kampányának kezdete is. Csak az a kérdés: hol és kik döntöttek a kampányáról?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.