Most már biztos, hogy legalább húsz évig nem lesz igazi belvárosa Budának. Demszky Gábor főpolgármester tegnap átadta a felújított Margit körutat. Az új út éppen úgy néz ki, mint előtte. Előnye csupán annyi, hogy a kicserélt vágányokon már nem dülöngélnek a villamosmatuzsálemek, illetve – akárcsak a körút többi részén – most már itt is a férfiak számára kínos magasságban végződő parkolásgátló oszlopok védik a gyalogosokat. A régi-új úton libasorban araszolhatnak a járókelők a helyenként alig egyméteres, jobbára növényektől mentes járdákon, miközben szagolhatják Budapest legszennyezettebbnek minősített levegőjét. Megfelelő kitartással esetleg elérhetik a Széna téri park helyére épülő Mammut II. szórakoztató- és bevásárlóközpontot, amelynek ugyancsak a hét végén rakták le az alapkövét.Tekintve, hogy az új út – a milliárdos felújítás ellenére – nem sokat változott, nevezhetnénk akár a régi nevén, Mártírok útjának is. Az elnevezés feltehetően közelebb áll azoknak a kitűnő mérnököknek a szívéhez, akik a rendszerváltozás óta eltelt évtized dacára ugyanabban az irodában, ugyanabban a székben ülnek a Városházán. Akik a hetvenes években megtervezték, majd megvalósították a Budapest belvárosába torkolló, hat-nyolc sávos utakat, megszüntetve a villamosokat, szétzúzva a felszíni tömegközlekedési hálózatot, kezelhetelen forgalmi káoszt zúdítva a belvárosra. Akik most több száz férőhelyes mélygarázsokat terveznek a közparkok helyére, kézzel-lábbal tiltakoznak a villamos- vagy kerékpárút-hálózat bővítése ellen, egyetlen fát sem terveztek a nemrég átadott Népszínház utcába, vagy éppen citromsárgára festtették az Alkotás utca összes villanyoszlopát.Pedig lett volna lehetőség a Margit körút egyirányúsítására, amely megoldás életképessége a felújítás alatti elterelés közben be is igazolódott. A környező országok nagyvárosainak vezetői már rájöttek arra: a belváros nem biztosíthat helyet egyszerre az áthaladó hatalmas autóforgalomnak és a kikapcsolódni, szórakozni vágyó nagyvárosi tömegeknek, turistáknak. E városok legbelső területein korlátozták a gépkocsiforgalmat, miközben élénkítették a tömegközlekedést. Sétálóutcákat, széles járdákat, biciklisávokat alakítottak ki, Bécsben például egyirányúsították a forgalmas Ringet. A megújult belvárosok ismét népszerűek lettek. Budapesten ugyanakor egyre értéktelenednek a belső kerületek. Egyes, tömegközlekedéssel nehezen bejárható, túlzott autóforgalomtól szenvedő belső utakat – Üllői út, Bajcsy-Zsilinszky út, Váci út – mára teljesen elhagyták a járókelők, kivéve azokat, akiknek feltétlen elintézendő dolguk van a környéken. Miközben épül Demszky Gábor világvárosa, a belváros egyre inkább egy külvárosokat összekötő hatalmas autópálya-csomóponthoz kezd hasonlítani, amelyben csak a gépjárműközlekedést zavaró tényező a világörökségként számon tartott budai Vár vagy a pesti Duna-korzó.A főpolgármester korábban teljes mellszélességgel kiállt a zöld városreform mellett. Tíz évvel hivatalba lépése után egy megtört, lobbiérdekek között őrlődő politikus képét mutatja. Egy szombati nyilatkozatban elismerte: a metróépítkezés elkezdése egyben politikai kampányának kezdete is. Csak az a kérdés: hol és kik döntöttek a kampányáról?
Köd, eső és fagyos reggelek - ezt tartogatja az időjárás a napokban