Belváros-Lipótváros jegyzője szerdai határozatával elutasította az országos környezetvédő szervezetek, valamint több V. kerületi egyesület a föld alatti parkolók építéséről szóló népszavazási kezdeményezését. A zöldterületek védelmében fellépők ennek ellenére folytatják akcióikat, mert szerintük a közpénzeket a fővárosi parkolás problémáinak megoldása helyett az oktatásra, az egészségügyre vagy házfelújításra kell fordítani.Rónaszéki László, az V. kerület jegyzője nem hitelesíti a Levegő Munkacsoport, a Magyar Közlekedési Klub, a Védegylet, a Bazilika Baráti Kör, a Budapesti Polgárok Városvédő Egyesülete és a Belvárosi Lakossági Csoport aláírásgyűjtő íveit. Indoklása szerint a tervezett négykérdéses népszavazás nem felel meg a választási törvénynek. A kérdések megfogalmazása nem egyértelmű, megtévesztő, sőt hatósági jogosítványt vonnának el a jegyzőtől. A Belvárosban tervezett, illetve épülő mélygarázsok megakadályozására indított kezdeményezés elutasítása ellen tizenöt napon belül a bírósághoz lehet fellebbezni – írja a jegyző.Lukács András, a Levegő Munkacsoport vezetője elmondta: még nem tudják, hogy a határozat ügyében bírósághoz fordulnak-e. Szeretnének a jegyzővel megegyezni, ugyanakkor nem adják fel akciójukat. Szerinte a mélygarázsok építésére fordítandó százmilliókat más önkormányzati területekre kellene költeni.– A parkolás helyzete megoldhatatlan Budapesten. A zöldterületek csökkentése helyett pedig az autósok terheit kellene megtöbbszörözni – véli Lukács, aki szerint Budapesten nem lehet bevezetni az amerikaihoz vagy a nyugat-európaihoz hasonló, drága parkolási rendszereket.Karsai Károly, az V. kerület fideszes polgármestere komolytalannak tartja az ilyen „zöldvédelmet”. Hozzátette: a mélygarázsprogram még a 90-es évek elején kezdődött, és az építkezéseket megengedő rendezési tervek is akkoriban születtek. Az önkormányzat által évente megrendelt közvélemény-kutatások azt jelzik, hogy a Belváros – folyamatosan csökkenő, jelenleg mintegy 30 ezres – lakossága a kerület legnagyobb problémájaként a parkolási nehézségeket teszi első helyre. A képviselő-testület folyamatos tárgyalásokat folytat külföldi befektetőkkel a Szent István tér, a Szabadság tér, a József nádor tér, valamint a Bástya utca alá tervezett mintegy kétezernyi parkolóhely megépítéséről. Az önkormányzat ez ideig 500 millió forint körüli összeget költött a tervezésekre, régészeti felmérésekre. A mélygarázsok fölötti területekről kitiltják majd az autókat, s valamennyi helyszínre fák, bokrok és szobrok kerülnek.– A belvárosi zöldterületek növelését csak a házak lebontásával, közutak megszüntetésével lehetne elérni – válaszolta a polgármester a környezetvédők egyik követelésére.
Zelenszkij Budapesten a háborúról beszélt