Megtagadott népszavazás

2000. 08. 31. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Belváros-Lipótváros jegyzője szerdai határozatával elutasította az országos környezetvédő szervezetek, valamint több V. kerületi egyesület a föld alatti parkolók építéséről szóló népszavazási kezdeményezését. A zöldterületek védelmében fellépők ennek ellenére folytatják akcióikat, mert szerintük a közpénzeket a fővárosi parkolás problémáinak megoldása helyett az oktatásra, az egészségügyre vagy házfelújításra kell fordítani.Rónaszéki László, az V. kerület jegyzője nem hitelesíti a Levegő Munkacsoport, a Magyar Közlekedési Klub, a Védegylet, a Bazilika Baráti Kör, a Budapesti Polgárok Városvédő Egyesülete és a Belvárosi Lakossági Csoport aláírásgyűjtő íveit. Indoklása szerint a tervezett négykérdéses népszavazás nem felel meg a választási törvénynek. A kérdések megfogalmazása nem egyértelmű, megtévesztő, sőt hatósági jogosítványt vonnának el a jegyzőtől. A Belvárosban tervezett, illetve épülő mélygarázsok megakadályozására indított kezdeményezés elutasítása ellen tizenöt napon belül a bírósághoz lehet fellebbezni – írja a jegyző.Lukács András, a Levegő Munkacsoport vezetője elmondta: még nem tudják, hogy a határozat ügyében bírósághoz fordulnak-e. Szeretnének a jegyzővel megegyezni, ugyanakkor nem adják fel akciójukat. Szerinte a mélygarázsok építésére fordítandó százmilliókat más önkormányzati területekre kellene költeni.– A parkolás helyzete megoldhatatlan Budapesten. A zöldterületek csökkentése helyett pedig az autósok terheit kellene megtöbbszörözni – véli Lukács, aki szerint Budapesten nem lehet bevezetni az amerikaihoz vagy a nyugat-európaihoz hasonló, drága parkolási rendszereket.Karsai Károly, az V. kerület fideszes polgármestere komolytalannak tartja az ilyen „zöldvédelmet”. Hozzátette: a mélygarázsprogram még a 90-es évek elején kezdődött, és az építkezéseket megengedő rendezési tervek is akkoriban születtek. Az önkormányzat által évente megrendelt közvélemény-kutatások azt jelzik, hogy a Belváros – folyamatosan csökkenő, jelenleg mintegy 30 ezres – lakossága a kerület legnagyobb problémájaként a parkolási nehézségeket teszi első helyre. A képviselő-testület folyamatos tárgyalásokat folytat külföldi befektetőkkel a Szent István tér, a Szabadság tér, a József nádor tér, valamint a Bástya utca alá tervezett mintegy kétezernyi parkolóhely megépítéséről. Az önkormányzat ez ideig 500 millió forint körüli összeget költött a tervezésekre, régészeti felmérésekre. A mélygarázsok fölötti területekről kitiltják majd az autókat, s valamennyi helyszínre fák, bokrok és szobrok kerülnek.– A belvárosi zöldterületek növelését csak a házak lebontásával, közutak megszüntetésével lehetne elérni – válaszolta a polgármester a környezetvédők egyik követelésére.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.