Jobban drágul a kötelező?

2000. 09. 19. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Október közepén kell benyújtaniuk a biztosítóknak az illetékes felügyelet felé a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások jövő év január elsejétől esedékes díjait. Ezt követően október 31-ig két napilapban közzé kell tenniük terveiket, a biztosítottak pedig november 30-ig dönthetnek, melyik biztosítót választják januártól. Az árliberalizáció gyakorlatilag január elsejétől lesz teljes, akkortól nem szabja már meg a Pénzügyminisztérium azt az alapdíjat, amitől meghatározott százalékban eltérhetnek a biztosítók. Ez 1998-ban plusz-mínusz 5, 1999-ben 10, az idén 15 százalék volt.Központi szabályozás nem lesz, de az éles verseny mindenképpen korlátokat állít. Ezt már most borítékolják a biztosítók. Összességében átlagban az infláció mértékével egyező, körülbelül nyolcszázalékos díjnövekedést tudnak elképzelni.Ha ez igaznak bizonyul, a liberalizáció fokozatos bevezetése óta először fordul elő, hogy a díjemelkedés eléri az infláció mértékét , az idén volt arra is először példa, hogy nagyon picit túllépik a minisztérium által meghatározott alapdíjat.– Országos szinten hatvanmilliárdos üzletről van szó. Elkerülhetetlen, hogy legalább második évétől, 2002-től a biztosítók ne tegyék nyereségessé az üzletágat, ami eddig jószerével veszteséges volt – indokolta Jákfalvi Zoltán, aki gondolja, hogy jövőre a kötelezőből származó bevételek átlagosan az infláció mértékével egyező arányban növekednek. A Generali-Providencia gépjárműosztályának vezetője szerint a paraméterrendszerükön alig módosítanak, továbbra is az életkori és a területi szempontok dominálnak.Az AXA-Colonia hasonlóképpen inflációarányos növekedést valószínűsít mind a piac egészére, mind saját díjképzésébenA Közlekedésbiztosítási Egyesület (Köbe) részéről Kádas Róbert ügyvezető igazgató a kondíciókról annyit közölt, ezekről még tárgyalnak. Az egyesület az egyetlen nonprofit szervezet, 15 ezer tagja-tulajdonosa van, negyedrészük tehergépjármű-tulajdonos. Ha a díjbevétel túllépi a kárkifizetéseket és a költségeket, a tagoknál jóváírják a túlfizetést.Az árliberalizáció elsősorban a differenciáltabb árképzésben jelentkezik, ami az átlag autós számára előnyt jelent. Az inflációnál magasabb átlagos áremelés nem várható – vélekedett Kálózdi Tamás, a Hungária Biztosító gépjárműmenedzsere.A kötelező biztosítás nagyon tőkeigényes, hiszen a szerződéskötéseket követően rögtön fel kell készülni a károk kifizetésére. A Hungária a kötelezőből 33 milliárd forint bevételt könyvel el, károkra 25 milliárdot fizet ki.Várható, hogy a megbízhatóan fizető autótulajdonosok díjai mérséklődnek. Továbbra is meghatározó szempont lesz például a területi beosztás, az életkor, a gépjármű típusa, illetve az eddigi károkozások mértéke.Változás várható a bónuszrendszerben, 2002-től valószínűleg minden gépjármű-kategóriára kiterjesztik. Mivel a forgalomban lévő gépkocsik száma nem emelkedik számottevően, a biztosítók elsősorban költséghatékony gazdálkodással csökkenthetik áraikat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.