Kelet–nyugati kapcsolatrendszer

Putsay Gábor
2000. 09. 14. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A közlekedési szférán belüli szoros versenyhelyzet, az utasok és fuvaroztatócégek igényei arra késztetik az európai vasúttársaságokat, hogy új alapokra helyezzék kapcsolati rendszerüket. A MÁV nemzetközi kapcsolataiban versenyképességének megtartására, teljesítményének növelésére és a vasúttársaságnak előnyös szövetségi rendszerhez való csatlakozásra törekszik. Ennek egyik fontos állomása volt a német vasút (DB) elnök-vezérigazgatójával folytatott hivatalos tárgyalás Magyarországon – tájékoztatta lapunkat Kukely Márton, a MÁV Rt. vezérigazgatója. Hartmut Mehdorn, a DB vezetője itt tartózkodásakor megtekintette a záhonyi átrakodóterminált, ami kulcsszerepet tölt be a kelet–nyugati kereskedelemben.A látogatás példaértékű a MÁV vezérigazgatója szerint, ugyanis a magyar vasút egyik legfontosabb kereskedelmi partnere a DB, amelynek első embere még nem járt hivatalosan Magyarországon. Hartmut Mehdorn tájékoztatást adott arról, hogy Nyugat-Európában a nemzeti vasúttársaságok – így a német vasút is – erős versenyhelyzetben állnak a légi, vízi és közúti fuvarozással, csak szolgáltatásaik színvonalának folyamatos emelésével tudják pozícióikat megtartani.Az Európai Unió közlekedési szakemberei a vasút térvesztését úgy kívánják megakadályozni, hogy lehetővé teszik: a pályát az is igénybe vehesse, aki megfelelő eszközparkkal és kellő értékű megrendeléssel rendelkezik, meghatározott díj fizetése ellenében. Ez hátrányos a nemzeti vasutaknak, mert saját pályáikon veszélybe kerülhet monopolhelyzetük. Ennek ellensúlyozására a vasúti fuvarozás versenyképessége érdekében egymás szövetségét kell keresniük. Így alakult ki a német–holland–osztrák vagy az olasz–svájci szövetségi rendszer. Kukely Márton véleménye szerint az uniós csatlakozás és a piaci viszonyok megkövetelik, hogy a MÁV bekapcsolódjon valamely szövetségi rendszerbe, ugyanakkor nem szabad figyelmen kívül hagynia kelet- és dél-európai partnereit. A vezérigazgató hangsúlyozta, hogy a szövetségi rendszereknek a partnerek együttműködésén kell alapulniuk.A hagyományos kereskedelmi kapcsolatok német–osztrák–magyar szövetségi rendszert feltételeznek. Emellett létre kell hozni egy kelet-közép-európai rendszert, amely a magyar, a cseh, a szlovák, az osztrák, a szlovén, a horvát és a bosnyák vasutak együttműködésén alapulna. Ugyanakkor a MÁV számára fontos a szoros kapcsolattartás az ukrán és orosz, valamint a dél-európai forgalom fenntartása miatt a román és a jugoszláv vasutakkal. A DB vezetésének véleménye hasonló a környező országok vasúttársaságainak szövetségi rendszerbe integrálásáról. A német vasút számára szintén fontos az ukrán, az orosz, a dél-európai és az ázsiai piac, ehhez pedig elengedhetetlen a közbeeső vasúttársaságokkal fenntartott jó viszony.Az árufuvarozásban a legnagyobb kihívás, hogy miként lehet piaci körülmények között olcsóbban és gyorsabban szállítani – mondta a MÁV vezérigazgatója. A versenyképesség fokozására a magyar vasútnak a szállítási sebesség növelésére és a határátmenetek gyorsítására kell törekednie az uniós átlag elérése érdekében. A várakozási idők csökkentésére a vasutak úgynevezett zárt szerelvényeket közlekedtetnek szigorú menetrendben, a zárakat pecséttel látják el, így a határokon nem kell a vagonokat vámkezelni. Ebben a formában közlekednek például az Audi vonatok Győrből a németországi Ingolstadtba.A tárgyalásokon szóba került, hogy a célországokba érkező nemzetközi kocsikat viszszaúton is lássák el áruval, és kiküszöbölhető legyen a tartózkodási bér fizetése, ami jelentősen csökkentheti a szállítási költségeket. A korábbi években kialakított magyar–német díjszabási rendszer, ami az áruforgalom jelentős emelkedéséhez vezetett, példa lehet a jugoszláv és román vasutakkal kialakítandó közös tarifarendszerre.A személyszállításban a német vasút tapasztalatai szerint csökkenteni kell az átszállások számát, és változtatni kell a díjpolitikán. Sok esetben ugyanis olcsóbb a repülő. A többszöri átszállást és a menetjegyek árát a nemzetközi vonatok magas komfortja sem tudja ellensúlyozni. A német vasút vezetője az elgondolás támogatása mellett ismertette egy közös európai átszállóbázis létrehozásának tervét, ami a nyugatról kelet felé irányuló forgalmat bonyolítaná. A MÁV vezetője hangsúlyozta: olyan megoldást kell találni, amely a nemzeti vasúttársaságokat nem hozza hátrányos helyzetbe. A nemzetközi vonatok közlekedtetése nem okozhat többletköltséget a nemzeti vasúttársaságok számára, ehhez azonban újra kell gondolni az országok közötti forgalomban részt vevő kocsik elosztását – tette hozzá Kukely Márton.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.