A közlekedési szférán belüli szoros versenyhelyzet, az utasok és fuvaroztatócégek igényei arra késztetik az európai vasúttársaságokat, hogy új alapokra helyezzék kapcsolati rendszerüket. A MÁV nemzetközi kapcsolataiban versenyképességének megtartására, teljesítményének növelésére és a vasúttársaságnak előnyös szövetségi rendszerhez való csatlakozásra törekszik. Ennek egyik fontos állomása volt a német vasút (DB) elnök-vezérigazgatójával folytatott hivatalos tárgyalás Magyarországon – tájékoztatta lapunkat Kukely Márton, a MÁV Rt. vezérigazgatója. Hartmut Mehdorn, a DB vezetője itt tartózkodásakor megtekintette a záhonyi átrakodóterminált, ami kulcsszerepet tölt be a kelet–nyugati kereskedelemben.A látogatás példaértékű a MÁV vezérigazgatója szerint, ugyanis a magyar vasút egyik legfontosabb kereskedelmi partnere a DB, amelynek első embere még nem járt hivatalosan Magyarországon. Hartmut Mehdorn tájékoztatást adott arról, hogy Nyugat-Európában a nemzeti vasúttársaságok – így a német vasút is – erős versenyhelyzetben állnak a légi, vízi és közúti fuvarozással, csak szolgáltatásaik színvonalának folyamatos emelésével tudják pozícióikat megtartani.Az Európai Unió közlekedési szakemberei a vasút térvesztését úgy kívánják megakadályozni, hogy lehetővé teszik: a pályát az is igénybe vehesse, aki megfelelő eszközparkkal és kellő értékű megrendeléssel rendelkezik, meghatározott díj fizetése ellenében. Ez hátrányos a nemzeti vasutaknak, mert saját pályáikon veszélybe kerülhet monopolhelyzetük. Ennek ellensúlyozására a vasúti fuvarozás versenyképessége érdekében egymás szövetségét kell keresniük. Így alakult ki a német–holland–osztrák vagy az olasz–svájci szövetségi rendszer. Kukely Márton véleménye szerint az uniós csatlakozás és a piaci viszonyok megkövetelik, hogy a MÁV bekapcsolódjon valamely szövetségi rendszerbe, ugyanakkor nem szabad figyelmen kívül hagynia kelet- és dél-európai partnereit. A vezérigazgató hangsúlyozta, hogy a szövetségi rendszereknek a partnerek együttműködésén kell alapulniuk.A hagyományos kereskedelmi kapcsolatok német–osztrák–magyar szövetségi rendszert feltételeznek. Emellett létre kell hozni egy kelet-közép-európai rendszert, amely a magyar, a cseh, a szlovák, az osztrák, a szlovén, a horvát és a bosnyák vasutak együttműködésén alapulna. Ugyanakkor a MÁV számára fontos a szoros kapcsolattartás az ukrán és orosz, valamint a dél-európai forgalom fenntartása miatt a román és a jugoszláv vasutakkal. A DB vezetésének véleménye hasonló a környező országok vasúttársaságainak szövetségi rendszerbe integrálásáról. A német vasút számára szintén fontos az ukrán, az orosz, a dél-európai és az ázsiai piac, ehhez pedig elengedhetetlen a közbeeső vasúttársaságokkal fenntartott jó viszony.Az árufuvarozásban a legnagyobb kihívás, hogy miként lehet piaci körülmények között olcsóbban és gyorsabban szállítani – mondta a MÁV vezérigazgatója. A versenyképesség fokozására a magyar vasútnak a szállítási sebesség növelésére és a határátmenetek gyorsítására kell törekednie az uniós átlag elérése érdekében. A várakozási idők csökkentésére a vasutak úgynevezett zárt szerelvényeket közlekedtetnek szigorú menetrendben, a zárakat pecséttel látják el, így a határokon nem kell a vagonokat vámkezelni. Ebben a formában közlekednek például az Audi vonatok Győrből a németországi Ingolstadtba.A tárgyalásokon szóba került, hogy a célországokba érkező nemzetközi kocsikat viszszaúton is lássák el áruval, és kiküszöbölhető legyen a tartózkodási bér fizetése, ami jelentősen csökkentheti a szállítási költségeket. A korábbi években kialakított magyar–német díjszabási rendszer, ami az áruforgalom jelentős emelkedéséhez vezetett, példa lehet a jugoszláv és román vasutakkal kialakítandó közös tarifarendszerre.A személyszállításban a német vasút tapasztalatai szerint csökkenteni kell az átszállások számát, és változtatni kell a díjpolitikán. Sok esetben ugyanis olcsóbb a repülő. A többszöri átszállást és a menetjegyek árát a nemzetközi vonatok magas komfortja sem tudja ellensúlyozni. A német vasút vezetője az elgondolás támogatása mellett ismertette egy közös európai átszállóbázis létrehozásának tervét, ami a nyugatról kelet felé irányuló forgalmat bonyolítaná. A MÁV vezetője hangsúlyozta: olyan megoldást kell találni, amely a nemzeti vasúttársaságokat nem hozza hátrányos helyzetbe. A nemzetközi vonatok közlekedtetése nem okozhat többletköltséget a nemzeti vasúttársaságok számára, ehhez azonban újra kell gondolni az országok közötti forgalomban részt vevő kocsik elosztását – tette hozzá Kukely Márton.
Bayer Zsolt a Harcosok órája ma reggeli vendége
