Nagy-Britanniában lassan véget ér az olajfinomítók és üzemanyagraktárak köré vont blokád. A tüntetők egyébként lehet, hogy csak átmenetileg vonultak vissza, mert hatvan napot adtak a kormánynak a válság megoldására. Németországban ezzel szemben szeptember 26-ra terveznek nagyszabású, az ország közlekedését megbénító blokádot. Csehországban is egyre nő a fuvarozók elégedetlensége.Nagy-Britanniában a blokád alá vett olajfinomító és -elosztó telepeknek egyre több részét nyitották meg a tüntetők a tartálykocsik előtt. Az északnyugat-angliai Stanlow telepen, ahol az első blokád kezdődött, a tüntetők úgy döntöttek, hogy feloldják az útzárlatot. Vezetőjük nyilatkozata szerint nem akarják térdre kényszeríteni az országot, megelégszenek azzal, hogy megmutatják, mit tudnak néhány nap alatt elérni. Hatvan napot adnak a kormánynak, hogy csökkentse az üzemanyagra kivetett adót, és hogy a közlekedési és mezőgazdasági miniszter tárgyaljon a tüntetők képviselőivel. A stanlowi döntést csaknem azonnal követték öt másik telep előtt várakozó tiltakozók. A nap folyamán az útzárak többségét felszámolták. A brit televíziók óránként számoltak be a helyzetről és arról, mely üzemanyagtöltő-állomások mikor kapnak szállítmányt.Az egyhetes blokád hatása rendkívül súlyos. Kihat csaknem minden közszolgálatra, a közlekedésre és az élelmiszer-ellátásra. Tony Blair készenlétbe állította a hadsereget, ami azonban inkább pótcselekvés, mint hatékony intézkedés. A tüntetők sehol sem vetemedtek erőszakra, a rendfenntartást a rendőrség el tudja látni.A miniszterelnök szerdán tárgyalásokat folytatott az olajvállalatok képviselőivel. Ennek eredményéről nem adtak ki jelentést, de sokan összefüggést látnak a megbeszélés és a tüntetők döntése között. Tony Blair a blokád feloszlatásának bejelentése után tartott sajtótájékoztatóján arra kérte a lakosságot: mindenki tanúsítson önmérsékletet a jelenlegi nehéz helyzetben.Miközben Nagy-Britanniában néhány napon belül normalizálódhat a helyzet, Németországban teljes közlekedési káosz várható szeptember 26-án, ezért a külföldi gépkocsivezetők jobban teszik, ha e napon elkerülik az országot. Az áruszállítók szövetsége óriási méretű tiltakozó akcióra készül a tovább emelkedő hajtóanyagárak miatt. A teherautók csökkentett sebességgel fognak közlekedni – az autópályákon 60 km/óra, az országutakon 50 km/óra –, s ezzel a „döcögéssel” automatikusan hosszú, tömött közlekedési dugókat okoznak majd. Ugyanezen a napon Berlin a teherautók „csillagtúrájára” számíthat, a tüntetés résztvevői a kormánynegyedben akarják kifejezésre juttatni felháborodásukat. Észak-Németországban tegnap első alkalommal került sor olajfinomítók blokádjára, Lingenben és Wilhelmshavenben közel nyolcvan földműves zárta el traktoraival az utakat.Az egyre magasabbra szökő elégedetlenség tüzére a nagy olajvállalatok újabb olajat öntöttek: a dízel árát öt, a benzinét négy pfeniggel emelték, holott az OPEC bejelentette, fokozza az olajkitermelést.Nyugat-európai társaik példáját követve a cseh fuvarozók is blokádot fontolgatnak, ha a kormány nem stabilizálja az üzemanyagok árát. Első lépésként le kívánják zárni az ország legforgalmasabb, Prága és Brno között húzódó autópályáját. A távlati tervek között szerepel a Németország és a Szlovákia felé vezető utak lezárása is. Csehország legnagyobb fuvarosszervezete, a Cesmad Bohemia a blokádot a jövő hét elejére helyezte kilátásba, de kisebb szervezetek már pénteken meg fogják tartani demonstrációjukat.
Trump lerántotta a leplet a nyugat-európai országok képmutatásáról!
