Kinyitottak a brit benzinkutak

2000. 09. 14. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nagy-Britanniában lassan véget ér az olajfinomítók és üzemanyagraktárak köré vont blokád. A tüntetők egyébként lehet, hogy csak átmenetileg vonultak vissza, mert hatvan napot adtak a kormánynak a válság megoldására. Németországban ezzel szemben szeptember 26-ra terveznek nagyszabású, az ország közlekedését megbénító blokádot. Csehországban is egyre nő a fuvarozók elégedetlensége.Nagy-Britanniában a blokád alá vett olajfinomító és -elosztó telepeknek egyre több részét nyitották meg a tüntetők a tartálykocsik előtt. Az északnyugat-angliai Stanlow telepen, ahol az első blokád kezdődött, a tüntetők úgy döntöttek, hogy feloldják az útzárlatot. Vezetőjük nyilatkozata szerint nem akarják térdre kényszeríteni az országot, megelégszenek azzal, hogy megmutatják, mit tudnak néhány nap alatt elérni. Hatvan napot adnak a kormánynak, hogy csökkentse az üzemanyagra kivetett adót, és hogy a közlekedési és mezőgazdasági miniszter tárgyaljon a tüntetők képviselőivel. A stanlowi döntést csaknem azonnal követték öt másik telep előtt várakozó tiltakozók. A nap folyamán az útzárak többségét felszámolták. A brit televíziók óránként számoltak be a helyzetről és arról, mely üzemanyagtöltő-állomások mikor kapnak szállítmányt.Az egyhetes blokád hatása rendkívül súlyos. Kihat csaknem minden közszolgálatra, a közlekedésre és az élelmiszer-ellátásra. Tony Blair készenlétbe állította a hadsereget, ami azonban inkább pótcselekvés, mint hatékony intézkedés. A tüntetők sehol sem vetemedtek erőszakra, a rendfenntartást a rendőrség el tudja látni.A miniszterelnök szerdán tárgyalásokat folytatott az olajvállalatok képviselőivel. Ennek eredményéről nem adtak ki jelentést, de sokan összefüggést látnak a megbeszélés és a tüntetők döntése között. Tony Blair a blokád feloszlatásának bejelentése után tartott sajtótájékoztatóján arra kérte a lakosságot: mindenki tanúsítson önmérsékletet a jelenlegi nehéz helyzetben.Miközben Nagy-Britanniában néhány napon belül normalizálódhat a helyzet, Németországban teljes közlekedési káosz várható szeptember 26-án, ezért a külföldi gépkocsivezetők jobban teszik, ha e napon elkerülik az országot. Az áruszállítók szövetsége óriási méretű tiltakozó akcióra készül a tovább emelkedő hajtóanyagárak miatt. A teherautók csökkentett sebességgel fognak közlekedni – az autópályákon 60 km/óra, az országutakon 50 km/óra –, s ezzel a „döcögéssel” automatikusan hosszú, tömött közlekedési dugókat okoznak majd. Ugyanezen a napon Berlin a teherautók „csillagtúrájára” számíthat, a tüntetés résztvevői a kormánynegyedben akarják kifejezésre juttatni felháborodásukat. Észak-Németországban tegnap első alkalommal került sor olajfinomítók blokádjára, Lingenben és Wilhelmshavenben közel nyolcvan földműves zárta el traktoraival az utakat.Az egyre magasabbra szökő elégedetlenség tüzére a nagy olajvállalatok újabb olajat öntöttek: a dízel árát öt, a benzinét négy pfeniggel emelték, holott az OPEC bejelentette, fokozza az olajkitermelést.Nyugat-európai társaik példáját követve a cseh fuvarozók is blokádot fontolgatnak, ha a kormány nem stabilizálja az üzemanyagok árát. Első lépésként le kívánják zárni az ország legforgalmasabb, Prága és Brno között húzódó autópályáját. A távlati tervek között szerepel a Németország és a Szlovákia felé vezető utak lezárása is. Csehország legnagyobb fuvarosszervezete, a Cesmad Bohemia a blokádot a jövő hét elejére helyezte kilátásba, de kisebb szervezetek már pénteken meg fogják tartani demonstrációjukat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.