A közeljövőben nem kerül sor a közúti fuvarozók megmozdulására, mivel szombaton a kormány képviselői megegyeztek az érdekképviseletek vezetőivel. A megállapodás szerint a kabinet teljesíti a fuvarozók egyik legfontosabb kérését. Az üzemanyagokat terhelő jövedéki adó mértéke mindaddig nem emelkedik, amíg az olaj világpiaci ára hordónként 25 dollár felett lesz. A fuvarozók ezenfelül adókedvezményben is részesülnek.A közúti közlekedési szolgáltatók érdekképviseletei a múlt héten személyes találkozót kértek Orbán Viktor miniszterelnöktől a Mol Rt. azon bejelentését követően, hogy a kőolaj világpiaci árának növekedése miatt a gázolaj, illetve a motorbenzin literenkénti árát tizenegy, illetve hat forinttal emeli. A fuvarozók sérelmezték többek között azt is, hogy a 2001-re benyújtott költségvetési tervezetben a gázolaj és a motorbenzin jövedéki adójának hatszázalékos emelése szerepel. Mint beszámoltunk róla, a miniszterelnök pénteken hivatalában fogadta a négy legnagyobb érdek-képviseleti szervezet képviselőjét, és abban állapodtak meg, hogy másnap az illetékes szaktárcák vezetőivel, Nógrádi László közlekedési és vízügyi, valamint Matolcsy György gazdasági miniszterrel rendezik a vitás kérdéseket. A szombati tárgyalásokon megállapodás született arról, hogy mindaddig, amíg a brent nyersolaj negyedévi átlagára 25 dollár felett van, a kormány nem tesz javaslatot az Országgyűlésnek a jelenleg érvényben lévő jövedéki adó inflációt követő emelésére. Ezzel a jövő évi költségvetésben húszmilliárd forinttal kevesebbel lehet számolni.A megegyezés értelmében a jövő évtől adókedvezményekkel is segítik a vállalkozások erősödését. A mikro- és kisvállalkozások – beleértve az egyéni vállalkozókat is – adózás előtti eredményüket csökkenthetik 2001. január 1-jétől, ha fejlesztik vállalkozásaikat. Adóalapjukat legfeljebb tízmillió forinttal csökkenthetik, ez a kedvezmény kiterjed gépjárműbeszerzésre is. Az érintett kör adókedvezményt kaphat a beruházási hitelre fizetett kamat után is. A kedvezmény az évente fizetett kamat húsz, a gazdaságilag elmaradott térségekben pedig negyven százalékára terjed ki. Ez a kedvezmény legfeljebb ötmillió forint lehet. A kormány és a közúti közlekedésben részt vevő szolgáltatók érdekvédelmi szervezeteinek képviselői egy közös munkacsoportot állítanak fel a közeljövőben, amelynek feladata az lesz, hogy képviselje és segítse a szakmát az uniós csatlakozás folyamán.A szombati tárgyalásokon nem sikerült megállapodni a jövedéki adó visszaigénylésének lehetőségéről, illetve egy, az olajválság miatt nehéz helyzetbe került vállalkozók támogatására szolgáló krízisalap létrehozásáról. Matolcsy György és Nógrádi László egy háromszázmillió forintos alapra tett javaslatot, a fuvarozók képviselői ezt kevesellték, és ötmilliárd forintot kértek e célra. A fuvarozók követelései között szerepelt az is, hogy a kormány vesse el az üzemanyag termelői árának kettős adóztatását. Mivel a jelen lévő két miniszter mindezekre nem volt felhatalmazva, abban állapodtak meg, hogy a javaslatok az e heti kormányülésen kerülnek napirendre, az érintettek azt követően tárgyalnak ismét. Matolcsy György újságírói kérdésre válaszolva elmondta: a húszmilliárd forintot, amiről a jövedéki adó szinten tartása miatt mondanak le, kigazdálkodják a jövő évi költségvetésben, ám semmiképpen sem vonnak el pénzeket a tervbe vett bérfejlesztések, szociális juttatások kifizetéséből, és a Széchenyi- tervre sem fordítanak kevesebbet. Nógrádi László elmondta: szerinte a válság idején az üzemanyagok fogyasztói árának az emelése sem lenne célszerű, a kormány azonban nem tudja a Mol árpolitikáját befolyásolni, hiszen csak 25 százalékos részvénycsomaggal rendelkezik.A közúti szolgáltatók képviselői tegnap deklarálták: a hét végi tárgyaláson született megállapodást figyelembe véve felkérik a közúti közlekedési szektor valamennyi résztvevőjét, hogy spontán akciókkal a további tárgyalásokat ne veszélyeztessék.
Kitalált vádak célpontja lett Charlie Kirk
