Egyre inkább bizonyossá válik, hogy a főváros területére a mindennapi bejárást mind gyorsabban és biztonságosabban bonyolítják az e célra forgalomba állított vasúti szerelvények. A statisztikai adatok is azt mutatják, hogy mind több munkába járó ember veszi igénybe az agglomeráció területén lévő vasúti fővonalakat. A MÁV az elővárosi forgalomban naponta 150 ezer utast szállít, ami a teljes közlekedés 40 százalékát teszi ki – mondta el tegnap Nógrádi László közlekedési és vízügyi miniszter a Keleti pályaudvaron, ahol korszerűsített elővárosi kocsikat adott át. A MÁV Rt. jármű-felújítási programjának részeként tegnap tizenkilenc felújított kocsit helyeztek üzembe a Budapest–Újszász–Szolnok vonalon. A járművek átépítési költsége 1,041 milliárd forint volt.Nógrádi László tegnap sajtó-tájékozatón elmondta: a közutak túlzsúfoltsága miatt a későbbiekben szeretné a vasúti és a vízi szállítás szerepét növelni a közlekedési ágazatok között, ezen belül kiemelt szerepet szán a kombinált fuvarozásnak. A MÁV folytatja az elővárosi vasúti rendszer korszerűsítését, és minél hamarabb létre kívánják hozni a Budapesti Közlekedési Szövetséget, amelynek megalakulása után egységes díjszabást vezetnének be a BKV, a Volán és a MÁV járművein Budapest körzetében. A miniszter szerint a vasútreform során rövid távon átláthatóvá kell tenni a MÁV Rt. gazdálkodását, ezt követően kerülhet csak sor külön szerkezeti egységek – pályavasút, kereskedővasút – létrehozására. Ennek elősegítésére terveznek egy új szervezeti egységet, ami ellenőrző feladatokat látna el, és úgymond beékelődne a minisztérium és a MÁV közé. Hozzátette: a vasút menedzsmentjében nem tervez további személyi változásokat, ugyanígy a postánál és a légügy területén is számít a jelenlegi vezetés munkájára.Az elővárosi forgalom lebonyolításában valamennyi Budapestre vezető vasútvonal részt vesz. Mivel a forgalomban lévő kocsik átlagéletkora meghaladja a 25 évet, a MÁV 1998-ban döntött egy átfogó rehabilitációról, amit banki hitelből valósítanak meg. Budapest és Hatvan között tavaly márciusban helyeztek üzembe 32 felújított kocsit, amelyek átépítési költsége 1,05 milliárd forint volt. Ez év februárjában 288 milliós ráfordítással hat vezérlőkocsi állt forgalomba, tegnap pedig az említett tizenkilencet adták át. Várhatóan 2001-ben születik döntés további 160 kocsi felújításáról, aminek mintegy kilencmilliárdos költségeit EBRD-hitelből fedeznék. A MÁV Rt. tervei között szerepel emeletes elővárosi szerelvények beszerzése Németországból, ám egyelőre nem tisztázott, mennyi pénzért adná át a német vasút az ötven vasúti kocsit.
Demján Sándor-tőkeprogram: valódi szintlépés a magyar KKV-k számára
