Nő a benzinpánik Európában

2000. 09. 12. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Európában a „benzinfronton” minden eddiginél kritikusabb a helyzet. A francia kormány megegyezési politikáját nem kívánja követni egyetlen más nemzet vezetője sem. Nagy-Britanniában, Hollandiában, Belgiumban és Németországban egyre radikalizálódnak a benzinárak ellen tüntetők, míg a kormányok az OPEC-et vádolják a kialakult helyzetért.Szaúd-Arábia olajügyi minisztere, Ali al-Naimi kijózanító nyilatkozatot tett. Az a 800 ezer hordó „új olaj”, amelyre az olajpiac szereplői vártak, csak 45 nap múlva érkezhet el az észak-amerikai finomítókba, legalább ennyit kell várni, hogy csökkenjen a pánik a benzin körül. Al-Naimi hangsúlyozta: az OPEC megtett mindent, hogy csökkentse az árakat, idén háromszor növelte meg a termelést. Ezután a kormányok feladata, hogy csökkentsék az üzemanyagba épített adókat. Kijelentette, hogy Szaúd-Arábia elzárkózik attól, hogy egyedül mentse meg az OPEC-et, nem fog a számára előírt kvótán felül termelni. A kijelentés azt sejteti, hogy további termelésnövelésre nem lehet számítani, mivel az OPEC többi tagja már teljesítőképességének határán van.Az üzemanyagárak elleni tiltakozás hullámai egyre magasabbra csapnak Nagy-Britanniában. A kiszáradt benzinkutak száma most már több ezerre rúg, a töltőállomások tulajdonosai néhány helyen az olajtársaságok által megszabott ár háromszorosát követelik az autósoktól. A hiányt jelenleg inkább a felesleges vásárlás, semmint a folyamatos ellátás megszakadása okozza. A töltőállomások 48 óra alatt annyi benzint adtak el, mint máskor egy hét alatt.A kormány magatartását ellentmondásosnak találja a média. Egyfelől rendkívüli hatalommal ruházza fel magát – habár egyelőre egy szó sem hangzott el arról, hogy milyen rendkívüli intézkedésekre gondol –, másfelől viszont úgyszólván semmit sem tesz a rend helyreállításáért, sem a pánikhangulat megszünteté-séért.A tüntetők néhány helyen valóban eltorlaszolják a főútvonalakat, de az olajfinomítók blokádja inkább jelképes, mint erőszakos. A rendőrségnek, tűzoltóságnak, mentőknek szóló szállítmányokat minden további nélkül átengedik. Vannak hatalmas telepek, amelyek kapui előtt csak húsz-harminc tüntető áll, de az olajvállalatok utasították a tartálygépkocsik vezetőit, hogy az esetleges erőszakcselekmények elkerülése végett, saját biztonságuk érdekében ne vezessék át járműveiket a tüntetők vonalán. Tony Blair miniszterelnök kijelentette, hogy Nagy-Britanniában ilyen eszközökkel sosem lehetett befolyásolni a kormány döntéseit, és ami őt illeti, ezután sem lesz lehetséges. Ami azonban a gyakorlati lépéseket illeti, a miniszterelnök mindössze annyit mondott, hogy a blokád pusztán rendőri ügy. A rendőrség ezzel szemben azt mondja, hogy a tüntetők mindeddig nem követtek el semmiféle törvényszegést. Minden jel arra mutat, a kormány arra számít, a blokád néhány nap alatt magától összeomlik anélkül, hogy szükségessé válnék a meghátrálás és az üzemanyagra kivetett adó csökkentése.Közben Németországban a Bundestag a 2001-es állami költségvetés első olvasásával kezdte meg ismét munkáját Berlinben. Az ülés hangulatára mindenekelőtt az olajárak rohamos emelkedése miatt kirobbant elégedetlenség nyomta rá bélyegét. A német közlekedési vállalkozók azon követelésének, hogy a kormány időlegesen függessze fel a hajtóanyagra kiszabott ökológiai adót, a szociáldemokrata és a Zöldek koalíciója nem hajlandó eleget tenni, mindenekelőtt azért nem, mert ez a lépés egyidejűleg a nyugdíjbiztosítás kárára menne, és a biztosítási díjak 0,3 százalékos emelkedését vonná maga után. Ugyanakkor az ellenzéki kereszténydemokraták bejelentették, kampányt indítanak az ökoadó ellen. „Ez az adó egyre nagyobb terhet ró a vállalkozásokra és a magánháztartásokra” – hangoztatta Friedrich Merz, a CDU parlamenti csoportjának elnöke, és figyelmeztetett arra, hogy pártja támogatja a szállítási vállalkozók tiltakozó megmozdulásait. Tegnap az első ilyen blokádra külföldi részvétellel került sor, tizenöt belga tehergépkocsi torlaszolta el az Aachent Liege-zsel összekötő autópályát, ahol rövid időn belül kilométeres közlekedési dugó alakult ki. A határ német oldalán a határőrség megerősítette alakulatait. Saarbrückenben százhúsz teherautó, harminc autóbusz és hetven taxi vonult a tartományi parlament elé, hogy tiltakozzon a magas benzinárak ellen. Haspeter Georg kereszténydemokrata gazdaságügy-miniszter magáévá tette a tüntetők véleményét, és az ökoadót „megsemmisítő adónak” nevezte.Belgiumban a taxisok és fuvarozók lezárták Brüsszel belvárosát és blokád alá vonták az ország legnagyobb kőolaj-finomítóját Charleroinál. Hollandiában hétfőn kezdődött a tiltakozás a magas benzinárak miatt, mára a tüntetők lezárták az autópályát Rotterdam és Breda között.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.