Európában a „benzinfronton” minden eddiginél kritikusabb a helyzet. A francia kormány megegyezési politikáját nem kívánja követni egyetlen más nemzet vezetője sem. Nagy-Britanniában, Hollandiában, Belgiumban és Németországban egyre radikalizálódnak a benzinárak ellen tüntetők, míg a kormányok az OPEC-et vádolják a kialakult helyzetért.Szaúd-Arábia olajügyi minisztere, Ali al-Naimi kijózanító nyilatkozatot tett. Az a 800 ezer hordó „új olaj”, amelyre az olajpiac szereplői vártak, csak 45 nap múlva érkezhet el az észak-amerikai finomítókba, legalább ennyit kell várni, hogy csökkenjen a pánik a benzin körül. Al-Naimi hangsúlyozta: az OPEC megtett mindent, hogy csökkentse az árakat, idén háromszor növelte meg a termelést. Ezután a kormányok feladata, hogy csökkentsék az üzemanyagba épített adókat. Kijelentette, hogy Szaúd-Arábia elzárkózik attól, hogy egyedül mentse meg az OPEC-et, nem fog a számára előírt kvótán felül termelni. A kijelentés azt sejteti, hogy további termelésnövelésre nem lehet számítani, mivel az OPEC többi tagja már teljesítőképességének határán van.Az üzemanyagárak elleni tiltakozás hullámai egyre magasabbra csapnak Nagy-Britanniában. A kiszáradt benzinkutak száma most már több ezerre rúg, a töltőállomások tulajdonosai néhány helyen az olajtársaságok által megszabott ár háromszorosát követelik az autósoktól. A hiányt jelenleg inkább a felesleges vásárlás, semmint a folyamatos ellátás megszakadása okozza. A töltőállomások 48 óra alatt annyi benzint adtak el, mint máskor egy hét alatt.A kormány magatartását ellentmondásosnak találja a média. Egyfelől rendkívüli hatalommal ruházza fel magát – habár egyelőre egy szó sem hangzott el arról, hogy milyen rendkívüli intézkedésekre gondol –, másfelől viszont úgyszólván semmit sem tesz a rend helyreállításáért, sem a pánikhangulat megszünteté-séért.A tüntetők néhány helyen valóban eltorlaszolják a főútvonalakat, de az olajfinomítók blokádja inkább jelképes, mint erőszakos. A rendőrségnek, tűzoltóságnak, mentőknek szóló szállítmányokat minden további nélkül átengedik. Vannak hatalmas telepek, amelyek kapui előtt csak húsz-harminc tüntető áll, de az olajvállalatok utasították a tartálygépkocsik vezetőit, hogy az esetleges erőszakcselekmények elkerülése végett, saját biztonságuk érdekében ne vezessék át járműveiket a tüntetők vonalán. Tony Blair miniszterelnök kijelentette, hogy Nagy-Britanniában ilyen eszközökkel sosem lehetett befolyásolni a kormány döntéseit, és ami őt illeti, ezután sem lesz lehetséges. Ami azonban a gyakorlati lépéseket illeti, a miniszterelnök mindössze annyit mondott, hogy a blokád pusztán rendőri ügy. A rendőrség ezzel szemben azt mondja, hogy a tüntetők mindeddig nem követtek el semmiféle törvényszegést. Minden jel arra mutat, a kormány arra számít, a blokád néhány nap alatt magától összeomlik anélkül, hogy szükségessé válnék a meghátrálás és az üzemanyagra kivetett adó csökkentése.Közben Németországban a Bundestag a 2001-es állami költségvetés első olvasásával kezdte meg ismét munkáját Berlinben. Az ülés hangulatára mindenekelőtt az olajárak rohamos emelkedése miatt kirobbant elégedetlenség nyomta rá bélyegét. A német közlekedési vállalkozók azon követelésének, hogy a kormány időlegesen függessze fel a hajtóanyagra kiszabott ökológiai adót, a szociáldemokrata és a Zöldek koalíciója nem hajlandó eleget tenni, mindenekelőtt azért nem, mert ez a lépés egyidejűleg a nyugdíjbiztosítás kárára menne, és a biztosítási díjak 0,3 százalékos emelkedését vonná maga után. Ugyanakkor az ellenzéki kereszténydemokraták bejelentették, kampányt indítanak az ökoadó ellen. „Ez az adó egyre nagyobb terhet ró a vállalkozásokra és a magánháztartásokra” – hangoztatta Friedrich Merz, a CDU parlamenti csoportjának elnöke, és figyelmeztetett arra, hogy pártja támogatja a szállítási vállalkozók tiltakozó megmozdulásait. Tegnap az első ilyen blokádra külföldi részvétellel került sor, tizenöt belga tehergépkocsi torlaszolta el az Aachent Liege-zsel összekötő autópályát, ahol rövid időn belül kilométeres közlekedési dugó alakult ki. A határ német oldalán a határőrség megerősítette alakulatait. Saarbrückenben százhúsz teherautó, harminc autóbusz és hetven taxi vonult a tartományi parlament elé, hogy tiltakozzon a magas benzinárak ellen. Haspeter Georg kereszténydemokrata gazdaságügy-miniszter magáévá tette a tüntetők véleményét, és az ökoadót „megsemmisítő adónak” nevezte.Belgiumban a taxisok és fuvarozók lezárták Brüsszel belvárosát és blokád alá vonták az ország legnagyobb kőolaj-finomítóját Charleroinál. Hollandiában hétfőn kezdődött a tiltakozás a magas benzinárak miatt, mára a tüntetők lezárták az autópályát Rotterdam és Breda között.
Halász Bence bekezdett a vb-döntőben, olimpiai bajnok riválisa sem fogta vissza magát
