Nem kizárt, hogy Kecskemét-Matkópusztán hozzák létre a magyar légi tűzoltás első központi bázisát. A kecskeméti pilóták ugyanis eddig két jelentős erdőtűznél, élesben tanulták a levegőből történő, nem kevés bátorságot igénylő repülőgépes oltás fortélyait.Hét évvel ezelőtt több száz hektárnyi erdő lett a tűz martaléka a Bács-Kiskun megyei Bócsa közelében. A hetekig tartó tűzoltást végül váratlanul érkezett légi segítséggel tudták befejezni a földi lánglovagok. Akkor a közeli, Kecskemét-Matkópusztán épülő magánrepülőtérről irányítottak az erdőtűzhöz megfelelően átalakított mezőgazdasági permetező repülőgépeket. Az eset idén, június 11-én megismétlődött Bács-Kiskun megyében. Egy budapesti házaspár felelőtlensége miatt kigyulladt az erdő Ágasegyháza határában. Utóbb a tűzvédelmi szakértő mintegy 300 millió forintos kárt összegzett. Ebből 100 millió az elégett fa ára, a többi a kiesett érték, a pusztítás nyomainak eltüntetése, illetve az újratelepítés. A környezetvédelmi szakértő ennél is elrettentőbb véleményt adott. Szerinte becsülni sem lehet a környezetpusztítás nagyságát, hiszen 460 hektárnyi erdő semmisült meg, amiből 130 hektár a fokozottan védett környezetvédelmi területen állt.Amit 1993-ban már sikerrel kipróbáltak Bócsánál, azt idén Ágasegyházánál újra megkísérelték a tűzoltók. A matkópusztai repülőtérről indultak a pilóták által csak „dromedároknak” nevezett permetező gépek a tűzhöz. Ideiglenes repülőtereket alakítottak ki a lángoló erdő közelében, s ott tankolták meg vízzel a dromedárokat. A kecskeméti tűzoltó parancsnok, Szabó József ezredes szerint ismét kiválóan vizsgáztak a pilóták. Az Ágasegyházánál kikísérletezett erdőtűzoltási technológia pedig – az ezredes szerint – megérdemli, hogy megismerje a többi megye tűzoltóparancsnoka. Ezért a napokban látványos bemutatóra, légi tűzoltási gyakorlatra invitálták a szakembereket a matkópusztai repülőtérre.Amit eddig jobbára csak görög, kanadai vagy ausztráliai erdőtüzekről szóló tudósításokban láthattak a magyarországi tűzoltási vezetők, azt most Kecskeméten, magyar pilóták vezette repülőgépek mutatták be a szimulált tűznél. Vlaszák Lajos vállalkozó, a repülőtér tulajdonosa az Ágasegyházánál élesben felhasznált gépeket alakíttatta át tűzoltáshoz, a tűzoltók tanácsai alapján.– Tanulmányoztuk a világ legjobbjainak tartott cseh, kanadai, illetve a görög légi tűzoltók munkáját és kiderült, hogy sajnos az oltástechnológia még náluk sincs tökéletesen kidolgozva – magyarázza Vlaszák. – Jóllehet, több éve, évtizede gyakorolnak az erdőtüzeknél valamennyien. Azt tapasztaltuk, hogy ahol igazán nagy a tűz, oda nem mer bemenni légi jármű náluk sem. Különböző próbálkozások vannak, ám valójában mindenki arra törekszik, hogy ne a nagy tüzeket oltsák el repülőről, hanem a nagy tüzek kialakulását akadályozzák meg a levegőből. A matkópusztai tűzoltó pilóták nagy tapasztalatú, minimálisan 2-3 ezer órát repült szakemberek. Ezért is bizakodó Szabó József tűzoltó ezredes.– Azok a földi tűzoltók, akik 1993-ban oltottak Bócsánál, az idén pedig Ágasegyházánál, most valamennyien azt mondják, hogy igenis van értelme a légi tűzoltásnak Magyarországon – véli az ezredes. A bócsai és az ágasegyházai erdőtűz is bebizonyította, hogy a klasszikus, hagyományos földi tűzoltás ma már nem ér el, vagy legalábbis nem olyan gyorsan ér el eredményt, mintha légi segítséget kap. Hiszek benne, hogy Matkópusztán lesz az első hazai tűzoltó légibázis.
Demján Sándor-tőkeprogram: valódi szintlépés a magyar KKV-k számára
