A fotós, aki tudta a dolgát

2000. 10. 20. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A történet, amely az október 23-i ünnepi kiadvány hátterében rejtőzik, több mint hátborzongató: igaz. Volt egy férfi, aki több száz felvételt készített 1956. október 23. és november 11. között, s utóbb volt lelkiereje ahhoz, hogy dacolva az esetleges súlyos megtorlással, megőrizze a negatívokat. Aztán meghalt. Özvegye a megváltozott rendszer első évtizedének vége felé átadta az anyagot a Történelmi Hivatalnak, azzal a kikötéssel, hogy sem az ő, sem a férje neve nem kerülhet nyilvánosságra. Az ismeretlen asszonyban minden bizonnyal ott munkált és munkál talán még ma is a félelem: azok, akik elől a képeket rejtegette, visszajöhetnek, és akkor jaj mindenkinek, gyereknek, unokának, még tán a dédunokának is! Nem tudjuk, legfeljebb sejthetjük, mi mindenen ment keresztül ötvenhat után ennek az ismeretlen asszonynak a családja. Csak annyi bizonyos, hogy a félelem a csontjaiba ivódott. És nagyon valószínű, hogy az 1994-es kormányalakítás csak fokozta a görcsöket.A Történelmi Hivatal és a XX. Század Intézet nyilván nem csak azért tette közzé ezeket a fotókat, hogy oldja a félelmet, és nem csak azért, mert emléket akart állítani a bátor ismeretlennek. Hanem mindezeken túl és elsősorban abból a megfontolásból, hogy a dokumentumértékű felvételek révén újabb nemzedékek szembesülhessenek a forradalmi Budapest valódi arcával.Az ismeretlen fényképész járta a főváros VI., VII. és VIII. kerületi utcáit, és mindent megörökített, amit fontosnak vélt: mámort, felszabadultságot, gyászt. Embereket, belőtt épületeket, tankokat és velük szembeszálló pesti fiatalokat, a vidék üzenetét egy élelmet hozó teherautó formájában, utcai falragaszokat, halott katonákat és sírhantokat. A dokumentátor jelen van, amikor boldog egyetértés ül az arcokon, és ott jár, amikor a kétségbeesés lesz úrrá rajtuk: megint lőnek, újra jönnek a tankok. Láttatja a Szabad Nép székházát éppúgy, mint a csodával határos módon megmaradt Lechner Ödön-remeket, a szétlőtt kupolájú Iparművészeti Múzeumot.Bayer Zsolt szerkesztett e remekbe szabott fényképekből albumot, költői, többnyire hangsúlyozottan szubjektív hangvételű sorokkal összekötve az egyes témákat és helyszíneket. Vele nézzük a képeket, s fedezzük fel az egyszervoltban az örök emberit, a negyvennégy évvel ezelőtti történések máig érvényes üzenetét. Ez az üzenet prózára lefordítva ennyi: a múltat nem lehet végképp eltörölni. Legfeljebb ideig-óráig, esetünkben néhány évtizedig. Illetve, kissé emelkedettebben szólva: egy nép szabadságvágyát nem lehet megölni. Amikor azt hiszszük, a történet lezárult, mindennek vége, jön az ismeretlen fotós, aki tudta a dolgát. Tudta, hogy egykor szükség lesz az ő tanúságtételére is.(Bayer Zsolt: 1956 „... Hogy legyen jel”. A XX. Század Intézet és a Történelmi Hivatal megbízásából gondozta a Kairosz Kiadó, Budapest, 2000. Ára: 3600 forint)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.