A 4-es metróberuházás 240 milliárd forintos költségvetéséből 185 kilométer kétszer kétsávos autópályát lehetne építeni, vagy több egészségügyi, illetve önkormányzati ingatlan újulhatna meg – jelentette ki tegnap Nógrádi László közlekedési miniszter az Országgyűlés környezetvédelmi és gazdasági bizottságának együttes ülésén. A 4-es metróval foglalkoztak tegnap a Fővárosi Közgyűlés városüzemeltetési, várostervezési és környezetvédelmi bizottságai is.Kifogásolták az ellenzéki képviselők a metró pénzügyi és környezeti hatásait taglaló parlamenti bizottsági ülésen, hogy nem hívták meg a főváros szakértőit, majd többen elhagyták a termet. Illés Zoltán, a környezetvédelmi bizottság fideszes elnöke szerint mindenkinek lehetősége lett volna szakértőket hozni. Elmondta: az előzetes tematika alapján most a miniszteri meghallgatásra kerül sor, Demszky Gábor főpolgármestert és kollégáit pedig október végére hívta meg. Illés hetekkel ezelőtti levelére azonban még nem reagált a főpolgármester, mint ahogy Latorcai Jánosnak (Fidesz), a gazdasági bizottság elnökének sem válaszolt, amelyben a politikus a 4-es metró anyagi vonzatairól kért tájékoztatást.Nógrádi László beszédében nehezményezte, hogyan köthetett szerződést a Horn-kormány egy nagyberuházásról néhány héttel a választások előtt, országgyűlési felhatalmazás nélkül. Elmondta: a prioritásokat országos, nemzetgazdasági szinten kell kijelölni, amelybe jelenleg nem tartozik a 4-es metró. – Sokkal sürgetőbb feladat egyes vidéki térségek felzárkóztatása. A metró pénzéből az országhatárig lehetne meghoszszabbítani az M3-as, vagy az M5-ös autópályát – tette hozzá. Kifogásolta azt is, hogy a beruházás előkészítése és tervezése során több forgalmi és környezetvédelmi problémát figyelmen kívül hagytak. Példaként említette a tervezett Szent Gellért téri megállónál található föld alatti karsztforrások veszélyeztetettségét. A miniszter újra a főváros figyelmébe ajánlotta a 2-es metró meghoszszabbítását, amelyet a kormány is támogatna, mivel lényegesen olcsóbb lenne, s nagymértékben segítene Dél-Buda közlekedési nehézségein. A vitában Illés Zoltán kifejtette: a Fidesz metrópárti, de nem ennyiért és nem ezen a nyomvonalon. – Most a felszíni közlekedés fejlesztése az elsődleges feladat. Hangsúlyozta: nem kezdődhet el az építkezés, amíg a főváros nem rendelkezik elfogadott részletes környezetvédelmi hatástanulmánnyal. Nemcsók János (MSZP) úgy vélekedett: Nógrádi László világosan meghatározta a kormány prioritásait, azonban azt is el kell fogadni, hogy elődje minderről másként gondolkozott. Ugyanakkor a szocialista képviselő is azt közölte, hogy a jelenlegi nyomvonal aggodalomra ad okot. Kezdeményezte, hogy folytasson tárgyalásokat egymással a főváros és a kabinet.A Fővárosi Közgyűlés városüzemeltetési, várostervezési és környezetvédelmi bizottságai együttes ülésének összehívását az ellenzék kezdeményezte még az augusztus végi közgyűlésen. Mint ismert, a főváros ekkor döntött úgy, hogy egyedül is belevág a 4-es metró építésébe. Ezen a közgyűlésen szólalhattak meg először a geológusok, és ekkor került szóba a Gellért téri hőforrások ügye.– A geológusok a bizottságok ülésén is megerősítették korábbi véleményüket, amely szerint a 4-es metró Gellért téri állomásának megépítése és a jelenlegi nyomvonal veszélyezteti a hőforrásokat – közölte lapunkkal Szálka Miklós (Fidesz), a városüzemeltetési bizottság alelnöke. A politikus közölte azt is: az ülésen fel sem tették szavazásra az ellenzék határozati javaslatát, így döntéshozatal nélkül ért véget a grémiumok együttes ülése. Szálka Miklós elmondta: a határozati javaslat mindössze arról szólt, hogy a Gellért tér környékén további próbafúrásokat és vizsgálatokat kell végezni. A politikus emlékeztetett: a tendert már kiírta a főváros, és abban a kérdéses nyomvonal és állomás építése is szerepel. Szálka szerint az építkezés megkezdésére engedélyt adó szakhatóságok a későbbiekben minden bizonnyal elvégeztetik majd az ellenzék által javasolt vizsgálatokat. – Ez azt jelenti, hogy az esetleg már elbírált tenderen megtervezett nyomvonalakat a szakhatóságok utasítására módosítani kell – vélekedett a városatya.
Lázár János a Harcosok Klubja edzőtáborában: Nincs csodafegyver, nincs felmentő sereg + videó
