Autópálya vagy 4-es metró

Gidró Kriszta-Pál Gábor
2000. 10. 09. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A 4-es metróberuházás 240 milliárd forintos költségvetéséből 185 kilométer kétszer kétsávos autópályát lehetne építeni, vagy több egészségügyi, illetve önkormányzati ingatlan újulhatna meg – jelentette ki tegnap Nógrádi László közlekedési miniszter az Országgyűlés környezetvédelmi és gazdasági bizottságának együttes ülésén. A 4-es metróval foglalkoztak tegnap a Fővárosi Közgyűlés városüzemeltetési, várostervezési és környezetvédelmi bizottságai is.Kifogásolták az ellenzéki képviselők a metró pénzügyi és környezeti hatásait taglaló parlamenti bizottsági ülésen, hogy nem hívták meg a főváros szakértőit, majd többen elhagyták a termet. Illés Zoltán, a környezetvédelmi bizottság fideszes elnöke szerint mindenkinek lehetősége lett volna szakértőket hozni. Elmondta: az előzetes tematika alapján most a miniszteri meghallgatásra kerül sor, Demszky Gábor főpolgármestert és kollégáit pedig október végére hívta meg. Illés hetekkel ezelőtti levelére azonban még nem reagált a főpolgármester, mint ahogy Latorcai Jánosnak (Fidesz), a gazdasági bizottság elnökének sem válaszolt, amelyben a politikus a 4-es metró anyagi vonzatairól kért tájékoztatást.Nógrádi László beszédében nehezményezte, hogyan köthetett szerződést a Horn-kormány egy nagyberuházásról néhány héttel a választások előtt, országgyűlési felhatalmazás nélkül. Elmondta: a prioritásokat országos, nemzetgazdasági szinten kell kijelölni, amelybe jelenleg nem tartozik a 4-es metró. – Sokkal sürgetőbb feladat egyes vidéki térségek felzárkóztatása. A metró pénzéből az országhatárig lehetne meghoszszabbítani az M3-as, vagy az M5-ös autópályát – tette hozzá. Kifogásolta azt is, hogy a beruházás előkészítése és tervezése során több forgalmi és környezetvédelmi problémát figyelmen kívül hagytak. Példaként említette a tervezett Szent Gellért téri megállónál található föld alatti karsztforrások veszélyeztetettségét. A miniszter újra a főváros figyelmébe ajánlotta a 2-es metró meghoszszabbítását, amelyet a kormány is támogatna, mivel lényegesen olcsóbb lenne, s nagymértékben segítene Dél-Buda közlekedési nehézségein. A vitában Illés Zoltán kifejtette: a Fidesz metrópárti, de nem ennyiért és nem ezen a nyomvonalon. – Most a felszíni közlekedés fejlesztése az elsődleges feladat. Hangsúlyozta: nem kezdődhet el az építkezés, amíg a főváros nem rendelkezik elfogadott részletes környezetvédelmi hatástanulmánnyal. Nemcsók János (MSZP) úgy vélekedett: Nógrádi László világosan meghatározta a kormány prioritásait, azonban azt is el kell fogadni, hogy elődje minderről másként gondolkozott. Ugyanakkor a szocialista képviselő is azt közölte, hogy a jelenlegi nyomvonal aggodalomra ad okot. Kezdeményezte, hogy folytasson tárgyalásokat egymással a főváros és a kabinet.A Fővárosi Közgyűlés városüzemeltetési, várostervezési és környezetvédelmi bizottságai együttes ülésének összehívását az ellenzék kezdeményezte még az augusztus végi közgyűlésen. Mint ismert, a főváros ekkor döntött úgy, hogy egyedül is belevág a 4-es metró építésébe. Ezen a közgyűlésen szólalhattak meg először a geológusok, és ekkor került szóba a Gellért téri hőforrások ügye.– A geológusok a bizottságok ülésén is megerősítették korábbi véleményüket, amely szerint a 4-es metró Gellért téri állomásának megépítése és a jelenlegi nyomvonal veszélyezteti a hőforrásokat – közölte lapunkkal Szálka Miklós (Fidesz), a városüzemeltetési bizottság alelnöke. A politikus közölte azt is: az ülésen fel sem tették szavazásra az ellenzék határozati javaslatát, így döntéshozatal nélkül ért véget a grémiumok együttes ülése. Szálka Miklós elmondta: a határozati javaslat mindössze arról szólt, hogy a Gellért tér környékén további próbafúrásokat és vizsgálatokat kell végezni. A politikus emlékeztetett: a tendert már kiírta a főváros, és abban a kérdéses nyomvonal és állomás építése is szerepel. Szálka szerint az építkezés megkezdésére engedélyt adó szakhatóságok a későbbiekben minden bizonnyal elvégeztetik majd az ellenzék által javasolt vizsgálatokat. – Ez azt jelenti, hogy az esetleg már elbírált tenderen megtervezett nyomvonalakat a szakhatóságok utasítására módosítani kell – vélekedett a városatya.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.