Az internetes megoldásokra épülô „új gazdaságban” természetesen az alkalmazott szoftvereknek is meg kell felelniük az „e-világ” követelményeinek. A hagyományos szoftverrendszereket gyártó-fejlesztô cégek, ha nem akarnak lemaradni a kíméletlen gyorsasággal változó internetgazdaságban, sorra jelentik be és dobják piacra régi, például vállalatirányítási szoftvereik internetes, „dotcom”-os verzióit.Az informatikai rendszereket alkalmazóknak természetesen több kívánságuk is van: fontos, hogy a vállalati hálózat biztonságos legyen, de fontos az is, hogy mindent átfogó, ám mégis átlátható, kezelhetô legyen. A számítógépeket összekapcsoló hálózatok egyre bonyolultabbak, szervezésük, irányításuk, felügyeletük egyre több technológiát és azok ismeretét követeli meg. Egy ilyen hálózat lényege éppen az, hogy a különbözô számítógépes erôforrásokat olyan rendszerbe kapcsolja, hogy a felhasználóknak ne kelljen foglalkozniuk azzal, hogy az általuk igényelt számítógépes kapacitás éppen hol van a hálózatban, hogy éppen mely gép szabad. Fontos feladata ezeknek a hálózatmenedzselô eszközöknek, hogy mindenki számára a megfelelô hozzáférési jogosultságokat biztosítsák, hogy az adatbázisok információtartalma védve legyen az illetéktelenektôl. A hálózatban zajló adatforgalom ellenôrzése, a forgalmi statisztikák készítése, elemzése nagyban hozzájárulhat az eszközök optimális kihasználásához, kiderülhetnek a szûk keresztmetszetek, s ennek nyomán újraszervezhetôk, bôvíthetôk a hálózat egyes szegmensei. Van olyan szoftver, amelynek segítségével átfogó hardver- és szoftverleltár készíthetô akár egy hálózat több száz PC-jérôl.Az e-világban a nagy adatmennyiségekkel dolgozók tudják, hogy a kezükben lévô információhalmaz óriási üzleti érték, s adatbázisaik kiaknázásához különféle adattárház- és adatbányászati szoftvereket használnak. Ezekkel például kielemezhetôk az online módon vásárlók szokásai, s a weben keresztül minden korábbinál pontosabban célzott reklámanyagokkal láthatják el ügyfeleiket. Kifejezetten az internetes kereskedelem elemzésére szolgáló programokkal elvégezhetô a szakszóval „clickstream”-analízisnek nevezett vizsgálat, amely egy nagyon látogatott weboldal forgalmi adatait, a látogatók viselkedési szokásait elemzi, s ebbôl von le következtetéseket a weboldal üzemeltetôje számára. Ugyancsak a nagy forgalmú internetes megoldásokat alkalmazók számára vannak teljesítménymenedzsment-elemzô szoftverek, ezek az e-business-technológia nélkülözhetetlen elemeit, a webszervereket, a hálózati rendszereket, az adatátviteli megoldások hatékonyságát értékelik. Ezek a gazdag funkcionalitású szoftverek alkalmasak lehetnek például a hullámzó igénybevétel miatti esetleges szervertúlterheltség kiegyenlítésére, illetve a világhálón keresztüli illetéktelen betörések megelôzésére.Az internetre kerülô adatállomány növekedése hihetetlen tempójú. A bennük való eligazodásra szolgálnak a különbözô keresôszerverek. Ezek a keresôszerverek körülbelül egymilliárd weblapot tartanak nyilván (1994-ben az egyik legelterjedtebb böngészô, a Lycos még csak ötvennégyezer oldalt említett), de olvasható olyan elemzés is, amely szerint már ötszázmilliárd weboldal létezik.Az internetes kereskedelem eddig szélesebb körben elsôsorban a vállalatok egymást közti üzletkötéseiben terjedt el. A business-to-business – rövidítve B2B – szoftverelemei már jó néhány éve megjelentek. Hinnék-e, hogy az elektronikus adatcsere (Electronic Data Interchange – EDI) már több mint húsz éve használt megoldás a kereskedelemben? Az EDI a vevôk és az eladók közti tranzakciók elektronikus dokumentálásának eszköze volt. A fejlôdés, azaz a mai B2B lényege, hogy nemcsak dokumentálja, de össze is hozza a vevôt és az eladót, vásárlói közösségeket alakít ki. Így jönnek létre az úgynevezett elektronikus piacterek.
Lázár János a Harcosok Klubja edzőtáborában: Nincs csodafegyver, nincs felmentő sereg + videó
