Ferihegyi panama?

Putsay Gábor
2000. 10. 11. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Súlyos szabálytalanságokat fedezett fel Lentner Csaba MIÉP-es képviselő a Ferihegy 2/B terminálberuházásnál. A befektetés egyedül a kölcsönt nyújtó bankoknak és a befektető off-shore cégnek érte meg, a terminál még az EU-szabványnak sem felel meg – véli a politikus. A Ferihegyi Utasterminál Fejlesztő Kft. vezetője szerint nem történt visszaélés.A tavaly tavasszal felavatott Ferihegy 2/B terminálberuházás kivitelezőjével kötött szerződés idején, 1997-ben szó sem esett az európai uniós utasforgalmi követelményekről, így vélhetőleg több milliárd forintot kell még az államnak ráköltenie – jelentette ki tegnap Lentner Csaba, a MIÉP frakcióvezető-helyettese. A politikus szerint mindennek ellentmond, hogy még 1991-ben megtörtént a magyar EU-csatlakozás jogi kinyilvánítása, amelyet három év múlva az Országgyűlés is ratifikált. A 2/B terminál rossz tervezésére a határátléptetéssel foglalkozó hatóságok is felhívták a figyelmet – tette hozzá. Egy, a lapunk birtokába került, az LRI által megrendelt szakértői jelentés megállapítja, hogy az üzemeltetést veszélyeztető hiányosságok miatt súlyos hiba volt átvenni 1999 áprilisában a repülőteret. Ebből következik, hogy az EU-csatlakozás idejére egy harmadik terminálra is szükség lesz – közölte a politikus.A Ferihegy 2/B terminál megvalósítására még az MSZP–SZDSZ-kormány idején kötött szerződést az LRI a kanadai beruházót és a kormányhivatalt tömörítő CCC rövidítésű társasággal. A szerződő felek bankkölcsönt vettek fel a kivitelezéshez, amelynek visszafizetésére a magyar állam vállalt garanciát. Annak ellenére, hogy a kanadai cég többször sürgette a terminál átadásának szentesítését, a repülőtéri irányítóság korábbi vezetői ezt egy ideig megtagadták. 1999 áprilisában azonban aláírta az erről szóló jegyzőkönyvet az akkori megbízott igazgató. Tette ezt annak ellenére, hogy a szakvélemények ellenezték – mondta Lentner Csaba. Mindezek után a kölcsönt adó bankok felmentették a kanadai kormánygaranciát nyújtó hivatalt és a befektetőt a garanciális fizetési kötelezettség alól, tehát azokat egyedül a magyar államnak kell állnia – tette hozzá a képviselő. Megjegyezte: nem véletlen az sem, hogy a külföldi társaság – még a terminál átadása előtt – Ciprusba tette át székhelyét, valójában off-shore céggé vált. Úgy véli: a magyar államot súlyos anyagi kár érte, a felmerülő hibákat is neki kell állnia. A 2/A és a 2/B terminált üzemeltető Ferihegyi Utasterminál Fejlesztő (FUF) Kft. ma 66 százalékban a Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság (LRI) és 34 százalékban a kivitelező kanadai Airport Development Company tulajdona. Tahy Tamás, a FUF Kft. ügyvezető igazgatója lapunknak elmondta: a 2/B terminál építése és átadása óta több vizsgálaton esett át a projekt, ezek során törvénysértést és visszaélést egyik esetben sem állapítottak meg. A terminál építése során többek között az Állami Számvevőszék és a Kormányzati Ellenőrző Iroda (KEI) is vizsgálta a körülményeket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.