Súlyos szabálytalanságokat fedezett fel Lentner Csaba MIÉP-es képviselő a Ferihegy 2/B terminálberuházásnál. A befektetés egyedül a kölcsönt nyújtó bankoknak és a befektető off-shore cégnek érte meg, a terminál még az EU-szabványnak sem felel meg – véli a politikus. A Ferihegyi Utasterminál Fejlesztő Kft. vezetője szerint nem történt visszaélés.A tavaly tavasszal felavatott Ferihegy 2/B terminálberuházás kivitelezőjével kötött szerződés idején, 1997-ben szó sem esett az európai uniós utasforgalmi követelményekről, így vélhetőleg több milliárd forintot kell még az államnak ráköltenie – jelentette ki tegnap Lentner Csaba, a MIÉP frakcióvezető-helyettese. A politikus szerint mindennek ellentmond, hogy még 1991-ben megtörtént a magyar EU-csatlakozás jogi kinyilvánítása, amelyet három év múlva az Országgyűlés is ratifikált. A 2/B terminál rossz tervezésére a határátléptetéssel foglalkozó hatóságok is felhívták a figyelmet – tette hozzá. Egy, a lapunk birtokába került, az LRI által megrendelt szakértői jelentés megállapítja, hogy az üzemeltetést veszélyeztető hiányosságok miatt súlyos hiba volt átvenni 1999 áprilisában a repülőteret. Ebből következik, hogy az EU-csatlakozás idejére egy harmadik terminálra is szükség lesz – közölte a politikus.A Ferihegy 2/B terminál megvalósítására még az MSZP–SZDSZ-kormány idején kötött szerződést az LRI a kanadai beruházót és a kormányhivatalt tömörítő CCC rövidítésű társasággal. A szerződő felek bankkölcsönt vettek fel a kivitelezéshez, amelynek visszafizetésére a magyar állam vállalt garanciát. Annak ellenére, hogy a kanadai cég többször sürgette a terminál átadásának szentesítését, a repülőtéri irányítóság korábbi vezetői ezt egy ideig megtagadták. 1999 áprilisában azonban aláírta az erről szóló jegyzőkönyvet az akkori megbízott igazgató. Tette ezt annak ellenére, hogy a szakvélemények ellenezték – mondta Lentner Csaba. Mindezek után a kölcsönt adó bankok felmentették a kanadai kormánygaranciát nyújtó hivatalt és a befektetőt a garanciális fizetési kötelezettség alól, tehát azokat egyedül a magyar államnak kell állnia – tette hozzá a képviselő. Megjegyezte: nem véletlen az sem, hogy a külföldi társaság – még a terminál átadása előtt – Ciprusba tette át székhelyét, valójában off-shore céggé vált. Úgy véli: a magyar államot súlyos anyagi kár érte, a felmerülő hibákat is neki kell állnia. A 2/A és a 2/B terminált üzemeltető Ferihegyi Utasterminál Fejlesztő (FUF) Kft. ma 66 százalékban a Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság (LRI) és 34 százalékban a kivitelező kanadai Airport Development Company tulajdona. Tahy Tamás, a FUF Kft. ügyvezető igazgatója lapunknak elmondta: a 2/B terminál építése és átadása óta több vizsgálaton esett át a projekt, ezek során törvénysértést és visszaélést egyik esetben sem állapítottak meg. A terminál építése során többek között az Állami Számvevőszék és a Kormányzati Ellenőrző Iroda (KEI) is vizsgálta a körülményeket.
Fegyveresek mészároltak le több tucat embert Haitin
