Mindegyik visegrádi ország elkötelezte magát a vasúti reform véghezvitele mellett, amit az a tény is alátámaszt, hogy lassan, de fokozatosan növekszik a vasúti áruszállítás iránti igény, elsősorban a tranzit- és az export-import viszonylatban. A rendszerek átalakítása különböző formában történik, a magyar, a lengyel, a cseh és a szlovák vasutak esetében egyvalami közös: tetemes adósságot halmoztak fel és nélkülözhetetlenné vált a járműpark és a vasúti létesítmények átfogó rekonstrukciója. A forgalom növekedését a térségben nemzetközi összefogással is elő lehet segíteni – hangzott el tegnap a G4-ek vasúti vezetőinek budapesti konferenciáján.A négy ország vasútja együttesen évente 480 millió tonna árut fuvaroz el, ami lényegesen kevesebb ugyan, mint tíz évvel ezelőtt, ennek ellenére a megváltozott gazdasági környezetben ismét növekedés mutatkozik. Lengyelországban október 27-én lép hatályba a vasúti törvény, amely rt.-vé alakítja a Lengyel Államvasutakat (PKP), egy holdingrendszerben külön cég kezeli majd a vasúti pályát, megalakul az árufuvarozó PKP Cargo, és különválasztják a személyszállítási tevékenységet is. Az infrastruktúra állami tulajdonban marad, a vasúti szolgáltatásokat később liberalizálják, amikor az áru- és személyszállító társaságok megerősödnek. Szlovákiában 2001. július 1-jével válik külön a személy- és áruszállítás, ezekben a társaságokban – csakúgy, mint az infrastruktúra kezelésében – 100 százalékos lesz az állami részvétel. A cseh vasút (CD) 2002-től működik majd rt.-ként, hasonló szervezeti formák között mint a szlovák vasút (ZSR).Kukely Márton, a MÁV Rt. vezérigazgatója a magyar vasúttal kapcsolatban elmondta: a vasúti reformot a négy ország közül először hazánkban kezdték el, amikor a MÁV 1993-ban rt.-vé alakult. Azóta kissé lelassultak a folyamatok, történtek ugyan előrelépések, de a változások nem jelentősek. Hangsúlyozta: egyelőre bizonytalan, milyen szerkezeti formában tudnának leginkább a piaci igényeknek megfelelni, ezért fokozatosságra törekednek. A pálya- és kereskedővasút szétválasztása időben eltolódik, egyelőre egy rt.-n belül különítik el a társaságokat. Számvitelileg, személy- és pénzügyileg is külön kezelik a MÁV-on belül az áruszállítási tevékenységet, 2002–2003-ban pedig leválasztják a személyszállítást. Elkötelezettek a tényleges különválasztásra – tette hozzá –, ehhez azonban megfelelő tapasztalatokat kell szerezniük.A MÁV által megpályázott projektekről a héten döntenek Brüszszelben. Amennyiben kedvező határozat születik, a MÁV a fejlesztésekhez 2001–2006 között 190 millió eurós uniós forrást használhat fel.
Egyre fenyegetőbb a háború árnyéka
