G4: vasúti törekvések

Putsay Gábor
2000. 10. 24. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mindegyik visegrádi ország elkötelezte magát a vasúti reform véghezvitele mellett, amit az a tény is alátámaszt, hogy lassan, de fokozatosan növekszik a vasúti áruszállítás iránti igény, elsősorban a tranzit- és az export-import viszonylatban. A rendszerek átalakítása különböző formában történik, a magyar, a lengyel, a cseh és a szlovák vasutak esetében egyvalami közös: tetemes adósságot halmoztak fel és nélkülözhetetlenné vált a járműpark és a vasúti létesítmények átfogó rekonstrukciója. A forgalom növekedését a térségben nemzetközi összefogással is elő lehet segíteni – hangzott el tegnap a G4-ek vasúti vezetőinek budapesti konferenciáján.A négy ország vasútja együttesen évente 480 millió tonna árut fuvaroz el, ami lényegesen kevesebb ugyan, mint tíz évvel ezelőtt, ennek ellenére a megváltozott gazdasági környezetben ismét növekedés mutatkozik. Lengyelországban október 27-én lép hatályba a vasúti törvény, amely rt.-vé alakítja a Lengyel Államvasutakat (PKP), egy holdingrendszerben külön cég kezeli majd a vasúti pályát, megalakul az árufuvarozó PKP Cargo, és különválasztják a személyszállítási tevékenységet is. Az infrastruktúra állami tulajdonban marad, a vasúti szolgáltatásokat később liberalizálják, amikor az áru- és személyszállító társaságok megerősödnek. Szlovákiában 2001. július 1-jével válik külön a személy- és áruszállítás, ezekben a társaságokban – csakúgy, mint az infrastruktúra kezelésében – 100 százalékos lesz az állami részvétel. A cseh vasút (CD) 2002-től működik majd rt.-ként, hasonló szervezeti formák között mint a szlovák vasút (ZSR).Kukely Márton, a MÁV Rt. vezérigazgatója a magyar vasúttal kapcsolatban elmondta: a vasúti reformot a négy ország közül először hazánkban kezdték el, amikor a MÁV 1993-ban rt.-vé alakult. Azóta kissé lelassultak a folyamatok, történtek ugyan előrelépések, de a változások nem jelentősek. Hangsúlyozta: egyelőre bizonytalan, milyen szerkezeti formában tudnának leginkább a piaci igényeknek megfelelni, ezért fokozatosságra törekednek. A pálya- és kereskedővasút szétválasztása időben eltolódik, egyelőre egy rt.-n belül különítik el a társaságokat. Számvitelileg, személy- és pénzügyileg is külön kezelik a MÁV-on belül az áruszállítási tevékenységet, 2002–2003-ban pedig leválasztják a személyszállítást. Elkötelezettek a tényleges különválasztásra – tette hozzá –, ehhez azonban megfelelő tapasztalatokat kell szerezniük.A MÁV által megpályázott projektekről a héten döntenek Brüszszelben. Amennyiben kedvező határozat születik, a MÁV a fejlesztésekhez 2001–2006 között 190 millió eurós uniós forrást használhat fel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.