Négy napig kettőn áll a vásár

Gyurina Zsolt
2000. 10. 16. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Budapesti Vásárközpont újabb jelentős kiállítások színhelye lesz a következő napokban. A Budatranspack–Printexpo 2000 elnevezés két vásárt is takar: az anyagmozgatási és csomagolási szakma, illetve a nyomdaipar szereplőinek felvonulását rejti. Az A és F pavilonokban mától négy napon át ismerkedhetnek meg a látogatók e két terület legfrissebb fejlesztéseivel. Emellett a színes kísérőesemények is jó programnak ígérkeznek.Két dinamikusan fejlődő, egyre nagyobb piacot magáénak tudható szakma szakkiállítását rendezik meg október 17. és 20. között a Hungexpo területén. A vásárváros ezúttal a 19. Nemzetközi Anyagmozgatási és Csomagolási, illetve a 9. Nemzetközi Nyomdaipari Szakkiállításnak ad otthont, Budatranspack–Printexpo 2000 közös néven. A Budatranspack Magyarország legnagyobb rendezvénye ebben a témában, amely 1970 óta biztosít lehetőséget a szakma képviselőinek a bemutatkozásra, az üzleti kapcsolatok ápolására. A kiállításon a csomagolóipari cégek jelennek meg a legnagyobb súllyal, a résztvevők 81 százaléka ebben a témakörben érdekelt leginkább. Rajtuk kívül logisztikai szolgáltatásokkal, raktározással és anyagmozgatással, az alap- és segédanyagokkal, illetve az anyagmozgatáshoz szükséges eszközökkel és berendezésekkel foglalkozó cégek kapnak helyet a pavilonokban.A kiállításon idén összesen 204 kiállító (ebből 164 magyar, 40 külföldi) mutatja be termékét, szolgáltatását. A Budatrans-packon a kilátogatók megtekinthetik mindazt, amely az anyagmozgatás és a csomagolás területén manapság újdonság, a friss fejlesztéseket, technikai előrelépéseket. Az ágazat meghatározó képviselői egytől egyig megjelennek. Egy felmérés szerint tavaly a kiállítók 16 százaléka naponta 15-20, 13 százalákuk még ennél is több üzleti kapcsolatot létesített.Dinamikusan fejlődő piacA magyar csomagolóipar az elmúlt tíz évben látványos változásokon ment keresztül. A rendszerváltozás után ez a terület is elvesztette keleti piacainak jó részét, és ennek drasztikus termeléscsökkenés lett a következménye. Később a privatizáció és a külföldi tőke bevonásának köszönhetően a fejlesztések egyre-másra követték egymást a csomagolószer-gyártás szinte minden területén. Az ágazat gazdasági mutatóinak javulása ugyancsak lendületet ad az idei Budatranspacknak. Az 1999 elején tapasztalt visszaesés után a magyar csomagolóeszköz-felhasználás az év közepétől ismét nőni kezdett. Mivel jelenleg hazánkban az egy főre jutó csomagolóanyag-felhasználás csupán az európai uniós átlag felét éri el, van remény arra, hogy ez a növekedés hoszszabb ideig fenntartható legyen. Idén a csomagolószerek magyarországi értékesítése elérheti a 200 milliárd forintot. Ennek az öszszegnek a 80-90 százalékát a hazai ipar szolgáltatja, erősödő export-import forgalom mellett.Az előrejelzések is a dinamikus fejlődést erősítik meg: a következő esztendőkben a növekedés 6–10 százalék közötti lehet. Ezt a fejlődést követhetik nyomon az érdeklődők a kiállításon, illetve a vásárlók a boltokban, hiszen ebből főleg a legnagyobb csomagolóanyag-felhasználó, az élelmiszeripar profitál. Az elmúlt években egyre színvonalasabb, a beburkolt áru minőségét egyre jobban megőrző, a fogyasztó kényelmét növelő termékekben láthatjuk viszont a mindennapi betevőt. Az utóbbi időben örvendetes módon a magyarországi ipar is felzárkózott a fejlettebb országok csomagolóiparához, a Csomagolási Világszövetség és az Európai Csomagolási Szövetség versenyein egyre többször kap valamilyen hazai szervezet díjat műszaki megoldásaira. A Budatranspack-ra 14 országból érkeznek kiállítók, még olyan messzi vidékekről is, mint Kína vagy Tajvan, de a látogatók a gazdasági nagyhatalomnak számító Nagy-Britannia vagy Németország vállalatainak bemutatóját is megtekinthetik.Drasztikusan emelkedő papírárakA Printexpo a nyomtatott kommunikáció legnagyobb közép-európai fóruma. A tíz országból érkező kiállítók segítségével a szakma fejlődéséről, a nyomdaiparban rejlő lehetőségekről nyújt átfogó képet, közel ötezer négyzetméteren. Százhuszonöt magyar cég mellett 15 külföldi vállalat képviselői érkeznek, széles tehát a kínálat Pakisztántól Szlovéniáig. A legnagyobb súllyal a nyomdaipari gépekkel és berendezésekkel foglalkozók vesznek részt, őket a nyomdaipari alap- és segédanyagokra specializálódók követik. Még olyan részterületek is szóhoz jutnak a Printexpón, mint a tervezés, a nyomdai előkészítés folyamata. A teljesen privatizált nyomdaipar, bízva a tartós fellendüllésben, erőteljes gépcserés és kapacitásbővítő beruházásba kezdett. Ez egyelőre a termékek minőségének javulásában és a piaci verseny élesedésében jelentkezik.A nyomdaipar felemás helyzetben van. Egyfelől az elmúlt években a papírárak elképesztően meredeken emelkedtek. Ezzel együtt óhatatlanul növekedtek a nyomdai műveletek és más alapanyagok árai is. Ráadásul megnőttek a szállítási határidők és utórendelési problémákkal kellett a nyomdáknak szembenézniük. Másrészt viszont hazánk gazdasági és idegenforgalmi fejlődése következtében a piac egyre bővül, és egyre több megrendelést kapnak az ágazat szereplői. A szabad gyártókapacitások száma növekszik, a piac egyre igényesebb, mind színesebb, jobb minűségű, és gyorsabban előállítható termékeket követel. Az ágazat vállalati szerkezete nagyban hasonlít az európai nyomdaiparhoz: meghatározók a kisvállalkozások. A nyomdák éves termelési értékének aránya szintén hasonló az európai országokéhoz. Az egy-két éve még kizárólag nyugati exportot örvendetesen növekvő arányban követi a keleti export felfutása. A nyomdatermékek mintegy 60 százalékát a kulturális kiadványok (könyv, folyóirat, napilap) teszik ki. Ez az arány magasabb az európai átlagnál. Ám megindult a termékszerkezet átalakulása, és bővül a tájékoztatóanyagok, a reklám- és a nyomtatott csomagolóeszközök gyártásának irányába.Nagy múltú kísérőeseményekA Budatranspack–Printexpo 2000 Szakkiállításon a két vásár mellett több színes kísérőeseményt is tartanak. Ezek sorából érdemes kiemelni a 18. magyar csomagolási versenyt, amelyen két kategóriában a csomagolószerek és kész csomagolások terén hirdetnek győztest. Nevezni a csomagoláshoz közvetlenül felhasználható csomagolóanyagokkal, csomagolóeszközökkel, valamint készterméket is tartalmazó, gyűjtő- és szállítási csomagolásokkal lehetett magyar cégeknek vagy külföldieknek, ha a termék magyarországi telephelyen készült. A díjnyertes termékeket az F pavilonban állították ki.A Pro Typographia 2000 a kiváló nyomdaipari termékeket mutatja be. A verseny tekintélyes múltra tekint vissza. Idén már a negyvenedik alkalommal osztanak díjakat. A hét kategóriában beküldött termékek közül a kitüntetettek az A pavilon 102/f standján láthatók. Az ember és a nyomtatott kommunikáció címmel fotópályázatot hirdettek. Az alkotások készülhettek a fotómechanikai sokszorosító eljárások bármelyikével, akár fényképpel, kollázzsal, montázzsal vagy számítógéppel is. A fotók szintén az A pavilonban tekinthetők meg. A Budatrans-pack–Pirntexpo 2000 kiállítások minden nap reggel tíztől délután hatig tekinthetők meg. Mindkét rendezvény elsősorban a szakközönség érdeklődésére tarthat igényt, de tavaly viszonylag sokan választották programul a csupán kíváncsiskodók táborából. A két kiállítás legutóbb tizenhétezer látogatót vonzott, a szervezők remélik, idén sem lesznek kevesebben. A jegyek 750, illetve kedvezményesen 450 forintba kerülnek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.