A Budapesti Vásárközpont újabb jelentős kiállítások színhelye lesz a következő napokban. A Budatranspack–Printexpo 2000 elnevezés két vásárt is takar: az anyagmozgatási és csomagolási szakma, illetve a nyomdaipar szereplőinek felvonulását rejti. Az A és F pavilonokban mától négy napon át ismerkedhetnek meg a látogatók e két terület legfrissebb fejlesztéseivel. Emellett a színes kísérőesemények is jó programnak ígérkeznek.Két dinamikusan fejlődő, egyre nagyobb piacot magáénak tudható szakma szakkiállítását rendezik meg október 17. és 20. között a Hungexpo területén. A vásárváros ezúttal a 19. Nemzetközi Anyagmozgatási és Csomagolási, illetve a 9. Nemzetközi Nyomdaipari Szakkiállításnak ad otthont, Budatranspack–Printexpo 2000 közös néven. A Budatranspack Magyarország legnagyobb rendezvénye ebben a témában, amely 1970 óta biztosít lehetőséget a szakma képviselőinek a bemutatkozásra, az üzleti kapcsolatok ápolására. A kiállításon a csomagolóipari cégek jelennek meg a legnagyobb súllyal, a résztvevők 81 százaléka ebben a témakörben érdekelt leginkább. Rajtuk kívül logisztikai szolgáltatásokkal, raktározással és anyagmozgatással, az alap- és segédanyagokkal, illetve az anyagmozgatáshoz szükséges eszközökkel és berendezésekkel foglalkozó cégek kapnak helyet a pavilonokban.A kiállításon idén összesen 204 kiállító (ebből 164 magyar, 40 külföldi) mutatja be termékét, szolgáltatását. A Budatrans-packon a kilátogatók megtekinthetik mindazt, amely az anyagmozgatás és a csomagolás területén manapság újdonság, a friss fejlesztéseket, technikai előrelépéseket. Az ágazat meghatározó képviselői egytől egyig megjelennek. Egy felmérés szerint tavaly a kiállítók 16 százaléka naponta 15-20, 13 százalákuk még ennél is több üzleti kapcsolatot létesített.Dinamikusan fejlődő piacA magyar csomagolóipar az elmúlt tíz évben látványos változásokon ment keresztül. A rendszerváltozás után ez a terület is elvesztette keleti piacainak jó részét, és ennek drasztikus termeléscsökkenés lett a következménye. Később a privatizáció és a külföldi tőke bevonásának köszönhetően a fejlesztések egyre-másra követték egymást a csomagolószer-gyártás szinte minden területén. Az ágazat gazdasági mutatóinak javulása ugyancsak lendületet ad az idei Budatranspacknak. Az 1999 elején tapasztalt visszaesés után a magyar csomagolóeszköz-felhasználás az év közepétől ismét nőni kezdett. Mivel jelenleg hazánkban az egy főre jutó csomagolóanyag-felhasználás csupán az európai uniós átlag felét éri el, van remény arra, hogy ez a növekedés hoszszabb ideig fenntartható legyen. Idén a csomagolószerek magyarországi értékesítése elérheti a 200 milliárd forintot. Ennek az öszszegnek a 80-90 százalékát a hazai ipar szolgáltatja, erősödő export-import forgalom mellett.Az előrejelzések is a dinamikus fejlődést erősítik meg: a következő esztendőkben a növekedés 6–10 százalék közötti lehet. Ezt a fejlődést követhetik nyomon az érdeklődők a kiállításon, illetve a vásárlók a boltokban, hiszen ebből főleg a legnagyobb csomagolóanyag-felhasználó, az élelmiszeripar profitál. Az elmúlt években egyre színvonalasabb, a beburkolt áru minőségét egyre jobban megőrző, a fogyasztó kényelmét növelő termékekben láthatjuk viszont a mindennapi betevőt. Az utóbbi időben örvendetes módon a magyarországi ipar is felzárkózott a fejlettebb országok csomagolóiparához, a Csomagolási Világszövetség és az Európai Csomagolási Szövetség versenyein egyre többször kap valamilyen hazai szervezet díjat műszaki megoldásaira. A Budatranspack-ra 14 országból érkeznek kiállítók, még olyan messzi vidékekről is, mint Kína vagy Tajvan, de a látogatók a gazdasági nagyhatalomnak számító Nagy-Britannia vagy Németország vállalatainak bemutatóját is megtekinthetik.Drasztikusan emelkedő papírárakA Printexpo a nyomtatott kommunikáció legnagyobb közép-európai fóruma. A tíz országból érkező kiállítók segítségével a szakma fejlődéséről, a nyomdaiparban rejlő lehetőségekről nyújt átfogó képet, közel ötezer négyzetméteren. Százhuszonöt magyar cég mellett 15 külföldi vállalat képviselői érkeznek, széles tehát a kínálat Pakisztántól Szlovéniáig. A legnagyobb súllyal a nyomdaipari gépekkel és berendezésekkel foglalkozók vesznek részt, őket a nyomdaipari alap- és segédanyagokra specializálódók követik. Még olyan részterületek is szóhoz jutnak a Printexpón, mint a tervezés, a nyomdai előkészítés folyamata. A teljesen privatizált nyomdaipar, bízva a tartós fellendüllésben, erőteljes gépcserés és kapacitásbővítő beruházásba kezdett. Ez egyelőre a termékek minőségének javulásában és a piaci verseny élesedésében jelentkezik.A nyomdaipar felemás helyzetben van. Egyfelől az elmúlt években a papírárak elképesztően meredeken emelkedtek. Ezzel együtt óhatatlanul növekedtek a nyomdai műveletek és más alapanyagok árai is. Ráadásul megnőttek a szállítási határidők és utórendelési problémákkal kellett a nyomdáknak szembenézniük. Másrészt viszont hazánk gazdasági és idegenforgalmi fejlődése következtében a piac egyre bővül, és egyre több megrendelést kapnak az ágazat szereplői. A szabad gyártókapacitások száma növekszik, a piac egyre igényesebb, mind színesebb, jobb minűségű, és gyorsabban előállítható termékeket követel. Az ágazat vállalati szerkezete nagyban hasonlít az európai nyomdaiparhoz: meghatározók a kisvállalkozások. A nyomdák éves termelési értékének aránya szintén hasonló az európai országokéhoz. Az egy-két éve még kizárólag nyugati exportot örvendetesen növekvő arányban követi a keleti export felfutása. A nyomdatermékek mintegy 60 százalékát a kulturális kiadványok (könyv, folyóirat, napilap) teszik ki. Ez az arány magasabb az európai átlagnál. Ám megindult a termékszerkezet átalakulása, és bővül a tájékoztatóanyagok, a reklám- és a nyomtatott csomagolóeszközök gyártásának irányába.Nagy múltú kísérőeseményekA Budatranspack–Printexpo 2000 Szakkiállításon a két vásár mellett több színes kísérőeseményt is tartanak. Ezek sorából érdemes kiemelni a 18. magyar csomagolási versenyt, amelyen két kategóriában a csomagolószerek és kész csomagolások terén hirdetnek győztest. Nevezni a csomagoláshoz közvetlenül felhasználható csomagolóanyagokkal, csomagolóeszközökkel, valamint készterméket is tartalmazó, gyűjtő- és szállítási csomagolásokkal lehetett magyar cégeknek vagy külföldieknek, ha a termék magyarországi telephelyen készült. A díjnyertes termékeket az F pavilonban állították ki.A Pro Typographia 2000 a kiváló nyomdaipari termékeket mutatja be. A verseny tekintélyes múltra tekint vissza. Idén már a negyvenedik alkalommal osztanak díjakat. A hét kategóriában beküldött termékek közül a kitüntetettek az A pavilon 102/f standján láthatók. Az ember és a nyomtatott kommunikáció címmel fotópályázatot hirdettek. Az alkotások készülhettek a fotómechanikai sokszorosító eljárások bármelyikével, akár fényképpel, kollázzsal, montázzsal vagy számítógéppel is. A fotók szintén az A pavilonban tekinthetők meg. A Budatrans-pack–Pirntexpo 2000 kiállítások minden nap reggel tíztől délután hatig tekinthetők meg. Mindkét rendezvény elsősorban a szakközönség érdeklődésére tarthat igényt, de tavaly viszonylag sokan választották programul a csupán kíváncsiskodók táborából. A két kiállítás legutóbb tizenhétezer látogatót vonzott, a szervezők remélik, idén sem lesznek kevesebben. A jegyek 750, illetve kedvezményesen 450 forintba kerülnek.
Nacsa Lőrinc: idén még többen juthatnak el a külhoni magyarlakta területekre a Határtalanul programmal
