Egy bonni székhelyű utazási iroda, a Phoenix Reisen a hetvenes évek közepén vált ismertté a Rajna menti magyar emigráció körében városlátogatási programjaival. Ezek fő célállomásai Budapest és Prága volt. A köln–bonni repülőtérről igen jutányos áron lehetett a Phoenix charterjárataival a magyar fővárosba utazni. A turisztikai vállalkozás profilja 1988-tól kezdve megváltozott, és azóta több mint kétszázötvenezer vendégnek nyújtott pihenést a világtengereken és érdekességet az utak során érintett országokban. A tengeri hajózást hamarosan a folyami hajózás is követte, a Passauból érkező Phoenix bérelte hajók rendszeres vendégei Bécsnek éppen úgy, mint Budapestnek. Folytatásként a „fehér flotta” egy része a Vaskapun keresztül a Fekete-tengerig vitte utasait, akik előtt feltárult a Duna deltájának különleges világa.A népszerű menetirány elé a Balkánon kirobbant háború emelt áthághatatlan akadályt, Újvidék lebombázott hídjai hajózhatatlanná tették a Dunát, majd az ideiglenesen felépített pontonhíd jelentős bevételi forráshoz segítette Belgrádot: a ritkán megnyitott átkelőn keresztül csak komoly összegek ellenében engednek át hajókat.E tények ismeretében a meglepetés erejével hatott a Phoenix Reisen új prospektusa, amelyben a társaság 2000 augusztusára ismét utazási lehetőséget kínál a Dunán a Vaskapun keresztül egészen a deltavidékig. Honnan ez az optimizmus, ez a bátorság? „Bizottság jött létre az Újvidéken kialakult helyzet megoldására, ennek munkájába vetett bizalom késztetett bennünket arra, hogy ismét felkínáljuk közönségünknek ezt az utat. Amennyiben sikerül megegyezésre jutni a finanszírozás kérdésében, úgy a munkálatokat 2001 tavaszáig be lehetne fejezni” – nyilatkozta a Magyar Nemzetnek Ben Uythof, a Phoenix felelős igazgatója, aki nehéz időket élt át, miután a NATO-gépek bombái megsemmisítették a hidakat. „A balkáni háború jelentős anyagi veszteségeket okozott, de még kellemetlenebb volt az utasok körében uralkodó bosszúság és elégedetlenség, hiszen biztosra vett tervet kellett feladniok. Ránk pedig az a feladat várt, hogy átcsoportosítsuk ajánlatainkat Passautól Kalocsáig és vissza. Fokozta a nehézségeket, hogy két hajónk Újvidék előtt állt, nem tudott feljönni a folyón. Azokat a lehetőségeket, hogy az utasokat Kalocsáról autóbuszon vigyék át Újvidék alá, ahonnan folytathatták volna a hajóutat, a társaság elvetette: „Ezt a megoldást a közönség nem akceptálta volna. Utasaink igényt tartanak a kiválasztott kabinra az út első napjától az utolsóig, az autóbuszon történő átszállítást kizárólag szükséghelyzetben fogadják el.” A jövő nyárra előirányzott négy lehetőséggel a Phoenix nyílt kártyákkal játszik: „Őszinték vagyunk a vendégekkel szemben, és nem titkoljuk el, hogy pillanatnyilag a Duna nem hajózható. Ha úgy látjuk, hogy a helyzet a tavasz végéig nem változik, úgy visszavonjuk ajánlatunkat, ezt a rizikót a jelentkezők is ismerik. Ennek ellenére jelentős az érdeklődés, a kíváncsiság nagyon nagy” – hangoztatja Ben Uythof.Nyilvánvaló, hogy csak a jugoszláv határig és onnan visszafelé tartó hajóutak főleg a magyaroknak hoznak hasznot, a közönség a kirándulások során (Budapest, Gödöllő, Esztergom, Kalocsa) jelentős valutát hagy az országban. Talán ezért is érték kellemetlen meglepetésként a Phoenix-menedzsert az idei idény elején foganatosított, megszigorított ellenőrzések, amelyek a magyar fővárosban megnehezítették a látogatók életét: „A hajót csak egyenkénti útlevélvizsgálat után lehetett elhagyni, e procedúra két-három órát vett igénybe. Számos utazási irodával közösen tiltakoztunk az illetékes minisztériumoknál – (turizmus, külpolitika) utalva arra, hogy a bevételt garantáló vendégek itt-tartózkodását nem szabad megnehezíteni. A rakpartra érkező hajók nagy száma automatikusan lehetetlenné tette a szigorú ellenőrzést, és így csökkent annak intenzitása. Bízunk benne, hogy a helyzet végül teljesen normalizálódik, hiszen eddig sokkal előnyösebb elbánásban részesültünk” – fejezte be lapunknak adott nyilatkozatát a Phoenix igazgatója.
Kényszersorozás: „Te szemét, mindjárt szétverem a képedet!” – így ordibáltak Zelenszkij emberrablói
