A benzin olcsóbb lesz, a gázolaj drágul

Hommer Tibor
2000. 11. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hétfőre virradóra a Mol Rt. kútjainál átállítják az árlistákat: a gázolaj drágul, a benzin olcsóbbá válik. A dízel üzemanyag litere átlag bruttó hat forinttal 233,75 forintra emelkedik, a benzin pedig három forinttal olcsóbbá válik, a 95-ös ólmozatlan 242,50 forintba kerül majd. A listaártól a töltőállomások eltérhetnek.Előbb-utóbb tudomásul kell venni, hogy csökken a gázolaj és a benzin közötti árkülönbség. Bár az elemzők még nem vesznek mérget erre a tendenciára. Ugyanakkor várható, hogy belátható időn belül a jelenlegi rendkívül magas üzemanyagárak már nem fognak csökkeni.Az elmúlt időszakban a gázolaj ára ugrott meg drámai mértékben, többször is átlépte a benzin jegyzésárát, amire eddig még nem volt példa a piacon. Év elején a gázolaj tonnánkénti ára 270 dollárról előbb 228-ra csillapodott, majd irányt váltva elérte a 380 dolláros rekordszintet is. Tegnap a 330 dollárt „súrolta”.A számok tükrében a Mol a világpiaci árszintnél jelenleg 14-15 forinttal értékesíti olcsóbban a gázolajat. A benzin árcsökkentésénél sem a jelenlegi világpiaci árakat vették figyelembe, hanem „megelőlegezték” az áresést, s mint közölték: bíznak abban, hogy két hét múlva nem kell korrigálniuk döntésüket.A gázolajjal szembeni minőségi követelmények szigorítása mellett a drágulás oka az is, hogy az általános üzemanyagigény miatt a finomítók minden erejüket a benzinpárlásra fordították, s ezért a kibocsátott középpárlat-, így a gázolajmennyiség is jóval alulmúlja a tényleges igényeket.Az EU-szabványok 2005-től már a jelenlegi 0,05 százalék helyett csupán 0,035 százaléknyi kéntartalmat engedélyeznek a gázolajban, ami szintén jelentősen drágítja a terméket. Ahogyan a legtöbb európai olajcégnek, úgy a Molnak is százmilliárd forintos nagyságrendű beruházást kell eszközölnie a százhalombattai finomítóban legkésőbb 2003-ig, hogy 0,05 százalékról 0,035 százalékra csökkentse a dízel üzemanyagok kéntartalmát – mondta el tegnap Geszti László, a Mol Rt. értékesítési divíziójának igazgatója. A minőségi követelmények azonban nemcsak a gázolaj, hanem a benzin tekintetében is egyre szigorúbbá válnak. Az EU elvárja, hogy tagjai az általuk forgalmazott benzinmennyiségnek legalább egyharmadából vonják ki a rákkeltő MTVE-t (azaz metil-terciel-butil észtert), ami már önmagában 5-6 százalékkal tovább súlyosbítja a kínálatcsökkenést, mindamellett persze, hogy az új technológiai eljárás költsége beépül az üzemanyag felhasználói árába.A technológiai újítások és az áruhiány mellett azonban van egy harmadik, kevésbé megfogható tényezője is az üzemanyag-drágulásnak: a spekuláció. Októberben 200 millió barelles olajhiány mutatkozott a piacon (3900 millió tonnás kereslet mellett csupán 3700 millió tonnás kínálat jelent meg), amit önmagában nem éreztek meg a gazdaságok, arra azonban elegendőnek bizonyult, hogy spekulánsok emeljék az olaj árát.Geszti László elmondta, hogy a Mol továbbra is ragaszkodik korábban meghirdetett árpolitikájához, miszerint késleltetve követi a hazai árakban a világpiaci trendeket. A hétfői árváltozás sem felel meg teljesen a piaci követelményeknek, hiszen a gázolaj esetében 14-15 forintos áremelés lenne indokolt, a benzinnél pedig a Mol „megelőlegezte” az áresést, mert a jelenlegi árszint nem indokolta a Tempo-benzinek három forintos árcsökkenését.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.