Hétfőre virradóra a Mol Rt. kútjainál átállítják az árlistákat: a gázolaj drágul, a benzin olcsóbbá válik. A dízel üzemanyag litere átlag bruttó hat forinttal 233,75 forintra emelkedik, a benzin pedig három forinttal olcsóbbá válik, a 95-ös ólmozatlan 242,50 forintba kerül majd. A listaártól a töltőállomások eltérhetnek.Előbb-utóbb tudomásul kell venni, hogy csökken a gázolaj és a benzin közötti árkülönbség. Bár az elemzők még nem vesznek mérget erre a tendenciára. Ugyanakkor várható, hogy belátható időn belül a jelenlegi rendkívül magas üzemanyagárak már nem fognak csökkeni.Az elmúlt időszakban a gázolaj ára ugrott meg drámai mértékben, többször is átlépte a benzin jegyzésárát, amire eddig még nem volt példa a piacon. Év elején a gázolaj tonnánkénti ára 270 dollárról előbb 228-ra csillapodott, majd irányt váltva elérte a 380 dolláros rekordszintet is. Tegnap a 330 dollárt „súrolta”.A számok tükrében a Mol a világpiaci árszintnél jelenleg 14-15 forinttal értékesíti olcsóbban a gázolajat. A benzin árcsökkentésénél sem a jelenlegi világpiaci árakat vették figyelembe, hanem „megelőlegezték” az áresést, s mint közölték: bíznak abban, hogy két hét múlva nem kell korrigálniuk döntésüket.A gázolajjal szembeni minőségi követelmények szigorítása mellett a drágulás oka az is, hogy az általános üzemanyagigény miatt a finomítók minden erejüket a benzinpárlásra fordították, s ezért a kibocsátott középpárlat-, így a gázolajmennyiség is jóval alulmúlja a tényleges igényeket.Az EU-szabványok 2005-től már a jelenlegi 0,05 százalék helyett csupán 0,035 százaléknyi kéntartalmat engedélyeznek a gázolajban, ami szintén jelentősen drágítja a terméket. Ahogyan a legtöbb európai olajcégnek, úgy a Molnak is százmilliárd forintos nagyságrendű beruházást kell eszközölnie a százhalombattai finomítóban legkésőbb 2003-ig, hogy 0,05 százalékról 0,035 százalékra csökkentse a dízel üzemanyagok kéntartalmát – mondta el tegnap Geszti László, a Mol Rt. értékesítési divíziójának igazgatója. A minőségi követelmények azonban nemcsak a gázolaj, hanem a benzin tekintetében is egyre szigorúbbá válnak. Az EU elvárja, hogy tagjai az általuk forgalmazott benzinmennyiségnek legalább egyharmadából vonják ki a rákkeltő MTVE-t (azaz metil-terciel-butil észtert), ami már önmagában 5-6 százalékkal tovább súlyosbítja a kínálatcsökkenést, mindamellett persze, hogy az új technológiai eljárás költsége beépül az üzemanyag felhasználói árába.A technológiai újítások és az áruhiány mellett azonban van egy harmadik, kevésbé megfogható tényezője is az üzemanyag-drágulásnak: a spekuláció. Októberben 200 millió barelles olajhiány mutatkozott a piacon (3900 millió tonnás kereslet mellett csupán 3700 millió tonnás kínálat jelent meg), amit önmagában nem éreztek meg a gazdaságok, arra azonban elegendőnek bizonyult, hogy spekulánsok emeljék az olaj árát.Geszti László elmondta, hogy a Mol továbbra is ragaszkodik korábban meghirdetett árpolitikájához, miszerint késleltetve követi a hazai árakban a világpiaci trendeket. A hétfői árváltozás sem felel meg teljesen a piaci követelményeknek, hiszen a gázolaj esetében 14-15 forintos áremelés lenne indokolt, a benzinnél pedig a Mol „megelőlegezte” az áresést, mert a jelenlegi árszint nem indokolta a Tempo-benzinek három forintos árcsökkenését.
Szentkirályi Alexandra: A gyűlölet, a politikai indulat és az erőszak soha nem hozhat közelebb bennünket egymáshoz
