A Daewoo rosszul taktikázott

2000. 11. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Daewoo, a kelet-ázsiai térség egyik legnagyobb hatalmú autógyára megmutatta minden jövőbeni gépjármű-előállítónak, mi az, amit nem szabad csinálni. A cégtől befektetői megvonták a bizalmat, és most a dolgozók és vezetők sorsa az esetleges külföldi megmentő kezében van.A megmentésre leginkább a General Motors vállalkozna. Az amerikaiak már régóta jelezték érdeklődésüket a Daewoonál. A koreaiak ugyanis nem voltak megelégedve a teljesítménnyel, csökkentett intenzitással működtek a gépsorok, nagy létszámú leépítésekről lehetett hallani, így a koreai cég Európa és az Egyesült Államok autógigászai felé tapogatózott. A Ford Motor kezdeti érdeklődése ellenére kiszállt a kelet-ázsiai kalandból, a Fiat sem maradt sokáig versenyben, ám a General Motors továbbra is kész a tőkebefektetésre.A Daewoo európai üzletpolitikájának részeként az olcsó és jó minőségű dél-koreai autókat be akarták vezetni a kelet-közép-európai térségbe, hogy később nagyobb eséllyel nyithassanak nyugat felé. A terv első része megvalósult, azonban a cég mintegy 2500 eurót veszített minden egyes Európában eladott autón. A Daewoo kockáztatott, várta, hogy esetleg később majd megfordul a szerencse, de nem járt sikerrel. Elfordult a cégtől a legnagyobb és legfontosabb pénzeszsák is, a Koreai Fejlesztési Bank (KDB). Ez az állami kézben lévő pénzintézet felügyeli a világszerte ismert dél-koreai cégek sorsát. Szöul hivatalos nemzeti üzletpolitikáját a KDB-hez hasonló bankokon és befektetési társaságokon keresztül juttatja érvényre. Épp ez a külföldiek nagy problémája, ugyanis ha az ország vezetése nem támogatja az autógyárat, akkor az megkérdőjelezheti a dél-koreai autógyártás fejlődését. A hozzáértők szerint a Daewoo nehéz napok előtt áll. Az elbocsátástól rettegő dolgozók bejelentették, hogy sorozatos sztrájkokkal próbálják rákényszeríteni a kormányt, hogy avatkozzon be és ne engedje, hogy a nyugati kérők átalakítsák a teljes működési struktúrát.A Daewoo egyik legnagyobb kelet-európai leányvállalatánál, a romániai Craiovában egyelőre nincs pánikhangulat. A craiovai autó-összeszerelő üzem vezetői szerint a termelés még hat hónapon keresztül zavartalan lesz, mivel van megfelelő mennyiségű alkatrész.A dél-koreai cég lengyelországi leányvállalatait képviselő tárgyalóküldöttséget Szöulban arról tájékoztatták, hogy a koreai termelés nem szűnik meg, és Lengyel-országnak továbbra is szállítanak alkatrészeket. Azt azonban egyelőre nem lehet tudni, meddig tart majd az alkatrészszállítás. Arról már korábban megállapodás született, hogy átütemezik a lengyelországi üzemeknek a Daewoo Motorsszal és a koreai hitelezőkkel szemben fennálló adóságait. A tárgyalásokon szóba került a lengyelországi üzemek egy részének vagy egészének eladása is. Janusz Steinhoff lengyel gazdasági miniszter szerint ugyanakkor semmi nem utal arra, hogy a koreai Daewoo Motors cég válsága átterjedne a konszern lengyelországi leányvállalataira is.Ukrajnában, a Daewoo csődjével kapcsolatosan fontosnak tartották leszögezni, hogy az ukrajnai vegyesvállalat ötvenszázalékos dél-koreai tulajdonrészét két cég birtokolja: a Daewoo Motors és a Daewoo Heavy Industries, az előbbi részaránya jelentéktelen a cég alaptőkéjében. A Daewoo ukrajnai vegyesvállatata, a zaporizzsjai székhelyű AvtoZAZ vezetősége közelményben tudatta, hogy megítélése szerint a koreai partnernek belső problémáit önállóan kell megoldania.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.