A Daewoo, a kelet-ázsiai térség egyik legnagyobb hatalmú autógyára megmutatta minden jövőbeni gépjármű-előállítónak, mi az, amit nem szabad csinálni. A cégtől befektetői megvonták a bizalmat, és most a dolgozók és vezetők sorsa az esetleges külföldi megmentő kezében van.A megmentésre leginkább a General Motors vállalkozna. Az amerikaiak már régóta jelezték érdeklődésüket a Daewoonál. A koreaiak ugyanis nem voltak megelégedve a teljesítménnyel, csökkentett intenzitással működtek a gépsorok, nagy létszámú leépítésekről lehetett hallani, így a koreai cég Európa és az Egyesült Államok autógigászai felé tapogatózott. A Ford Motor kezdeti érdeklődése ellenére kiszállt a kelet-ázsiai kalandból, a Fiat sem maradt sokáig versenyben, ám a General Motors továbbra is kész a tőkebefektetésre.A Daewoo európai üzletpolitikájának részeként az olcsó és jó minőségű dél-koreai autókat be akarták vezetni a kelet-közép-európai térségbe, hogy később nagyobb eséllyel nyithassanak nyugat felé. A terv első része megvalósult, azonban a cég mintegy 2500 eurót veszített minden egyes Európában eladott autón. A Daewoo kockáztatott, várta, hogy esetleg később majd megfordul a szerencse, de nem járt sikerrel. Elfordult a cégtől a legnagyobb és legfontosabb pénzeszsák is, a Koreai Fejlesztési Bank (KDB). Ez az állami kézben lévő pénzintézet felügyeli a világszerte ismert dél-koreai cégek sorsát. Szöul hivatalos nemzeti üzletpolitikáját a KDB-hez hasonló bankokon és befektetési társaságokon keresztül juttatja érvényre. Épp ez a külföldiek nagy problémája, ugyanis ha az ország vezetése nem támogatja az autógyárat, akkor az megkérdőjelezheti a dél-koreai autógyártás fejlődését. A hozzáértők szerint a Daewoo nehéz napok előtt áll. Az elbocsátástól rettegő dolgozók bejelentették, hogy sorozatos sztrájkokkal próbálják rákényszeríteni a kormányt, hogy avatkozzon be és ne engedje, hogy a nyugati kérők átalakítsák a teljes működési struktúrát.A Daewoo egyik legnagyobb kelet-európai leányvállalatánál, a romániai Craiovában egyelőre nincs pánikhangulat. A craiovai autó-összeszerelő üzem vezetői szerint a termelés még hat hónapon keresztül zavartalan lesz, mivel van megfelelő mennyiségű alkatrész.A dél-koreai cég lengyelországi leányvállalatait képviselő tárgyalóküldöttséget Szöulban arról tájékoztatták, hogy a koreai termelés nem szűnik meg, és Lengyel-országnak továbbra is szállítanak alkatrészeket. Azt azonban egyelőre nem lehet tudni, meddig tart majd az alkatrészszállítás. Arról már korábban megállapodás született, hogy átütemezik a lengyelországi üzemeknek a Daewoo Motorsszal és a koreai hitelezőkkel szemben fennálló adóságait. A tárgyalásokon szóba került a lengyelországi üzemek egy részének vagy egészének eladása is. Janusz Steinhoff lengyel gazdasági miniszter szerint ugyanakkor semmi nem utal arra, hogy a koreai Daewoo Motors cég válsága átterjedne a konszern lengyelországi leányvállalataira is.Ukrajnában, a Daewoo csődjével kapcsolatosan fontosnak tartották leszögezni, hogy az ukrajnai vegyesvállalat ötvenszázalékos dél-koreai tulajdonrészét két cég birtokolja: a Daewoo Motors és a Daewoo Heavy Industries, az előbbi részaránya jelentéktelen a cég alaptőkéjében. A Daewoo ukrajnai vegyesvállatata, a zaporizzsjai székhelyű AvtoZAZ vezetősége közelményben tudatta, hogy megítélése szerint a koreai partnernek belső problémáit önállóan kell megoldania.
Szijjártó Péter: Az orosz szállítások leállítása kinyírná a magyar energiaellátás biztonságát
