A MIÉP kétfrontos harcba kezdett

2000. 11. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Két olajfoltmentes párt maradt, a Fidesz és a MIÉP – állítja Lentner Csaba országgyűlési képviselő lapunknak adott interjújában. A MIÉP-es politikus szerint pártja kétfrontos harcba kezdett, mivel az ellenzék mellett főképp a kisgazdapárt irányából érkeznek rossz szakmai javaslatok. Ugyanakkor cáfolja, hogy eredendően az FKGP lejáratása lenne céljuk. Lentner Csaba úgy véli, hogy a Fidesznek 2002-ben új szövetséges után kell néznie a jobboldalon.Az utóbbi időben igen erőteljes támadásba lendült a MIÉP a Független Kisgazdapárt ellen. Erről Torgyán József is hasonlóképpen nyilatkozott. Felismerték a lehetőséget, hogy a MIÉP a csalódott kisgazda szavazóktól tud elvonni jelentős mennyiségű voksot 2002-ben.– Mi a dolgok lényegét nézzük, így eredendően nem a kisgazdapártot támadjuk, hanem egy-egy kisgazda törvényjavaslatot, az FKGP vezetésű minisztériumi intézkedést. A hiányosságokra mutatunk rá. Nem a szavatszerzés motiválja a MIÉP-et, hanem a magyar társadalom széles tömegeinek hathatósabb érdekképviselete. A meghirdetett kormányprogramtól ugyanis némely tárca egyre jobban eltér. Például a szövetkezetiüzletrész-törvényjavaslatukkal a kisgazdák nem a mezőgazdasági termelők érdekekit szolgálják. Ha a szövetkezeti parasztembertől elvesszük a pénzt azért, hogy a külső üzletrésztulajdonost kifizessük, nem segítünk az agráriumnak. Ráadásul az üzletrészek zöme spekulánsokhoz került, ugyanúgy, mint a kárpótlási jegyeké. Az utóbbi években 5-10 százalékos áron vásárolták fel azokat a pesti bróker cégek, ügyvédi irodák. Enyhén szólva igazságtalan lenne, ha a téeszben maradt parasztemberekkel fizettetnék ki ezeket a spekulánsokat 900 százalékos haszonnal.– A szövetkezeti üzletrészről szóló parlamenti vitában egy platformon áll a MIÉP a szocialistákkal és a szabad demokratákkal.– Még 1992-ben az Antall-kormány osztotta meg a szövetkezeti vagyont külső, illetve belső üzletrészekre. Most a Magyar Demokrata Fórum és a Fidesz sem támogatja a kisgazdák elképzeléseit. Az FKGP magára maradt ebben a kérdésben. A kisgazdapárt folyamatos meghátrálását látom, hiszen javaslataik sorra elvéreznek. A rossz szakmai döntéseik miatt a MIÉP kétfrontos harcba kezdett. A jelenlegi ellenzék mellett főleg a kisgazdapárt irányából jöttek azok a rossz szakmai intézkedések, amelyek ellen fel kellett emelni szavunkat. A holland parasztok betelepítési szándékát, a pápai repülőtér bezárását vagy a bábolnai mezőgazdasági rt. privatizációját nem tűrhetjük szó nélkül.– Milyen formában lehetne igazságosan kifizetni a külső üzletrésztulajdonosokat?– Csak az eredeti jogosultak és törvényes örököseik kapjanak pénzt, állami forrásokból. Nem lökhetünk százezer szövetkezeti parasztembert utcára azért, hogy egy átgondolatlan törvénnyel pénzügyileg tönkre tegyük a szűkösen is, de még működő téeszeket. A spekulánsoknak viszont ne fizessünk.– A költségvetést egyszer sem szavazta meg a MIÉP, idén sem fogja a kétévest. Melyek a legfőbb kifogásaik?– Két év alatt érdemi változás nem következett be a költségvetésben a korábbiakhoz képest. A mostani tervezetet azért utasítjuk el, mert a Fidesz jó szándéka ellenére sem szolgálja a családok életkörülményeinek tartós javulását, valamint a kis- és középvállalkozásoknak sem kedvez igazán. Azzal a technikai résszel, hogy két évre tervezzük a költségvetést, egyetértenénk, ha az hatásaiban valóban magyar költségvetés lenne. Ugyanakkor továbbra is a hagyományosan magyar kényszervállalkozások és a magánszemélyek fizetik meg az állami adóbevételek több mint 80 százalékát. A külföldi tőkeerős vállalkozások, pénzintézetek nem az anyagi erejükhöz mérten fizetnek. Nyereség-, áfa-, vám- és iparűzésiadó-kedvezményeket kapnak. A kormány 2001-re és 2002-re 480-500 milliárd forintos költségvetési hiánnyal számol. Ezt a multinacionális cégek igazságos arányú megadóztatásával csökkenteni lehetne.– Nem tart attól, hogy ha a MIÉP gazdaságpolitikája érvényesülne, jelentős működőtőkét vinnének ki az országból a nyugati befektetők, növelve a munkanélküliséget?– Nem félek attól, hogy kivonulnának, sőt a komolyabb beruházási szándékkal érkezők kerülnének előtérbe. Van egy elképzelésem a külföldi cégek honosítására vonatkozóan. Ennek az a lényege, hogy valamilyen formában részt vegyenek a hazai közteherviselésben, és ezáltal a többletköltségvetési forrásokkal biztonságosabb társadalmi és közgazdasági közeg övezné működésüket. Ez a külföldi tásaságoknak is érdeke. A jelenlegi formában a magyar munkaerő képzettségi, egészségi állapota egyre inkább elmarad a kívánalmaktól. Azáltal, hogy több pénz menne az államkasszába, többet lehetne fordítani az egészségügyre, oktatásra, nem lenne ilyen társadalmi feszültség. A tőke nem öt, hanem harminc évre jönne hazánkba. Nem is jó kifejezés a megadóztatás, inkább az infrastruktúra használati díjának nevezném a külföldi társaságok által fizetett hozzájárulást. A XXI. században az lesz a tőkebefogadás szempontjából a versenyképes ország, amely feltételrendszerét optimalizálni tudja. A működőtőke behozatalának most már minőségi fázisába érkeznek a régió országai. Ha közülük Magyarország elsőként valósítaná meg ezt a minőségi váltást, nagyobb tőkevonzó képességre tenne szert.– Továbbra is egyetért a Fidesz azon javaslatával, hogy a Pallag-féle, olajügyeket vizsgáló bizottság még novemberben fejezze be működését? Lehet-e egyáltalán valamilyen eredményről, tanulságról beszélni?– A legfontosabb tanulság, hogy két olajfoltmentes párt maradt: a Fidesz és a MIÉP. A bizottság feladata az volt, hogy az olajügyek kapcsán rámutasson a politika és egyes esetekben az igazságszolgáltatási, államigazgatási szervek szakmai felelősségére. Németh Miklós kormányzásától kezdve az Antall-kormányon át, az MSZP–SZDSZ kabinetig tetten érhetők a hiányosságok. A szakmai munkák ellentmondásosságai, a kiszivárogtatások, a szervezetlenség, a figyelemelterelő tanúk mind a bizottság lejáratását szolgálták. Nagyobb eredményeket is elérhettünk volna, ha a testület vezetése szervezettebben, átgondoltabban végzi a munkáját. Sokszor csak az aznapi ülésen tudtuk meg, kiket is hallgatunk meg. A nem ellenőrzött információk közvélemény elé tárása sokat ártott a kormánynak, de főleg a kisgazdapárt tekintélyének. A bizottság vezetése, főként Pallag László, az eredményes fellépés megszervezésére nem volt alkalmas. Ezért a tesületnek be kell fejezni a működését. A korrupció elleni harc azonban várhatóan folytatódik, ezt támasztja alá a miniszterelnök közelmúltbeli kijelentése is.– Más elnökkel meghosszabbítaná a vizsgálóbizottság munkáját?– Csakhogy azt a jelöltet is a kisgazdáknak kellene adnia. A kisgazdapárt jelenlegi helyzetében nem látunk olyan személyt, aki az olajkorrupció elleni bizottsági munkát eredményesen irányítaná.– Hogyan látja a politikai jobboldal jövőjét?– 2002-ben a Fidesznek új szövetséges után kell néznie, mégpedig ezen az oldalon.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.