Ausztriában országszerte gyászolnak

2000. 11. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tegnapra virradó éjszaka is dolgoztak a mentőegységek a Kitzsteinhornra vezető kötélvontatású vasút katasztrófája miatt, s reggelig összesen kilencven áldozat földi maradványait hozták felszínre. Az eddigi vizsgálatok alapján úgy tűnik, hogy a szerelvény már az előtt meghibásodott, hogy az alagútba ért volna. A halottak számát a tegnap reggeli sajtóértekezleten a listákból készült közvetett azonosítás alapján százötvenhatra tették. Négy további személy sorsa egyelőre nem ismeretes.Miközben a kapruni sívonat katasztrófájának lehetséges okairól továbbra is csak találgatnak a szakértők, az osztrák közlekedési minisztérium hétfő reggeltől öt sívonat működését biztonsági ellenőrzés céljából leállította. A vizsgálatok előreláthatólag ma estig tartanak.Christian Tisch bűnügyi technikus elmondta: a pályatesten a völgyi állomás és az alagút között találtak egy bizonyos anyagot, amelyet most vizsgálnak, hogy volt-e köze a tűz kigyulladásához. Ennek tisztázásával kiderülhet, hogy a vonat meghibásodott-e, még mielőtt az alagútba ért volna. A bajorországi Unterweissenbach síklubja, amelyhez a túlélők többsége tartozik, közleményt adott ki a katasztrófáról. Ebben a klub részletesen ismerteti, hogy a 49 fős csoportból 30 fő szállt a szerelvényre, annak hátsó szakaszába. Amikor a vonat váratlanul megállt az alagútban, a hátul lévők szúrós szagot éreztek a vonat végén lévő vezetőfülke falánál, és füst szállt fel a szerelvény padlója alól is. Ott, a hátsó vezetőfülkénél tört ki a tűz. A világítás még működött, de az ajtókat belülről nem lehetett kinyitni.A klub négy tagja két ajtón kiütötte az ablakokat. Ezzel egyidejűleg a vonat végén kívül is tüzet észleltek, s a lángok gyorsan terjedtek felfelé a vonatban. A túlélők előbb a sínek között, majd a lépcsőkön mentek lefelé, de amikor a vonattól mintegy kétszáz méterre jártak, két nagy robbanást hallottak. A falra szerelt kötélbe kapaszkodva látták, hogy a vonatot húzó két drótkötél egyike elszakadt, és szikrázva csúszik lefelé. Ettől kezdve teljes sötétségben, rettegésben mentek tovább, amíg kiértek az alagútból. Ausztriában hősként ünneplik azt a bajor férfit, aki nemcsak az ablakot verte ki, hanem a várható kéményhatásra gondolva kiadta az utasítást, hogy lefelé menjenek, kézen fogva egymást, nehogy elveszítsenek valakit a sötétben.A kötélvasutak gyártói azt hangsúlyozzák, hogy a statisztikák szerint ezek a legbiztonságosabb közlekedési eszközök. A kötélvasutakat gyártó vorarlbergi Doppelmayr cég képviselője elmondta: a gyár szerelvényei évente hatmilliárd utast szállítanak. Szakértők szerint az ilyen alagutakban kellenének permetező berendezések, amelyek a nehezen megközelíthető helyeken alkalmazhatók. A holttestek kimentése és azonosítása csak lassan halad. Ilyen jellegű katasztrófák elhárításáról és a mentésről sem hazai, sem nemzetközi szinten nincsenek tapasztalatok. Wolfgang Schüssel osztrák kancellár ígéretet tett, hogy mindent megtesznek a történtek feltárására. Bécsben tegnap iktatták hivatalába az új infrastruktúraminisztert. Monika Forstinger a ceremónia után rögtön Kaprunba utazott. A városban szinte nincs olyan ház, ahol ne gyászolnának valakit. Tegnap szerte Ausztriában a hivatalokban is gyásznapot tartottak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.