időjárás 24°C Emese, Sarolta 2022. július 5.
logo

Ausztriában országszerte gyászolnak

2000.11.14. 23:00

Tegnapra virradó éjszaka is dolgoztak a mentőegységek a Kitzsteinhornra vezető kötélvontatású vasút katasztrófája miatt, s reggelig összesen kilencven áldozat földi maradványait hozták felszínre. Az eddigi vizsgálatok alapján úgy tűnik, hogy a szerelvény már az előtt meghibásodott, hogy az alagútba ért volna. A halottak számát a tegnap reggeli sajtóértekezleten a listákból készült közvetett azonosítás alapján százötvenhatra tették. Négy további személy sorsa egyelőre nem ismeretes.Miközben a kapruni sívonat katasztrófájának lehetséges okairól továbbra is csak találgatnak a szakértők, az osztrák közlekedési minisztérium hétfő reggeltől öt sívonat működését biztonsági ellenőrzés céljából leállította. A vizsgálatok előreláthatólag ma estig tartanak.Christian Tisch bűnügyi technikus elmondta: a pályatesten a völgyi állomás és az alagút között találtak egy bizonyos anyagot, amelyet most vizsgálnak, hogy volt-e köze a tűz kigyulladásához. Ennek tisztázásával kiderülhet, hogy a vonat meghibásodott-e, még mielőtt az alagútba ért volna. A bajorországi Unterweissenbach síklubja, amelyhez a túlélők többsége tartozik, közleményt adott ki a katasztrófáról. Ebben a klub részletesen ismerteti, hogy a 49 fős csoportból 30 fő szállt a szerelvényre, annak hátsó szakaszába. Amikor a vonat váratlanul megállt az alagútban, a hátul lévők szúrós szagot éreztek a vonat végén lévő vezetőfülke falánál, és füst szállt fel a szerelvény padlója alól is. Ott, a hátsó vezetőfülkénél tört ki a tűz. A világítás még működött, de az ajtókat belülről nem lehetett kinyitni.A klub négy tagja két ajtón kiütötte az ablakokat. Ezzel egyidejűleg a vonat végén kívül is tüzet észleltek, s a lángok gyorsan terjedtek felfelé a vonatban. A túlélők előbb a sínek között, majd a lépcsőkön mentek lefelé, de amikor a vonattól mintegy kétszáz méterre jártak, két nagy robbanást hallottak. A falra szerelt kötélbe kapaszkodva látták, hogy a vonatot húzó két drótkötél egyike elszakadt, és szikrázva csúszik lefelé. Ettől kezdve teljes sötétségben, rettegésben mentek tovább, amíg kiértek az alagútból. Ausztriában hősként ünneplik azt a bajor férfit, aki nemcsak az ablakot verte ki, hanem a várható kéményhatásra gondolva kiadta az utasítást, hogy lefelé menjenek, kézen fogva egymást, nehogy elveszítsenek valakit a sötétben.A kötélvasutak gyártói azt hangsúlyozzák, hogy a statisztikák szerint ezek a legbiztonságosabb közlekedési eszközök. A kötélvasutakat gyártó vorarlbergi Doppelmayr cég képviselője elmondta: a gyár szerelvényei évente hatmilliárd utast szállítanak. Szakértők szerint az ilyen alagutakban kellenének permetező berendezések, amelyek a nehezen megközelíthető helyeken alkalmazhatók. A holttestek kimentése és azonosítása csak lassan halad. Ilyen jellegű katasztrófák elhárításáról és a mentésről sem hazai, sem nemzetközi szinten nincsenek tapasztalatok. Wolfgang Schüssel osztrák kancellár ígéretet tett, hogy mindent megtesznek a történtek feltárására. Bécsben tegnap iktatták hivatalába az új infrastruktúraminisztert. Monika Forstinger a ceremónia után rögtön Kaprunba utazott. A városban szinte nincs olyan ház, ahol ne gyászolnának valakit. Tegnap szerte Ausztriában a hivatalokban is gyásznapot tartottak.

Hírlevél feliratkozás
Nem akar lemaradni a Magyar Nemzet cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi naponta elküldjük Önnek legjobb írásainkat.