Dunaferr Rt.: felbontott vagyonkezelői szerződés

Hunyor Erna
2000. 11. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kormány tegnapi ülésén úgy döntött: az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt. bontson szerződést az Acél XXI. Kft.-vel, és vizsgálja felül az általa kötött szerződéseket. Orbán Viktor miniszterelnök korábban már kezdeményezte a Dunaferr Rt. – amely részvényeinek 60,3 százaléka az ÁPV Rt., 23,6 százaléka a Kincstári Vagyon Igazgatóság (KVI) kezében van – 1996 októberében kötött vagyonkezelői szerződésének felülvizsgálatát. A kormány megítélése szerint ugyanis a megállapodás érdemtelenül juttatta többmilliárdos haszonhoz a cég vezetőit.Négy évvel ezelőtt pályázatot írt ki az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. (ÁPV Rt.), amelynek nyertese a Dunaferr Rt. vezetéséből alakult, százmillió forint törzstőkéjű Acél XXI. Kft. lett.Egy negyedévvel a szerződéskötés után – 1996 végén – ötmilliárd forint értékű vagyongyarapodást regisztrált a 21 tagú kft., igaz, ez abból eredt, hogy a szerződéskötéskor még nem volt kész a vállalat konszolidált mérlege. Emiatt akkor csak az előző évi saját tőkét tudták figyelembe venni, ami 36,9 milliárd forintos összeg volt. 1997-ben és 1998-ban 12-13 milliárd forintos vagyonnövekedést regisztráltak.Az ÁPV Rt. ennek kapcsán leszögezte, hogy az Acél XXI. Kft.-vel kötött vagyonkezelési szerződés módosítását, esetleg felmondását kezdeményezi. A vagyonkezelő szerint igen különös – és az adófizetők számára hátrányos – megoldás az, hogy egy állami cég vezetői munkaszerződésben rögzített feladataik elvégzéséért a fizetésen és a prémiumon felül még milliárdos nagyságrendű sikerdíjat is kaphassanak. Az ÁPV Rt. jelenlegi vezetése szerint irreális a sikerdíj számítási módja is, hiszen már a szerződéskötés pillanatában tudható volt, hogy az Acél XXI. Kft. tényleges eredményjavulás nélkül, könyvelési műveletekkel is növelni tudja a Dunaferr Rt. saját vagyonát, így kockázat nélkül hozzájuthat a hatalmas sikerdíjhoz. Az ÁPV Rt.-nél a kormány határozata nyomán részletes belső vizsgálat indult a szerződés létrejöttének tisztázására, amely kitér a vagyonkezelő akkori vezetői, a Tocsik-ügyben elhíresült Szokai Imre elnök és Kocsis István vezérigazgató jogi felelősségére is.Az ÁPV Rt. 1996. október 1-jén vállalkozói típusú vagyonkezelői szerződést kötött a Dunaferr Rt. huszonegy vezetője által erre a feladatra alakított Acél XXI. Kft.-vel a Dunaferr Rt. öt évre történő vagyonkezelésbe adásáról. A szerződéskötést nyílt, egyfordulós pályázat előzte meg, amelyre az Acél XXI. Kft. volt az egyetlen jelentkező. A szerződés a kft. vagyonkezelői díját úgy állapította meg, hogy a társaság saját tőkéjének egy ezrelékét képező fix díj mellett sikerdíjat is biztosított: ez a saját tőkenövekményének 12,5 százaléka (illetve alulteljesítés esetén 4 százaléka). A sikerdíj elszámolása a vagyonkezelési szerződés lejártakor esedékes, a megállapodás szerint azonban az évenkénti teljesítés alapján sikerdíjelőleg kifizetésére kerül sor. A tulajdonosi jogátadás egyik sajátos eleme például az, hogy Horváth István, a Dunaferr Rt. elnök-vezérigazgatója felett a munkáltatói jogokat (fizetésének, prémiumának, munkafeladatának, hatáskörének megállapítása) az Acél XXI. Kft. ügyvezető igazgatója, Horváth István (azaz saját maga) gyakorolja.Az Acél XXI. Kft.-be tömörült 21 cégvezető a Dunaferr Rt.-ben végzett munkájáért saját rendes fizetésén és prémiumán felül eddig közel nettó 430 millió forintot vett fel. 1996-ra vonatkozóan a privatizációs szervezet 153 millió forint plusz áfa sikerdíjelőleget fizetett ki, a szintén tulajdonos Kincstári Vagyon Igazgatóság pedig 1996-ra 43 millió forint plusz áfa, 1997-re vonatkozóan pedig több mint nettó 200 millió forintot utalt át. Fix díjként az Acél XXI. Kft.-be tömörült cégvezetők harmincötmillió forintot kaptak. A vagyonkezelő jogi igazgatósága még a ’96-os szerződést megelőzően leírt véleménye szerint az Acél XXI. Kft. által benyújtott pályázat több oknál fogva is érvénytelen volt. Így például a pályázó nem fogadta el a pályázat díjazási feltételeit, hanem maga szabta meg azokat. A pályázat értékelésekor az egyedüli induló Acél XXI. Kft. a bíróságon még be sem volt jegyezve. A jogi igazgatóság már akkor felvetette, etikus-e az Acél XXI. tulajdonosainak azért külön vagyonkezelési (fix és sikerdíjat) fizetni, amiért – mint a Dunaferr Rt. vezető menedzserei – rendes fizetést kapnak.Módosított szerződésAz 1997-es vizsgálatában az ÁPV Rt. felügyelőbizottsága megállapította, hogy a „vagyonkezelésbe adás előtt nem történt meg a társaság vagyonértékelése, így viszonyítási pont híján, csak a saját tőkealakulása alapján nem lehet a cég értékének növekedését megbízhatóan elbírálni”.A bírálatok nyomán az ÁPV Rt. akkori vezetése 1997-ben több pontban módosította a vagyonkezelési szerződést. Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) vizsgálati anyaga kiemeli: „a szerződés módosítása az ÁPV Rt.-ben tapasztalható jelentős szakmai véleményeltéréseket nem szüntette meg”. Az ÁSZ-nak az ÁPV Rt. 1997. évi tevékenységével foglalkozó jelentése kiemelte: a szerződés előkészítése során felajánlott (a Princz-féle Postabank által vállalt) „bankgarancia nagyságrendekkel alatta maradt a kezelésbe vett vagyonnak, az esetlegesen felmerülő kártérítési felelősségnek... A sikerdíj meghatározásának módszere aggályos, mivel a vagyonkezelési ciklus záróidőszakában a mérlegben kimutatott saját tőke értéke jelentősen eltérhet a kohászati vagyon tényleges vagyonértékétől”. A tényleges vagyonérték és a könyvelési műveletekkel előállított vagyonnövekedés közti eltérést jól példázza az ÁSZ által kiemelt eset, amely a vagyonkezelési szerződést megelőző időszakra vezethető vissza. Mint az ÁSZ jelzi, az 1996. szeptember 4-én alapított EMA Power Kft.-be történő eszközapportálás során elvégzett eszközátértékelés hatásaként 5,75 milliárd forint értéknövekmény jelent meg.Az 1996-os esztendő után tehát úgy számlázott ki és vett föl az Acél XXI. Kft. közel 200 millió forint sikerdíjelőleget, hogy a Dunaferr Rt.-ben olyan könyv szerinti növekedést mutatott ki, amelynek elérése már a szerződés megkötése előtt biztos volt. Az ÁPV Rt. 1998 augusztusában hivatalba lépett új vezetése a fentiek ismeretében kezdettől fogva szorgalmazta a vagyonkezelői szerződés módosítását. Az fb és az ÁSZ megállapításaival összhangban aggályosnak tartotta ugyanis, hogy a vagyonkezelésbe adás előtt nem történt vagyonértékelés, azaz nincs mihez mérni a vagyongyarapodást; hogy a sikerdíj összegét saját tőkenövekménye szerint számítják ki, holott ez a számviteli vagyonnövekmény könyvelési műveletekkel is előállítható, és a tényleges piaci érték változását nem mutatja; hogy a sikerdíj alapja nemcsak a tényleges gazdálkodásból származó üzemi eredmény, hanem a vagyonértékesítésből származó sajáttőke-növekvés is (lásd az erőmű-értékesítési vagyonnövekedést); hogy a megállapodásban az ÁPV Rt. akkori vezetése jelentős tulajdonosi jogokat adott át a vállalkozónak, ugyanakkor teljeskörűen megmaradt tulajdonosi felelőssége és helytállási kötelezettsége; hogy az ÁPV Rt. kétszer, két jogcímen fizet ugyanazért a szolgáltatásért a Dunaferr vezetőinek. Fizetést és prémiumot, illetve vagyonkezelői díjat is kaphatnak; az ÁPV Rt. hiányosságnak tartja, hogy a szerződésben nincs kikötve privatizációs cél, holott a Dunaferr Rt. nem szerepel a tartósan állami tulajdonban maradó vagyoni körben; nem teljesítés esetére a megállapodás nem tartalmaz garanciákat; a vagyonkezelés költségeit az állam viseli, esetleges hasznát viszont a menedzsmentből alakult magáncég fölözi le; a vagyonkezelői szerződés céljait, a kezelésbe adott vagyon értékének gyarapítását, a technológiaváltás és a privatizáció előkészítését elegendő lett volna a vezetés számára prémiumfeladatként kitűzni.Személyi összefonódásokAz ÁPV Rt. új vezetése már 1998-ban tárgyalásokat kezdeményezett a menedzsment alkotta kft.-vel. A cél az volt, hogy biztosítsa a társaság zavartalan működését, illetve a tulajdonos és a menedzsment vitája ne akadályozza a privatizáció előkészítését. Miután az ÁPV Rt.-nek a tárgyalásokon ismertetett javaslatait az Acél XXI. Kft. nem fogadta el, az ÁPV Rt. – ÁSZ- és fb-véleményeket is figyelembe véve – nem fizette ki az 1997-es és az 1998-as év után igényelt, milliárdos nagyságrendű sikerdíjelőleget. Az ÁPV Rt. 1999-ben közbeszerzési pályázatot írt ki a csoport 18 cégének teljes körű vagyonértékelésére, amely feltárja a cég valós vagyoni helyzetét, értékét, és ezzel hatékonyan elősegíti egy reális privatizációs koncepció kidolgozását. Az ÁPV Rt. célja, hogy a Dunaferr menedzsmentje számára ne az alaptevékenységért járjon vagyonkezelői díj, hanem a majdani sikeres privatizáció után, lehetőleg részvényben jussanak hozzá járandóságukhoz. Szükséges a díj számításának megváltoztatása is, hogy az a tényleges piaci értéket tükrözze.A vagyonkezelési szerződés megkötésével kapcsolatban felvetődik, hogy a szervezet előző vezetése az ügyben megfelelően képviselte-e a tulajdonos állam érdekeit. Ezért az ÁPV Rt.-ben belső vizsgálat indult a szerződéskötés körülményeinek tisztázására, a vagyonkezelő akkori vezetői, a Tocsik-ügyben elhíresült Szokai Imre elnök és Kocsis István vezérigazgató esetleges jogi felelősségének megállapítására.Az ÁPV Rt. jelenlegi vezetése mielőbb szeretné megkezdeni a Dunaferr magánosítását. A kiválasztott könyvvizsgáló céget – az Arthur Andersent – ennek érdekében megbízta: készítse el a Dunaferr-csoport 18 cégének vagyonértékelését. Ez elsősorban gazdasági átvilágítás volt, amely kiterjedt az esetleges személyi összefonódások kimutatására is. Az átvilágítás csak azokra az adatokra támaszkodhatott, amelyeket az Acél XXI. Kft.-tagok bocsátottak a tanácsadó cég rendelkezésére. A tanulmányban olyan cégek is szerepelnek, amelyek állami tulajdonban még veszteséget halmoztak fel, magántulajdonban (amelyben több Acél XXI. Kft.-tag is megtalálható) pedig már nyereségesen működnek. A személyi összefonódások miatt – a menedzsment tagjai beszerzési és értékesítési társaságokban is tulajdonosok – kérdéses, mennyire tudja fenntartani a Dunaferr a nyereségességét – vélik egyes szakértők. Az átvilágítás után a kormány újabb vizsgálatot kezdeményezett, amely a társaság osztalékpolitikájára, a személyi összefonódásokra és a vállalat profiljához nem illő befektetésekre irányul.A Dunaferr-csoport augusztusi közgyűlése mínusz 1,36 milliárd forintos mérleg szerinti eredménnyel fogadta el a tavalyi éves beszámolót, amelyet piaci okokkal magyarázott.Túlmentek a határonA Heti Világgazdaság egy korábbi értesülése szerint az ÁPV Rt.-nél megtalálták az Acél XXI. Kft. „megpuhításához” szükséges eszközt: az idei februári rendkívüli közgyűlésén delegáltja jegyzőkönyvbe mondta, hogy az Acél XXI. Kft. 1999-ben túllépte a Dunaferr vagyonkezelői szerződésében engedélyezett eladósodási szintet. Ez egyes vélemények szerint a szerződés kártérítés – azaz a sikerdíj-kifizetés – nélküli felbontását teszi lehetővé. Az Acél XXI. Kft. ellenállása esetén az ÁPV Rt. bevetheti végső fegyverét is: a szerződés ugyanis hat hónapi felmondással érvényét veszíti, ha a kormány elfogadja a cég privatizációs stratégiáját.A Dunaferr vagyonkezelési megállapodásával kapcsolatos problémákról nyilatkozott a napokban az MTI-nek Gansperger Gyula, az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt. elnök-vezérigazgatója.Elmondta: a vagyonkezelő számára egyértelműen hátrányos az a szerződés, amelyet 1996-ban a Dunaferr Rt. vagyonkezelésére az ÁPV Rt. akkori menedzsmentje kötött az Acél XXI. Kft.-vel. A szerződésben rögzítettek egy olyan pontot, amely meghatározta, hogy az összes eszközhöz képest mekkora lehet a Dunaferr Rt. eladósodottsága. Az eladósodottsági mutató betartása alól már 1997-ben és 1998-ban is felmentést kért a Dunaferr, amit akkor meg is kapott. Tavaly azonban, az ÁPV Rt. nem adta meg az ismételt felmentést, ennek ellenére a társaság túllépte a rögzített mértéket, és ezzel megszegte a vagyonkezelői szerződést.Az elnök-vezérigazgató szólt arról, hogy többször is vizsgálódtak a Dunaferr Rt.-nél és annak vállalatcsoportjánál különböző ellenőrző hatóságok, így a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal, valamint az ÁSZ ellenőrei. Mivel a Dunaferr Rt. megsértette az ÁPV Rt.-vel kötött vagyonkezelési szerződést, a miniszterelnök felkérte az ÁPV Rt. vezetését, hogy tűzze napirendre a szerződésszegés megvizsgálását, és tegye meg a szükséges lépéseket.Gansperger Gyula több szabálytalanságra is felhívta a figyelmet a Dunaferr-rel kapcsolatban. Az Acél XXI. Kft.-t kvázi a Dunaferr menedzsmentje jelenti, azaz a menedzsment igen sajátos helyzetben, valójában tulajdonosi és munkavállalói szerepben is van egyszerre az állami társaságban. A Dunaferr Rt. kiterjedt vállalatbirodalommal rendelkezik. A vagyonkezelő gyakran tapasztalta azt, hogy a Dunaferr Rt. megrendelést adott olyan leánycégnek, amelyben az anyavállalat menedzsmentjének tagjai magánszemélyként tulajdonosok. Az ÁPV Rt. többször kérte, hogy ezt a gyakorlatot szüntessék meg a Dunaferrnél.Az elnök-vezérigazgató hangsúlyozta: az ÁPV Rt. a Dunaferr napi ügyeinek intézését csak „szemlélő módjára” tudja követni, mivel eddig nem sikerült saját szempontjait elfogadtatni az Acél XXI. Kft.-vel a vállalat irányítására vonatkozóan. Az ÁPV Rt. ugyanakkor már döntött a Dunaferr Rt. privatizációs menetéről, arról, hogy tanácsadót kér fel a tényleges magánosítás lépéseinek kidolgozására. Az állami vagyonkezelő nem szeretné úgy elindítani a magánkézbe adást, hogy vitatott ügyek nehezítsék az értékesítést.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.