Felkészülés az elektronikus díjfizetésre

Putsay Gábor
2000. 11. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A hazai autópályákon legkorábban 2003-ban lehetne üzembe helyezni az egységes elektronikus díjfizetési rendszert, amely folyamatos ellenőrzést biztosít. A lehetőségeket folyamatosan vizsgálják, a döntést beruházási költségek is alapvetően befolyásolják – nyilatkozta lapunknak Manninger Jenő, a Közlekedési és Vízügyi Minisztérium politikai államtitkára. A Nemzeti Autópálya Rt.-nél a megalakulás óta számolnak az elektronikus átállással.Az elektronikus díjfizetés arra szolgál, hogy a fizetős szakaszokon a gépjárművezetők olyan formán fizessenek útdíjat, hogy ne kelljen megállniuk. Erre jelenleg kétféle módszer alkalmazható – mondja az államtitkár. Az egyik: a díjfizető pontokon elhelyezett elektronikus érzékelők rögzítik a gépkocsik áthaladását, s a díjat utólag kell megtéríteni, vagy egy megadott számláról vonják le. A másik: az autópályákon felállított érzékelők a gépjármű tulajdonosától egy előre megvásárolt készülékről vonják le az összeget. Jogtalan használat esetén az ellenőrző ponton kigyullad egy piros lámpa, és lefotózzák a gépjárművet. Az ilyen alapon működő rendszereket Európa több országában is alkalmazzák, így például Portugáliában és Olaszországban.A közelmúltban Ausztriában is felvetődött az elektronikus díjfizető rendszerek bevezetése. Nyugati szomszédunknál 2001. július 1-jé-től üzemeltetnének e módszer szerint egy-egy autópálya-szakaszt, de nincs még döntés arról, pontosan milyen elv alapján működtetnék a rendszereket. Manninger Jenő elmondta: a magyarországi üzembe helyezést késlelteti az a tény, hogy Európában még nem tudnak egységes rendszert kialakítani, pedig a hazainak összhangban kell lennie a nyugat-európai, elsősorban az osztrák és a német rendszerekkel.Németországban 2003-tól tennék kötelezővé – egyelőre csak a teherautóknál, hasonlóképpen Ausztriában is – az elektronikus díjfizetést, illetve ellenőrzést. Az ottani használat valószínűleg a hely-zetmeghatározó GPS-rendszeren alapul majd. Mindkét országban egyébként a díjfizetési rendszer feltételéül szabták, hogy autópályakapukat nem lehet építeni, mert drágák és lassú rajtuk az áthaladás. Hollandiában is tervezik az elektronikus díjfizetés bevezetését, itt azonban főként a forgalom szabályozására használnák. A túl nagy forgalmú autópályákon magasabb díjat állapítanak meg, hogy eltereljék a kamionokat a kevésbé forgalmas gyorsforgalmi utakra. Azért, hogy a tehergépjárművek ne a településeken átmenő alsóbbrendű utakat használják, a tervek szerint az autópálya mel-letti útvonalakon is hasonló rendszert vezetnének be.A Nemzeti Autópálya Rt.-nél a megalakulás óta foglalkoznak az elektronikus díjfizetéssel. A matricát felváltó módszer abból a szempontból is előnyös, hogy a megtett úttal arányosan határozza meg a fizetendő összeget, és forgalomirányító rendszerként is használhatóak – tájékoztatott Bakonyi István, a Nemzeti Autópálya Rt. kapcsolati igazgatója. Ennek megfelelően a hazai díjfizető rendszert az ORFK-val együttműködve fejlesztenék ki, majd helyeznék üzembe. Ez abból a megfontolásból is célszerű lenne, mert a lopott gépjárműveket hamarabb kiszűrnék.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.