A hazai autópályákon legkorábban 2003-ban lehetne üzembe helyezni az egységes elektronikus díjfizetési rendszert, amely folyamatos ellenőrzést biztosít. A lehetőségeket folyamatosan vizsgálják, a döntést beruházási költségek is alapvetően befolyásolják – nyilatkozta lapunknak Manninger Jenő, a Közlekedési és Vízügyi Minisztérium politikai államtitkára. A Nemzeti Autópálya Rt.-nél a megalakulás óta számolnak az elektronikus átállással.Az elektronikus díjfizetés arra szolgál, hogy a fizetős szakaszokon a gépjárművezetők olyan formán fizessenek útdíjat, hogy ne kelljen megállniuk. Erre jelenleg kétféle módszer alkalmazható – mondja az államtitkár. Az egyik: a díjfizető pontokon elhelyezett elektronikus érzékelők rögzítik a gépkocsik áthaladását, s a díjat utólag kell megtéríteni, vagy egy megadott számláról vonják le. A másik: az autópályákon felállított érzékelők a gépjármű tulajdonosától egy előre megvásárolt készülékről vonják le az összeget. Jogtalan használat esetén az ellenőrző ponton kigyullad egy piros lámpa, és lefotózzák a gépjárművet. Az ilyen alapon működő rendszereket Európa több országában is alkalmazzák, így például Portugáliában és Olaszországban.A közelmúltban Ausztriában is felvetődött az elektronikus díjfizető rendszerek bevezetése. Nyugati szomszédunknál 2001. július 1-jé-től üzemeltetnének e módszer szerint egy-egy autópálya-szakaszt, de nincs még döntés arról, pontosan milyen elv alapján működtetnék a rendszereket. Manninger Jenő elmondta: a magyarországi üzembe helyezést késlelteti az a tény, hogy Európában még nem tudnak egységes rendszert kialakítani, pedig a hazainak összhangban kell lennie a nyugat-európai, elsősorban az osztrák és a német rendszerekkel.Németországban 2003-tól tennék kötelezővé – egyelőre csak a teherautóknál, hasonlóképpen Ausztriában is – az elektronikus díjfizetést, illetve ellenőrzést. Az ottani használat valószínűleg a hely-zetmeghatározó GPS-rendszeren alapul majd. Mindkét országban egyébként a díjfizetési rendszer feltételéül szabták, hogy autópályakapukat nem lehet építeni, mert drágák és lassú rajtuk az áthaladás. Hollandiában is tervezik az elektronikus díjfizetés bevezetését, itt azonban főként a forgalom szabályozására használnák. A túl nagy forgalmú autópályákon magasabb díjat állapítanak meg, hogy eltereljék a kamionokat a kevésbé forgalmas gyorsforgalmi utakra. Azért, hogy a tehergépjárművek ne a településeken átmenő alsóbbrendű utakat használják, a tervek szerint az autópálya mel-letti útvonalakon is hasonló rendszert vezetnének be.A Nemzeti Autópálya Rt.-nél a megalakulás óta foglalkoznak az elektronikus díjfizetéssel. A matricát felváltó módszer abból a szempontból is előnyös, hogy a megtett úttal arányosan határozza meg a fizetendő összeget, és forgalomirányító rendszerként is használhatóak – tájékoztatott Bakonyi István, a Nemzeti Autópálya Rt. kapcsolati igazgatója. Ennek megfelelően a hazai díjfizető rendszert az ORFK-val együttműködve fejlesztenék ki, majd helyeznék üzembe. Ez abból a megfontolásból is célszerű lenne, mert a lopott gépjárműveket hamarabb kiszűrnék.
Lettország háborúra készül
