Elsődleges feladatként jelöli meg a magyar közlekedéspolitika a közlekedést érintő joganyag harmonizációját az Európai Unió jogszabályaival. Ezzel együtt attól sem tekint el, hogy a hazai közlekedési alágazatok korlátozott külpiaci versenyképessége miatt, versenyesélyünk javítása érdekében a jogharmonizáció során szükség van a fokozatosság biztosítására – mondta tegnap Kovács Endre, a Közlekedési és Vízügyi Minisztérium főtanácsosa a Szállítmányozás 2000 című konferencián. A hazai piac és a magyar cégek időleges védelme érdekében fontos lenne számunkra a még nem teljesíthető EU jogszabályok alkalmazása alóli mentesség. Kovács Endre elmondta: az unió vasúti infrastruktúra kapacitásfelosztásáról és az infrastruktúra-díjak felszámításáról szóló, jelenleg hatályos irányelvei esetében Magyarország 2006. december31-ig tartó átmeneti felmentést kér. Ebben az időszakban – a versenyképesség biztosítása érdekében – hazánk fenn kívánja tartani a MÁV különleges jogait a pályák kapacitásának elosztása, illetve a pályahasználati díj tekintetében.Átmeneti mentességet kérünk a közúti cabotage-forgalomban, ami tulajdonképpen a tagországokban bejegyzett vállalkozások fuvarvállalását teszi lehetővé egy másik (tag)országban. Így 2006. december 31-ig a nem honos fuvarozók nem lennének jogosultak hazai árufuvarozás végzésére. Kovács Endre hangsúlyozta: mindez a fokozatos felkészülést tenné lehetővé, hiszen a jóval fejlettebb európai uniós országokban is csak néhány éve liberalizálták teljes egészében a piacot. Magyarország 2005. december 31-ig átmeneti mentességet kér a közúti árufuvarozásban használt gépjárművek esetében meghatározott adók minimumszintjének alkalmazása alól.A közúti fuvarozásban működő kis- és közepes vállalkozások egyik sajátossága az önfoglalkoztatás magas aránya. A legtöbb vállalkozás jelenleg egyetlen járművet üzemeltet, aminek pótlása egyáltalán nem biztosított. Ezek a vállalkozások külső munkaerőt ritkán alkalmaznak. Míg a magyar vállalkozások hetvenöt százaléka alkalmazott nélküli, az unió tagországaiban ez az arány 52 százalék. A hazai fuvarozók helyzetét leginkább a vállalkozói kultúra fejlesztésével, az integrációra való felkészülés támogatásával, a tőkéhez való jutás elősegítésével és az adminisztratív feltételek könnyítésével lehet elősegíteni.
Szentkirályi Alexandra: A gyűlölet, a politikai indulat és az erőszak soha nem hozhat közelebb bennünket egymáshoz
