Hannoveri búcsú

Molnár Pál
2000. 11. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Két magyarországnyi ember tekintette meg az ezredfordító év világkiállítását.A hannoveri expó október utolsó napján fényes tűzijátékkal zárult, márkamilliárdos ráfizetést és sok tanulságot hagyva maga után. Pavilonunk, a Millenniumhajó a világkiállítás jelképévé vált.A szcenikusok jól jártak: szinte korlátlanul költhették a pénzt a szerény, a közepes és néha egészen jó ötletek megvalósítására. A jurtától a betonszendvicsen és a virágházon át az üvegpalotáig sokféle épület sorakozott az expótelken. Libériai dobzenekar, atillában feszítő magyar bandérium, számos utcai mutatványos színesítette a napi programokat, expóboltok, kolbászárusok és italmérések emelték a búcsú fényét.A százhektáros régi vásárplaccot hetvenhektáros „ráadás”-expótelekkel megtoldó kiállítási terület bejárásához egy teljes hét kellett annak a turistának, aki minden lényegeset látni óhajtott Hannoverben. E tekintetben nem is volt túlzó az első németországi világkiállítás. Az 1893-as chicagói expót 278 hektárnyi telken rendezték meg, s az amerikaiak azt állították: ha a turista minden kiállítónál csupán négy percet tölt el, akkor is két évre van szüksége ahhoz, hogy mindent láthasson. Mindamellett a hannoveri 69 márkás jegyárat figyelembe véve a közönség leglelkesebb része sem szánhatott két napnál többet az ezredfordító év expójának tanulmányozására. S a két nap a néha többórás sorbaállásokkal hamar eltelt. A szendvicsháznak elnevezett holland pavilon előtt néha kétszáz méteres sorban álltak az emberek türelmesen. A négyemeletes ház tetejére nehézkes lift vitte föl a közönséget. A bádoggal fedett tetőről víz csorgott le ünnepélyesen az oldalfalon.Egy szinttel lejjebb a holland imázsfilmet nézhette meg a váratlanul becsapódó ajtókkal foglyul ejtett közönség, aztán az alsóbb emeleten láthatta a nagy attrakciót: gyeptéglákból és kivágott fákból kialakított „erdőt”. Eggyel lejjebb virágraktárat rendeztek be, a földszinten pedig amerikai stílusú csapszék működött. A nem túl nagy élményt kínáló kiállításra több mint két órán át álltak sorba az emberek. Nemcsak az expó első napjaiban, hanem végig az öt hónap alatt. A hosszú várakozásban nagy látványra kiéhezett emberek azt hitték csodálatosnak, amit eléjük tettek, s utólag is erről beszéltek ismerőseiknek. Mindez nem sok optimizmusra ad okot épp ama világkiállítás után, amelynek célját a rendezők így fogalmazták meg: „Összesíteni az emberiség kérdéseit a XXI. század küszöbén. Mindez jelzés legyen az embereknek, a vállalkozóknak, szervezeteknek és nemzeteknek, hogy közösen, az államok határai felett dolgozzanak a jövő globális kihívásainak megoldásán.” Az emberiség egyre fokozódó manipulálhatósága döbbenetesen nagy kihívás, s az erre adható választ alig körvonalazta az expó.A világkiállítás alapgondolatát három szóban foglalták össze: Ember – természet – technika. Ezzel az általánossággal semmit nem tudott kezdeni a bemutatkozó több mint 150 ország. Az Amerikai Egyesült Államok – valamint harminc nemzetközi szervezet – tüntetőleg távol maradt az Európai Unió legjelentősebb tagországában rendezett világkiállítástól. A kiállítók sajnos környezetvédelmi propagandára egyszerűsítették a feladatot, így a központi témához igazodó bemutatók érdektelenek maradtak. A legfájdalmasabb áldozatot a japánok hozták: gyönyörű pavilonjukban – amelyről ügyesen elterjesztették, hogy papírból van, holott anyaga fa és vasbeton – közepes iskolatelevíziós filmeket mutattak be „szigeteknek” elnevezett, apró termekben. Kiállításuk legérdekesebb részét a kijáratnál osztogatott idegenforgalmi prospektusok képezték.Az élelmesebb országok – bátran mellőzve a központilag megadott témát – eleve vendégforgalmi hírverést folytattak. A 15., 16., 17., 18. számú, összevont pavilonban olyan országok állították ki anyagukat, amelyek nem építettek külön csarnokot. Az expónak e része az Utazás 2000 címet is viselhette volna, s ennek megfelelően izgalmas, élvezetes volt. Ezeken a standokon elsősorban a nemzeti jellegzetességeket mutatták be. Izrael mint E-ország, Palesztina mint hegyi tartomány, Örményország mint Noé bárkája nyomában járó közösség, Szíria mint finom bútorok hazája mutatkozott be – hogy csak a bibliai tájaknál maradjunk. Hatalmas bazárt rendeztek be Afrika-pavilonként: a banánköztársaságok is lehetnek büszkék nemzeti teljesítményükre – üzente a bemutatott színes anyag.Talán a nemzeti sajátosságok is állhatnának egy eljövendő expó középpontjában – vetődhet föl a gondolat, amely egyébként nem lenne új. Éppen száz éve Párizsban is hasonló volt a központi téma. Hazánk akkor mutatkozott be először Ausztriától függetlenül a világ előtt. Heltai Jenő akkor így fogalmazott: „A hatalmas nemzetek hatalmas versenyében a kis Magyarországot is észre fogják venni, és az elismerés pálmájából a magyarnak is jut majd egy jól megérdemelt ágacska.” Hazánk a Vajdahunyadvár mását építette föl a Szajna partján. Az első világháború után Barcelonában rendeztek hasonló tárgyú expót. Az 1929-es esztendőben a katalánok 120 hektárnyi területet jelöltek ki a tengerparton. Hazánk 2500 négyzetméteres pavilonnal képviseltette magát. Magyarország egyébként az első expó, az 1851-es londoni, a Kristály-palotában rendezett kiállítás óta nagy sikerrel vesz részt a világtárlatokon. Herend Londonban, majd Párizsban lett világhírű. 1992-ben Sevillában Makovecz Imre héttornyú temploma az expó jelképe lett. Ezzel az 1889-ben emelt párizsi Eiffel-torony és az 1958-ban épített brüsszeli Atomium után magyar épület is expójelképpé vált.„Az elmaradt expó miatti bizonyítási vágy is fűtötte az embereket” – mondta a hannoveri expó magyar részvételét szervező miniszteri biztos a Millenniumhajó építése után. A Vadász György építész tervei alapján készült pavilon már építésekor élénk figyelmet keltett. A magyar pavilont a hannoveri expó Eiffel-tornyaként emlegetik ma német földön. A világkiállítás jelképévé vált a Millenniumhajó. Nyugati utazási irodák kiadványaiban tűnik fel, sőt egy parfümprospektus címlapjára is rátették, hogy növeljék a termék kelendőségét. Birgit Breuel, az expó német főbiztosa pavilonunk meglátogatásakor kijelentette, hogy neki nem kell idegenvezetés, mivel jól ismeri a magyar pavilont. Norbert Bargmann főbiztoshelyettes sajtónyilatkozataiból kitűnt: a német rendezők büszkébbek a magyar pavilonra, mint a – különben szintén remek, ám kevésbé jellegzetes – németre.A hannoveri expón a nyitás utáni első látogató Németország expónagykövete, Hans-Dietrich Genscher volt, s néhány perc múlva Aleksander Kwasniewski lengyel államfő, pár nap múlva Milos Zeman cseh miniszterelnök következett. A magyar kormányfő június 26-án, az expónaptárban kijelölt magyar nemzeti napon vette szemügyre pavilonunkat. „Hajrá magyarok!” – írta a vendégkönyvbe Orbán Viktor.A hannoveri expó érzékelhetővé tette azt is: hazánk számíthat idegenbe szakadt fiaira. A Hannoveri Magyar Egyesület, amelynek vezetője Szilágyi Szabolcs, tevékenyen együttműködött az ország bemutatkozásának szervezésében. Osztoztak a sikerélményben is, amelyet a segítségükkel elszállásolt művészek – Markó Iván és Román Sándor táncosai, a pécsi Mátyás Király Iskola kórusénekesei, az erdélyi Hargita együttes zenészei és mások – átélhettek.A világkiállítások közvetlen pénzügyi mérlege általában veszteséget mutat. A hannoveri rendezők 400 millió márka passzívumot terveztek eleve. A valós veszteség két és fél milliárd márka: a látványtervezők önfeledt költekezése megtette a magáét. Más a gazdasági eredményesség, ha a térségben végbemenő fejlesztéseket nézzük. A Norddeutsche Landesbank egy tanulmánya szerint a világkiállítás 6,8 milliárd márka beruházást hozott. Azaz míg az állami elképzelések szerint a rendezvényen több mint hárommilliárd márka közvetlen bevétel keletkezett volna, a valódi gazdasági hatás a központi befektetésnek csaknem kétszerese. Ez az a bizonyos multiplikátor tényező, amelyről az 1996-ra tervezett lágymányosi világkiállítás előkészítői és a valóban komoly közgazdászok szóltak még a kilencvenes évek elején.A Norddeutsche Landesbank előzetes tanulmánya jelzi: a sokmilliárdos multiplikátor hatás eredményeképp az expóterület mellett a lakásépítéshez, a vasúti- és villamos-sínhálózatok kiterjesztéséhez, a város és a térség egyéb fejlesztéseihez vonzotta a tőkét. „Az expó segítségével Hannover hosszú ideig a világ egyik legvonzóbb vásárvárosa lesz, felvérteződve a XXI. századi versenyhez” – olvashatjuk egy jelentésben. Egy kamarai beszámoló rámutat: „A halmozott gazdasági hatás, amely az expóberuházásokból, az új expómunkahelyek béreiből és fizetéseiből, valamint az expólátogatók kiadásaiból keletkezik, a bank tanulmánya szerint 17,6 milliárd márkát ér el. Az expó összesen 4,5 milliárd márka adóbevételi többletet jelent az államkasszának.” A banki becslések szerint a világkiállítás „százezer ember számára jelent, legalábbis átmenetileg, munkahelyet”. Noha a becslés előzetes számításokon alapult, ha csak részben lett igaz, akkor is jelentős hozam maradhat az állam, a város és a vállalkozók kasszájában.Hazánk mindössze kétmilliárd forintot szánt az expómegjelenésre. Gondoljunk csak bele: a Magyar Nemzeti Bank bécsi leányvállalata, a CW AG csupán 1999-ben, amikor az előzetes 95 milliárdos vesztesége már ismert volt, több mint hétmilliárd forintnak megfelelő pénzt veszített mintegy ráadásként. A rendezést lebonyolító Expó 2000 Kft. további forintokat spórolhat meg, ha értékesíti a magyar pavilont. A Millenniumhajó iránt elsősorban dél-németországi városok érdeklődnek. Az acélvázas épület az annak idején Szent István által is fontosnak hitt „magyar jelek” egyike lehetne Európa közepén.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.