Közös múlt, jelen és jövendő

Gellénné dr. Nagy Valéria–Szekeres Judit–Kovácsné Tóth Beáta
2000. 11. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Túlságosan sokáig és túlságosan sokan ringatták magukat abban az illúzióban, hogy amiről nem beszélnek, az nem is létezik. A Zsidó Közéleti Unió – alapítói: Pelle János irodalomtörténész, dr. Sík János és Staub János jogász – színre lépése sok más, jó szándékú kezdeményezés után megint azt a reményt ébreszti, hogy a „zsidókérdésről” lehet józan, bölcs párbeszédet folytatni. Hogy a múlttal való szembenézés jövőformáló erő lehet.A budapesti Kossuth Klubban megrendezett tudományos konferencia a múlt század közepétől napjainkig tartó időszak alapvető kérdéseit villantotta fel. Haraszti György történész az európai gondolkodásban Kanttal induló tézis – a zsidóság emancipációja akkor lehetséges, ha lemond népiségéről – kudarcáról beszélt. A múlt századi magyar emancipációs vitákat idézve Széchenyi óvatos megfontoltságot követelő elgondolásának helyességét húzta alá. (Korábban sokan antiszemitának bélyegezték a legnagyobb magyart, mert nem egyik napról a másikra kívánta megoldani a kérdést.) Végül az 1867-es emancipációs törvény indította el azt a fejlődést, amely a felszínen töretlenül folytatódott egészen a Monarchia széteséséig.Karády Viktor az iskolarendszer és az asszimiláció kérdéskörét elemezve példák sorával bizonyította, hogy az oktatási törvények miként segítik a polgári nemzetállam megszilárdulását s a zsidó asszimiláció sikerét. A magyarországi zsidók hamarabb felismerték az iskolázottság jelentőségét, mint a népesség átlaga, s már a századfordulón szembe kell nézni a zsidó „túliskolázottság” problémájával, amely a harmincas évekig tovább erősödik. Így áll elő az a helyzet, hogy bizonyos szellemi pályákon – ügyvéd, orvos, mérnök – a zsidók számarányuknál jóval nagyobb súllyal képviseltetik magukat. Függetlenül attól, hogy ki milyen következtetést von le ebből, magát a sokatmondó tényt érdemes tudomásul venni – állítja Karády. Sipos Péter történész azt a magyar közgondolkodásban sokszor felbukkanó tételt cáfolta, miszerint a zsidóság a baloldali gondolat letéteményese lett volna a Horthy-korszakban. Már Vázsonyi Vilmos, a korszak legnagyobb hatású zsidó politikusa hangsúlyozta, hogy nincs egységes zsidó entitás, s hogy a zsidóságot ért sérelmeket nem lehet elszakítani az általános demokratikus törekvésektől. A zsidóság ennek ellenére – szervezetileg is – a Horthy-rendszer konszolidációjának eltökélt támogatója az első zsidótörvényig. Stern Samu hitközségi elnök például paktumot köt Gömbös Gyulával. Pelle János azt elemezte a konferencián, hogy az akkori sajtó s annak némely, sajátos kapcsolatokkal rendelkező és mind nagyobb befolyásra szert tevő körei miként erősítették fel az antiszemitizmust 1938 és 1944 között, még a hivatalos politika ellenében is.Szita Szabolcs, a hamarosan új helyre költöző, közalapítvánnyá váló Holocaust Dokumentációs Központ és Emlékgyűjtemény vezetője intézménye tevékenységét bemutatva arról szólt, hogy az 1944. március 19-e utáni tragikus eseményekben milyen új kutatási eredmények várhatók akár az áldozatokat, akár a tetteseket, akár a passzív szemlélőket illetően.Szabolcs Ottó a hazai történelemtanítás ellentmondásaira mutatott rá. Arra, hogy olyan történelemtanítást örököltünk, amely nem foglalkozott a zsidókérdéssel. S hiába a több tucat új tankönyv, a diákok a mai napig nem látják a történelmi folyamatokat, így irracionális szörnyűségként találkoznak a holokauszttal. Márpedig a dolgok megértéséből fakadó toleranciára lenne szükség, amit évi egy holokauszt-emléknap önmagában nem segíthet elő. Új szemléletű tankönyvekre és tanárokra van szükség. Szabolcs Ottó felvetette, kell-e több tucat iskolai történelemkönyv, ráadásul olyan, amelynek szemléletével nehéz egyetérteni. Nem kellene-e az erőket összpontosítani?Kovács András szociológus arról az elmúlt évben készült, még csak részben feldolgozott szociológiai-demográfiai felmérésről számolt be, amely a mai magyar zsidóság helyzetét kívánja felderíteni. A számos módszertani buktató (ki a zsidó?) ellenére a kérdőíves felmérés sok érdekes adatot mutatott. A zsidó „magnépesség” ma hatvanezerre tehető, a kiterjedtebb zsidóság száma száznyolcvanezer lehet. Térbeli koncentráció figyelhető meg: a magyarországi zsidók kilencven százaléka a fővárosban él, ott is elsősorban a XIII. és a II. kerületben. Az egykori gettó (VI–VII–VIII. kerület) területén csökken a zsidó lakosság. A hazai zsidóság két világháború közötti erős iskolázottsága ma is jellemző. A felmérések szerint 68 százalékuknak van felsőfokú végzettsége, 25 százalékuk tölt be vezető értelmiségi pozíciót, 32 százalék a beosztott értelmiség aránya, 25 százalék az önálló vállalkozó s öt százalék a kétkezi munkás. Az anyagi helyzetnél talán fontosabbak azok az adatok, amelyek a háztartások tartós fogyasztási eszközeit mutatják. A zsidó családok 47 százalékában van személyi számítógép (az összlakosságnál 23 százalék), a mobiltelefon használata kétszeresen múlja felül a teljes népesség gyakorlatát. Változnak a házassági szokások: míg a 66 év feletti korosztályban a 90 százalék homogén zsidó családban él, a legifjabbaknál már ötven százalékot ér el a vegyes házasság.Szécsi József, a Keresztény–Zsidó Társaság elnöke Kereszténység és a judaizmus a legújabb vatikáni dokumentumok tükrében című előadása zárta a konferenciát, amelynek legfőbb tanulsága és érdeme, hogy a széles nyilvánosság előtt beszélt korábban tabunak számító kérdésekről.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.