Westel Mobil Rt.: Lendületben a piac

2000. 11. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bodnár Zsigmond, a Westel Mobil Rt. vezérigazgató-helyettese úgy látja, az idei év első felében robbant a magyar mobilpiac. Jövőre már nem várnak ennél erőteljesebb növekedést, az ütem további gyorsulását.– Mennyi most a Westel előfizetőinek száma?– Több mint egymillió-négyszázezer előfizetőnk van.– Milyen volt a növekedés ebben az évben, összehasonlítva a tavalyival?– Mindenki a jövő évre, 2001-re várta, hogy a piac meglódul. De ha a penetrációt, a mobiltelefon elterjedtségének növekedését vizsgáljuk, mást tapasztalunk. Az év elején 15,2 százalékról indultunk, és szilveszterre valahol a huszonnyolc-huszonkilenc százalék körül fog megállni az előfizetői tábor gyarapodása, ha ugyan megáll. Ez nem mást jelent, mint azt, hogy a piac az idén megduplázódik. Már az év első felében robbant a piac. Jövőre már nem várok ennél erőteljesebb növekedést, az ütem további gyorsulását. Az idén több mint 1,4 millióval bővül a mobil-előfizetők száma Magyarországon, s ha ennél több lenne jövőre az új előfizető, akkor negyvenöt százalék körüli lenne az elterjedtség. Márpedig az nagyon nehezen képzelhető el, hiszen beleütközhet a fizetőképes kereslet korlátaiba. Ma két és fél millió mobiltelefont használnak, aminek a megduplázódása ötmillió előfizetőt jelent. Erre Magyarországon senki sem számít egy éven belül. Legalább további két-három évre van szerintem szükség az ötven százalék körüli penetráció eléréséhez. Az elmúlt két évet és a következő hármat egyetlen ötéves periódusnak tekintve valószínű, hogy abban az idei növekedés volt a legnagyobb. Ha csak a Westelt nézzük, a tavalyi évet 842ezer ügyféllel zártuk, az első negyedévben 1020000, a második végén 1190000, szeptemberben már több mint 1349000 volt az előfizetőink száma. Ehhez még azt is tudni kell, hogy a mobiltelefon osztozik a fogyasztói cikkekkel abban, hogy év végén meglódulnak a vásárlások, tehát ez a növekedési ütem várhatóan megmarad az év hátralévő részében is.– Különösen ha a telefontársaságok akciókkal rásegítenek. De nézzük tovább a számokat. Milyen az előre fizetett kártyák, a Dominó-előfizetők aránya?– Erőteljesen változott az arányuk a tavalyi helyzethez képest. Tömegpiaci termék lett, hiszen míg tavaly az eladások harminc, az idén már a hetven százaléka Dominó kártya.– Mennyire látszik ez a változás a készülékforgalmon? A készülékkel vagy az anélkül eladott Dominó a több?– A nem csak Westel-kártyával használható készülékek aránya nem nő. Észlelhető egy mozgás, változik a készülék használója, de nem eladják a régit, hanem valaki más kezdi el használni a családon, esetenként a munkahelyen belül. Vesznek új előfizetéssel, akcióban egy új készüléket, amit a családfő, a munkahelyi vezető használ a régi SIM-kártyával. Az új, többnyire Dominó kártyát pedig átteszik a régi készülékbe, és így kezdi használni valaki más.– Ez nyilván egy fiatalodást jelent. Látszik ez az SMS-forgalmon is?– Látszik. Lényegesen több rövid üzenet indul előre fizetett SIM-kártyás telefonról, a Dominó ugyanis a fiatalok körében kiemelkedően népszerű, és éppen ők különösen fogékonyak az újdonságokra. Az SMS-ek száma idén exponenciálisan nőtt, az ebből származó bevétel várhatóan öt-hatszorosa lesz a tavalyinak. Emelkedik az egy felhasználóra jutó bevétel, vagyis nem az előfizetők számával arányosan, hanem jóval gyorsabban nő az SMS használata. Jelentős ezen belül a különféle tartalomszolgáltatások népszerűségének növekedése, például amikor egy hírt, egy tőzsdei üzletkötést, folyószámlával kapcsolatos akciót SMS-ben kapnak meg, illetve SMS-sel nyugtáznak előfizetőink.– Volt-e idén különösen sikeres konstrukciójuk?– A ZöldZóna díjcsomag bevezetése térben ad hasonló lehetőséget a szerződéses előfizetők új rétegének, mint amit a Szervusz csomag időben adott. Nagyon jó, a piac által jól fogadott módon közelítettük meg ezekkel a felhasználók széles rétegét. A Szervusz csomag bevezetését az tette lehetővé. hogy délután négy után alacsonyabb volt a forgalom, volt szabad hálózati kapacitás, amit olcsóbban adhattunk. Ugyanez a helyzet a ZöldZónánál. A fogyasztó számára a korábbinál olcsóbb telefonálási lehetőség, ami a szolgáltató számára javítja a kapacitás kihasználtságát. Világosan mutatkoznak az eredmények. A Szervusznak sok százezer előfizetője van, és a ZöldZóna is gyorsan benépesedett.– Van-e olyan szolgáltatásuk, amivel nagyon elégedettek?– Mint egész Európában, nálunk is a legsikeresebb szolgáltatás az SMS. Köszönhető ez annak, hogy mind a telefontársaság, mind az előfizető számára nagyon előnyös a hálózat használata. Nagyon jól használja a kapacitást, hiszen nem kell hozzá vonalfoglalás, duplex, egyidejű kétirányú kapcsolat. Az előfizetőnek pedig olcsó, gyors és biztos, akkor is elküldhető, ha a címzett éppen nem venné fel a telefont, nem fogadná a hívást.– Mennyire vesznek vállalatok telefont az alkalmazottaknak?– Ma már minden olyan vállalatnál, ahol van értelme a dolgozó kezébe mobiltelefont adni, azt meg is teszik. Dinamikusan nő a cégeken belül az ellátottság. Észrevehető azonban, hogy mindenhol igyekeznek a költségeket megosztani a dolgozó és vállalat között, így ezen a területen is nő az előre fizetett kártyák aránya. Mindenki mindig elérhető, de annyi percet telefonál a cég számlájára, amenynyit előre megvásárolnak neki. Aki többet telefonál, az maga kifizeti. A Dominóval a családokban is jól megoszthatók a költségek, ami azért fontos, mert még a fiatal munkavállalókkal is előfordul, hogy nem önfenntartók.– Mennyire hozott új előfizetőket a Westelnek a nyáron bevezetett GSM Pro?– A GSM Pro meglehetősen speciális szolgáltatás, tömeges érdeklődésre nem is számítunk. Elsősorban a különleges körülmények között, az építőiparban, a szállításban, a vezetékes szolgáltatásban, a különféle kárelhárításokban érintett cégek vásárolják. Az érdeklődés megfelel a várakozásunknak, hasonlóan a MenüÁszhoz vagy a rövid hívószámhoz, ez is segít a nagy előfizetők megtartásában, reményeink szerint esetenként elhódításában.– Igaz volt-e az idén is, ami korábban jellemezte a Westelt, hogy a kereslet növekedése meghaladta várakozásokat?– Vártuk a tömegpiac megjelenését, a felkészülés többfázisú volt, és szerintem a piac igazolta az előkészületeket. A legfontosabb természetesen a hálózat fejlesztése, a lefedettség biztosítása volt. A másik oldalon a fogyasztók elérésének fejlesztésére is nagy erőfeszítéseket tettünk, hiszen a tömegpiac új terjesztési elemeket kíván. Másfélszeresésre növeltük a saját tulajdonú, mintabolt jellegű értékesítési helyek számát, és a szerződött partnereken keresztüli eladásokat is több mint megkétszereztük. Nem kis mértékben ennek köszönhető, hogy az idén robbant piaci kereslet közel ötven százalékát mi tudtuk kielégíteni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.