Bodnár Zsigmond, a Westel Mobil Rt. vezérigazgató-helyettese úgy látja, az idei év első felében robbant a magyar mobilpiac. Jövőre már nem várnak ennél erőteljesebb növekedést, az ütem további gyorsulását.– Mennyi most a Westel előfizetőinek száma?– Több mint egymillió-négyszázezer előfizetőnk van.– Milyen volt a növekedés ebben az évben, összehasonlítva a tavalyival?– Mindenki a jövő évre, 2001-re várta, hogy a piac meglódul. De ha a penetrációt, a mobiltelefon elterjedtségének növekedését vizsgáljuk, mást tapasztalunk. Az év elején 15,2 százalékról indultunk, és szilveszterre valahol a huszonnyolc-huszonkilenc százalék körül fog megállni az előfizetői tábor gyarapodása, ha ugyan megáll. Ez nem mást jelent, mint azt, hogy a piac az idén megduplázódik. Már az év első felében robbant a piac. Jövőre már nem várok ennél erőteljesebb növekedést, az ütem további gyorsulását. Az idén több mint 1,4 millióval bővül a mobil-előfizetők száma Magyarországon, s ha ennél több lenne jövőre az új előfizető, akkor negyvenöt százalék körüli lenne az elterjedtség. Márpedig az nagyon nehezen képzelhető el, hiszen beleütközhet a fizetőképes kereslet korlátaiba. Ma két és fél millió mobiltelefont használnak, aminek a megduplázódása ötmillió előfizetőt jelent. Erre Magyarországon senki sem számít egy éven belül. Legalább további két-három évre van szerintem szükség az ötven százalék körüli penetráció eléréséhez. Az elmúlt két évet és a következő hármat egyetlen ötéves periódusnak tekintve valószínű, hogy abban az idei növekedés volt a legnagyobb. Ha csak a Westelt nézzük, a tavalyi évet 842ezer ügyféllel zártuk, az első negyedévben 1020000, a második végén 1190000, szeptemberben már több mint 1349000 volt az előfizetőink száma. Ehhez még azt is tudni kell, hogy a mobiltelefon osztozik a fogyasztói cikkekkel abban, hogy év végén meglódulnak a vásárlások, tehát ez a növekedési ütem várhatóan megmarad az év hátralévő részében is.– Különösen ha a telefontársaságok akciókkal rásegítenek. De nézzük tovább a számokat. Milyen az előre fizetett kártyák, a Dominó-előfizetők aránya?– Erőteljesen változott az arányuk a tavalyi helyzethez képest. Tömegpiaci termék lett, hiszen míg tavaly az eladások harminc, az idén már a hetven százaléka Dominó kártya.– Mennyire látszik ez a változás a készülékforgalmon? A készülékkel vagy az anélkül eladott Dominó a több?– A nem csak Westel-kártyával használható készülékek aránya nem nő. Észlelhető egy mozgás, változik a készülék használója, de nem eladják a régit, hanem valaki más kezdi el használni a családon, esetenként a munkahelyen belül. Vesznek új előfizetéssel, akcióban egy új készüléket, amit a családfő, a munkahelyi vezető használ a régi SIM-kártyával. Az új, többnyire Dominó kártyát pedig átteszik a régi készülékbe, és így kezdi használni valaki más.– Ez nyilván egy fiatalodást jelent. Látszik ez az SMS-forgalmon is?– Látszik. Lényegesen több rövid üzenet indul előre fizetett SIM-kártyás telefonról, a Dominó ugyanis a fiatalok körében kiemelkedően népszerű, és éppen ők különösen fogékonyak az újdonságokra. Az SMS-ek száma idén exponenciálisan nőtt, az ebből származó bevétel várhatóan öt-hatszorosa lesz a tavalyinak. Emelkedik az egy felhasználóra jutó bevétel, vagyis nem az előfizetők számával arányosan, hanem jóval gyorsabban nő az SMS használata. Jelentős ezen belül a különféle tartalomszolgáltatások népszerűségének növekedése, például amikor egy hírt, egy tőzsdei üzletkötést, folyószámlával kapcsolatos akciót SMS-ben kapnak meg, illetve SMS-sel nyugtáznak előfizetőink.– Volt-e idén különösen sikeres konstrukciójuk?– A ZöldZóna díjcsomag bevezetése térben ad hasonló lehetőséget a szerződéses előfizetők új rétegének, mint amit a Szervusz csomag időben adott. Nagyon jó, a piac által jól fogadott módon közelítettük meg ezekkel a felhasználók széles rétegét. A Szervusz csomag bevezetését az tette lehetővé. hogy délután négy után alacsonyabb volt a forgalom, volt szabad hálózati kapacitás, amit olcsóbban adhattunk. Ugyanez a helyzet a ZöldZónánál. A fogyasztó számára a korábbinál olcsóbb telefonálási lehetőség, ami a szolgáltató számára javítja a kapacitás kihasználtságát. Világosan mutatkoznak az eredmények. A Szervusznak sok százezer előfizetője van, és a ZöldZóna is gyorsan benépesedett.– Van-e olyan szolgáltatásuk, amivel nagyon elégedettek?– Mint egész Európában, nálunk is a legsikeresebb szolgáltatás az SMS. Köszönhető ez annak, hogy mind a telefontársaság, mind az előfizető számára nagyon előnyös a hálózat használata. Nagyon jól használja a kapacitást, hiszen nem kell hozzá vonalfoglalás, duplex, egyidejű kétirányú kapcsolat. Az előfizetőnek pedig olcsó, gyors és biztos, akkor is elküldhető, ha a címzett éppen nem venné fel a telefont, nem fogadná a hívást.– Mennyire vesznek vállalatok telefont az alkalmazottaknak?– Ma már minden olyan vállalatnál, ahol van értelme a dolgozó kezébe mobiltelefont adni, azt meg is teszik. Dinamikusan nő a cégeken belül az ellátottság. Észrevehető azonban, hogy mindenhol igyekeznek a költségeket megosztani a dolgozó és vállalat között, így ezen a területen is nő az előre fizetett kártyák aránya. Mindenki mindig elérhető, de annyi percet telefonál a cég számlájára, amenynyit előre megvásárolnak neki. Aki többet telefonál, az maga kifizeti. A Dominóval a családokban is jól megoszthatók a költségek, ami azért fontos, mert még a fiatal munkavállalókkal is előfordul, hogy nem önfenntartók.– Mennyire hozott új előfizetőket a Westelnek a nyáron bevezetett GSM Pro?– A GSM Pro meglehetősen speciális szolgáltatás, tömeges érdeklődésre nem is számítunk. Elsősorban a különleges körülmények között, az építőiparban, a szállításban, a vezetékes szolgáltatásban, a különféle kárelhárításokban érintett cégek vásárolják. Az érdeklődés megfelel a várakozásunknak, hasonlóan a MenüÁszhoz vagy a rövid hívószámhoz, ez is segít a nagy előfizetők megtartásában, reményeink szerint esetenként elhódításában.– Igaz volt-e az idén is, ami korábban jellemezte a Westelt, hogy a kereslet növekedése meghaladta várakozásokat?– Vártuk a tömegpiac megjelenését, a felkészülés többfázisú volt, és szerintem a piac igazolta az előkészületeket. A legfontosabb természetesen a hálózat fejlesztése, a lefedettség biztosítása volt. A másik oldalon a fogyasztók elérésének fejlesztésére is nagy erőfeszítéseket tettünk, hiszen a tömegpiac új terjesztési elemeket kíván. Másfélszeresésre növeltük a saját tulajdonú, mintabolt jellegű értékesítési helyek számát, és a szerződött partnereken keresztüli eladásokat is több mint megkétszereztük. Nem kis mértékben ennek köszönhető, hogy az idén robbant piaci kereslet közel ötven százalékát mi tudtuk kielégíteni.
Szijjártó Péter: Az orosz szállítások leállítása kinyírná a magyar energiaellátás biztonságát
