A Túlélők frenetikus sikere óta új őrület ütötte fel fejét az amerikai televízióban: a realitásjátékok. Bár az ötlet kivételesen Európából származik, ma már szinte minden amerikai országos csatorna a magáénak mondhat egy-egy ilyen műsort. A recept egyforma: forgatókönyv nincs, a kiválasztott amatőröket különféle kalandos, veszélyes vagy provokáló helyzetekbe kényszerítik, a nézők pedig figyelhetik kapcsolataik alakulását, reakcióikat, érzelmi megnyilvánulásaikat, amelyeket nagymértékben motivál a győztesnek felajánlott dollármillió.Sok minden belefér a keretbe: versengés egy milliomossal kötött házasságért, pazar esküvő a képernyőn, majd botrányos válás a kulisszák mögött (Ki akar egy multimilliomos felesége lenni?); egy női popzenekar megalakításának szakmai, emberi buktatói (Popsztárok); egy összezárt közösség mindennapjainak konfliktusai a rejtett kamera szemével (Nagy testvér); egy Chicago környéki középiskola diákjainak zaklatott éve (Amerikai gimnázium).A századforduló otthona először a BBC-ben aratott óriási sikert, mielőtt elérte volna Amerikát. Egy átlag angol család vállalja, hogy három hónapra Viktória korabeli körülmények között él.A túlélésért folytatott ádáz harc, a gátlástalan győzni akarás motiválta a szigetre telepített közösséget a Túlélők sorozatban. A versenyzők a legkülönbözőbb társadalmi réteg, korosztály, műveltségi szint reprezentánsai; tetteik, reakcióik, stílusuk mindenféle kozmetikától mentesek voltak. Talán ez vonzott milliókat a képernyő elé hétről hétre. A Túlélők a lehető legnagyobb megtiszteltetésben részesült: következő sorozatának első részét, az ausztráliai epizódot az amerikai futballkupadöntő után sugározták január végén.Belgiumból indult, és egész Európában sikert aratott a Spicli. A résztvevők csak együtt oldhatják meg a kitűzött feladatot – például ejtőernyővel kiugrani egy repülőgépből –, hogy elnyerjék a milliós jutalmat, de tudják, hogy áruló van közöttük, aki szabotálni igyekszik az akciót. A spiclit meg kell találni, kirekeszteni, mielőtt nekifognának az akcióknak.A sikereken felbuzdulva indították el a legújabb sorozatot, A csábítás szigetét. Már az első epizód vetítése előtt a különféle egyházi méltóságok – rabbiktól kezdve baptista tiszteletesekig –, családjogi szervezetek tiltakoztak a műsor ellen. Nem véletlenül. Két szerelmespárt egy karib-tengeri szigetre visznek, szétválasztják őket, hogy a legrafináltabb szexuális csábításnak kitéve próbára tegyék állhatatosságukat.Igen széles a realitásjátékok skálája: az érdektelentől, unalmastól a kalandoson, izgalmason át a felháborítóan érték- és erkölcsrombolóig mindent meg lehet találni bennük. A kivitelezés is változatos: hamis, mesterkélt és valóságos emberi drámák egyaránt jelen vannak. Mi a siker titka? A nézők beleuntak a kiszámítható folytatásos tévéjátékokba. Merészet, provokálót akarnak olyan amatőrökkel, akik minden esendőségük ellenére is közülük valók.
Demján Sándor-tőkeprogram: valódi szintlépés a magyar KKV-k számára
