A fővárosi ellenzék a Budapestet irányító koalícióról

2001. 02. 21. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Demszky Gábor főpolgármester szerint a városvezető koalíció kerülhet veszélybe, ha az MSZP javaslatára a Fővárosi Közgyűlés többsége ma megszavazza a hannoveri villamosok vásárlására vonatkozó előterjesztést. A Fidesz szakmai kérdésnek tekinti a kezdeményezést és támogatja azt, a MIÉP fenntartással kezeli az ügyet, ezért várhatóan tartózkodik a szavazásnál. A főpolgármester tegnap sajtótájékoztatón értékelte a forrásmegosztás tervezetét és a koalíciós feszültséget. Erről kérdezte lapunk Tirts Tamást, a Fidesz–MDF–MKDSZ fővárosi frakcióvezetőjét és Marsi Péter Pált, a MIÉP frakcióvezető-helyettesét.Hetek óta hangos a sajtó a fővárosi forrásmegosztásról szóló rendelettervezettől, amelyet a kerületek, pártállástól függetlenül, elutasítanak. Az is igaz, hogy mind a 23 városrésznek elfogadható tervezetet nem lehet készíteni. Ön szerint hogyan lehet áthidalni ezt a problémát?– A fővárosi MIÉP javasolni fogja országgyűlési képviselőcsoportjának, hogy kezdeményezze az önkormányzati törvény módosítását – mondja Marsi Péter Pál. – Mindenkinek az lenne a legjobb, ha a fővárosi önkormányzat és a 23 kerület forrásait külön-külön „osztaná le” az Országgyűlés, vagyis törvény rögzítené a normatív és nem normatív támogatások megoszlását. Ezáltal megszűnne az évek óta tartó áldatlan vita is. A jelenlegi forrásmegosztási tervezetet a MIÉP egyértelműen elutasítja.– Az MSZP minden bizonnyal a közgyűlés elé terjeszti a használt hannoveri villamosok megvásárlására irányuló javaslatát. Az SZDSZ koalíciós szakítópróbának tekinti a kezdeményezést. A MIÉP elfogadhatónak tartja a német ajánlatot?– A MIÉP-frakció még nem kapott kidolgozott előterjesztést a villamosvásárlásról. Egy hétmilliárd forint értékű ajánlatról nem lehet felkészületlenül dönteni. Független szakértői vizsgálatra van szükség mind műszaki, mind gazdaságossági szempontok alapján. Lehet hivatkozni az elavult járműparkra, ezt mindenki tudja. Demszky Gábor tízéves és Vajda Pál hatéves regnálása alatt ezen a területen semmi nem történt. Ráadásul a közlekedési rendszerfejlesztési tervben szó sem esik használt villamosok behozataláról. A hannoveri járműveket a lyoni omnibuszokhoz tudnám hasonlítani, még senki nem látta azokat. Az MSZP kampánycélokra akarja felhasználni a vásárlást, a Fidesz pedig érthető és helyes elképzelések mentén éket akar verni a szocialisták és a szabaddemokraták közé.– A MIÉP nem akar?– Dehogynem, csak úgy, hogy a budapestieknek ne kerüljön egy fillérjébe sem. Ez egy hétmilliárd forintos ék lenne. Egyébként a közvetítő cég is azt mutatja, hogy jelentős csúszópénz lehetősége „forog fenn”.– Mi a véleménye: szakadhat-e a koalíció, vagy ismét porhintésről van szó?– Nem szakad, ugyanis az érdekeik közösek. A háttérben mosolyog az aranyborjú. Az SZDSZ látszólagos szembenállása Demszky Gábor tudathasadásos állapotát erősíti. A pártok fölött álló főpolgármesteri és az SZDSZ elnöki pozíciója összeegyeztethetetlen. Ezt csak egy dologban lehet összeegyeztetni: a pénzben.Nem örvend túlzott népszerűségnek a kerületek körében a városvezetés által készített forrásmegosztási tervezet. A Fidesz hogyan értékeli a javaslatot?– Demszky Gábort a jelek szerint annyira leterhelték pártelnöki feladatai, hogy nem maradt energiája a főváros legfontosabb ügyeire, például a forrásmegosztásra – nyilatkozza Tirts Tamás. – Minden ezzel összefüggő munkát Atkári Jánosra hagyott, ő pedig nem kompromiszszumkész alkat. Emellett Bőhm András frakcióvezetőt is nyilván elfoglalják a pártbeli munkák, ezért neki sincs ideje arra, hogy betöltse azt a kiegyensúlyozó szerepet, amelyet eddig a fővárosban játszott. Emiatt azonban a kerületek lényegesen rosszabb helyzetbe kerültek. Még sosem érezték magukat enynyire rosszul a forrásmegosztás miatt, még egyszer sem utasította el egybehangzóan mind a huszonhárom kerület a főváros tervezetét.– Miért támogatja a frakció a hannoveri villamosok vásárlását?– Sajnálatosnak tartom, hogy az SZDSZ politikai kérdést gyártott egy tisztán szakmai ügyből. A vásárlást azért támogatjuk, mert a BKV szakemberei, a Műszaki Egyetem tanulmánya és az Atkári János által megbízott Profil Kft. egyaránt jó üzletnek tartják. A szakértők elismerték ugyan, hogy használtak a villamosok, de a jelenlegi helyzetben, amikor a peremkerületekben ötvenéves villamosok közlekednek, nem szabad elmenni a lehetőség mellett. Az is sajnálatos, hogy a koalíció hétmilliárd forinton vitázik, amikor a főváros költségvetése 270 milliárd forint, s amikor a metróra több tízmilliárd forintot tettek félre.– Elképzelhetőnek tartja, hogy a villamosok miatt felbomlik a koalíció?– Ezt nem tartom olyan jelentőségű ügynek, amely miatt ilyen súlyos döntést kellene hozni. Azt viszont elismerem, hogy az SZDSZ-nek – a jelenlegi politikája tükrében – az önálló kormányzás lenne az érdeke. Demszky Gábor pártelnökként ugyanis úgy taktikázik: a jobb- és a baloldalnak is pofonokat oszt, hogy így szerezhesse meg a középen állók szavazatait. Ebbe a képbe azonban nem fér bele egy, a szocialista párttal kötött koalíció. Emellett a főpolgármester népszerűsége november óta folyamatosan zuhan, s várhatóan az MSZP sem tűri már sokáig azokat a sértéseket, amelyeket Demszky Gábortól kap. Így tényleg elképzelhető, hogy a közeljövőben felbomlik a fővárosi koalíció.– Az SZDSZ frakcióvezetője viszont azt nyilatkozta, hogy Budapestet kisebbségből nem lehet irányítani.– Az SZDSZ korábban már kormányozta kisebbségből a várost, megfelelő javaslat esetén mindig talált magának támogatókat. A jelenlegi startégiájuk viszont elhibázott, mert a konfrontációra épül.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.