A határon csökkenhet a várakozási idő

Csákó Attila
2001. 02. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Új korszak kezdődött az osztrák–magyar kétoldalú vámkapcsolatokban. Ennek első lépése a csütörtökön megtartott tárgyalás, amelyen jelentős fejlesztésekben állapodtak meg a felek. Ezek eredményeképpen lényegesen csökkenhet a teherforgalomban részt vevők várakozási ideje.Az összes jelentős és vitás kérdésben megállapodtunk az osztrák szakértői delegációval az általunk kezdeményezett, Hegyeshalomban folytatott szakértői tárgyalások alkalmával. A határon való, sok esetben többórás várakozás megszüntetése mindkét ország, sőt az unió érdeke is – nyilatkozta lapunknak Bencze József dandártábornok, a vám- és pénzügyőrség rendészeti főigazgatója, majd hozzátette: a kétoldalú tárgyaláson – többek között – egyezség született a határszakaszon lévő átkelők fejlesztéséről is. Hegyeshalomban a Gazdasági Minisztérium 63,5 millió forintos támogatásával autóbusz-vizsgálót alakítanak ki, s a kamionoknak egy második mérleget is elhelyeznek. Sopronban mindkét oldalon sávbővítés lesz, aminek fedezetét az osztrák fél biztosítja, s a kópházai átkelő sávbővítésének finanszírozását is az osztrákok vállalták. Rábafüzesnél sávot szélesítenek, parkolót alakítanak ki, és logisztikai központot építenek, hiszen mindkét ország ezen területén található ipari park. A Fertő tó mellett, Fertőrákoson kiépítenek egy vízi határátkelőt is.– Biztató számunkra, hogy a korábbi álláspontoktól eltérően a magyar kormány januárban áttekintette hazánk uniós csatlakozásáig ránk váró feladatokat, és döntött a szükséges fejlesztésekről – mondta a dandártábornok. Arra a kérdésre, hogy nem kidobott pénz-e az osztrák–magyar határt fejleszteni, hiszen az később az unió belső határa lesz, Bencze József határozott nemmel válaszolt. Mint mondta: attól még, hogy egy külső határ belsővé válik, megfelelő infrastruktúrára van szüksége. Jó példa erre az osztrák–német határ.A tárgyalásokon az osztrákokkal egyetértettek abban, hogy a határellenőrzéseknél a bizalmi elv érvényesüljön, de az ne menjen a biztonság és az ellenőrzések rovására. A magyar vámhatóság szakemberei felvetették, hogy a két ország közlekedést korlátozó szabályait (hét végi kamionstop), valamint a közlekedési engedélyek érvényességét is összhangba kellene hozni. Mindezek mellett szükséges lenne a közös határrend kidolgozása is. Bencze József kiemelte: a problémák rendezése mindkét fél érdeke, hiszen évente 15 százalékkal növekszik a teherforgalom, s például, ha az ez év januári forgalomat a múlt év azonos időszakához hasonlítjuk, 36 százalékos forgalomnövekedést tapasztalhatunk. Az elmúlt napokban csak Hegyeshalomban nem volt ritka, hogy naponta több mint 2800 kamiont kellett vámkezelni. A forgalomnövekedést mutatja, hogy míg 1990-ben 8000 tehergépjármű haladt át a soproni határátkelőn, addig tavaly 284 ezer, míg a szolgálatot teljesítők száma 19-ről csak 39-re nőtt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.