Új korszak kezdődött az osztrák–magyar kétoldalú vámkapcsolatokban. Ennek első lépése a csütörtökön megtartott tárgyalás, amelyen jelentős fejlesztésekben állapodtak meg a felek. Ezek eredményeképpen lényegesen csökkenhet a teherforgalomban részt vevők várakozási ideje.Az összes jelentős és vitás kérdésben megállapodtunk az osztrák szakértői delegációval az általunk kezdeményezett, Hegyeshalomban folytatott szakértői tárgyalások alkalmával. A határon való, sok esetben többórás várakozás megszüntetése mindkét ország, sőt az unió érdeke is – nyilatkozta lapunknak Bencze József dandártábornok, a vám- és pénzügyőrség rendészeti főigazgatója, majd hozzátette: a kétoldalú tárgyaláson – többek között – egyezség született a határszakaszon lévő átkelők fejlesztéséről is. Hegyeshalomban a Gazdasági Minisztérium 63,5 millió forintos támogatásával autóbusz-vizsgálót alakítanak ki, s a kamionoknak egy második mérleget is elhelyeznek. Sopronban mindkét oldalon sávbővítés lesz, aminek fedezetét az osztrák fél biztosítja, s a kópházai átkelő sávbővítésének finanszírozását is az osztrákok vállalták. Rábafüzesnél sávot szélesítenek, parkolót alakítanak ki, és logisztikai központot építenek, hiszen mindkét ország ezen területén található ipari park. A Fertő tó mellett, Fertőrákoson kiépítenek egy vízi határátkelőt is.– Biztató számunkra, hogy a korábbi álláspontoktól eltérően a magyar kormány januárban áttekintette hazánk uniós csatlakozásáig ránk váró feladatokat, és döntött a szükséges fejlesztésekről – mondta a dandártábornok. Arra a kérdésre, hogy nem kidobott pénz-e az osztrák–magyar határt fejleszteni, hiszen az később az unió belső határa lesz, Bencze József határozott nemmel válaszolt. Mint mondta: attól még, hogy egy külső határ belsővé válik, megfelelő infrastruktúrára van szüksége. Jó példa erre az osztrák–német határ.A tárgyalásokon az osztrákokkal egyetértettek abban, hogy a határellenőrzéseknél a bizalmi elv érvényesüljön, de az ne menjen a biztonság és az ellenőrzések rovására. A magyar vámhatóság szakemberei felvetették, hogy a két ország közlekedést korlátozó szabályait (hét végi kamionstop), valamint a közlekedési engedélyek érvényességét is összhangba kellene hozni. Mindezek mellett szükséges lenne a közös határrend kidolgozása is. Bencze József kiemelte: a problémák rendezése mindkét fél érdeke, hiszen évente 15 százalékkal növekszik a teherforgalom, s például, ha az ez év januári forgalomat a múlt év azonos időszakához hasonlítjuk, 36 százalékos forgalomnövekedést tapasztalhatunk. Az elmúlt napokban csak Hegyeshalomban nem volt ritka, hogy naponta több mint 2800 kamiont kellett vámkezelni. A forgalomnövekedést mutatja, hogy míg 1990-ben 8000 tehergépjármű haladt át a soproni határátkelőn, addig tavaly 284 ezer, míg a szolgálatot teljesítők száma 19-ről csak 39-re nőtt.
Csak hatezer néző előtt játszott otthon a Barcelona, ilyen legutóbb 103 éve esett meg!
