Janet Malcolm amerikai újságíró esszéje újabb adalék a Plath-legendához. Sylvia Plath amerikai költő, író, Ted Hughes angol költő felesége 1963-ban öngyilkosságot követett el, alkotásai, közöttük Az üvegbura című önéletrajzi regénye és utolsó nagy versei Ariel című kötetében a halála után kerültek a figyelem középpontjába: a személyes tragédia iránti érdeklődés és a művek „újrafelfedezése” szétválaszthatatlanul összekapcsolódott. A legenda (avagy mítosz, dráma, sztori stb.) jellegzetes XX. század végi kulturális képződmény, magában foglalja Sylvia Plath irodalmi tevékenységét, életét és halálát, Ted Hughes írásait, a Hughes család sorsát, a hivatásos irodalom, a kritika szaktudományos közelítéseit, de még a széles közönségnek szánt sajtótermékeket is. Ez a könyv valamelyest érzékelhetővé teszi, hogy mennyire kusza viszonyok uralkodnak ebben a kultuszban, mennyire lezáratlanok, lezárhatatlanok a legfontosabb kérdései.A naplók, levelek, biográfiák, memoárok, cikkek, hozzászólások mind alkalmat kínálnak a szerzőnek a művek felidézésére, a (magán)élet és a művészet viszonyáról való elmélkedésre, a visszaemlékezés, az életrajz és az újságírás természetéről szóló töprengésre. Felsorakoztatja a legenda ellentétes érdekű, nézőpontú szereplőit, akiket az oszt meg, hogy ki és mennyiben lehet felelős az öngyilkosságért, a túlélők sorsáért, a hagyaték (Naplók, levelek) válogatott megjelentetéséért. Az oknyomozó újságíró-riporter könyvében különféle szerepeket, műfajokat, hangnemeket is kipróbál, amikor műelemzés-kísérletek, interjúk, életrajzi adatok, személyes vallomások, illetve az ezekből leszűrt értelmezések követik egymást. Vizsgálódásainak igazi témái azonban azok az identitáskérdések a művészetben és az életben, amelyek a Plath-legendából adódnak, és amelyeknek egy-egy esetét a két „főszereplő” például a következőképpen fogalmazza meg: „Amíg az otthonomban »boldog« voltam, állandóan pecket éreztem a számban, most... szabadon áramlanak belőlem az évek óta belém kövült szavak” (Sylvia Plath); „amikor a valódi én rátalál a saját szavaira, és először szólal meg, az megrázó esemény” (Ted Hughes). (Janet Malcolm: A hallgatag asszony. Nagyvilág Kiadó, Budapest, 2000. Ára: 1400 forint)
Kitalált vádak célpontja lett Charlie Kirk
