A vállalatirányítás új útjai

Vargha Márton
2001. 02. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A múlt század elejének nagy vívmánya volt — legalábbis a profitnövelés szempontjából — a futószalag feltalálása. A mellette dolgozók véleményét legjobban Chaplin fogalmazta meg Modern idők című filmjében, de ez nem sokat nyomott a latban.Miközben egyes magyarok mindent megtesznek azért, hogy előállíthassanak mobiltelefont, magnót, CD-játszót, autót és egyebeket, mások azon dolgoznak, hogy ezt a sok dolgot el tudják adni. Árubőség, árudömping van, s ahhoz, hogy az emberek elköltsék, és főleg hogy ránk, a mi gyártmányunkra, a mi cégünkre költsék a futószalag mellett megszerzett obulusaikat, egyre gyorsabban kell valami újat kitalálni és piacra dobni. Ezt a verseny- és sebességnövekedést csak a számítógépes, informatikai vállalatirányítás eszközeivel, sőt egyre inkább csak az internetesekkel lehet győzni.Sok területe van egy közép- és nagyvállalat működésének, ahol lépni kell; ebből most egyet emelünk ki, az alkalmazottak közötti közlekedést. Minden gazdasági egység folyamatosan küld és kap a világgazdaság, egy rendszer elemeként impulzusokat — adatot, árut, pénzt, különféle javakat —, és fennmaradása ezek egyenlegétől függ. Ha jól sáfárkodik, és több, a tőzsdén forgalmazható értékhez jut, mint amennyit ad, akkor megmarad, ha nem, előbb-utóbb eltűnik. Ahhoz, hogy ez az egyenleg pozitív legyen, a lehető legtöbbet kell kihoznia az alkalmazottaiból, hiszen ez az egyetlen jószág a mai világban, amivel piaci előnyhöz lehet jutni. A kihozatal növelésének egyik eszköze a számítógéppel megfelelően alátámasztott munkaszervezés: integrált vállalatirányítási rendszer (ERP), csoportmunka-támogatás, az iratok — megrendelés, számla, munkalap — szigorú követése a számítógép-hálózatban. ERP-ben jól áll a világ, és az utóbbi években a csoportmunka-támogatásba is egyre többet fektetnek. Ennek első lépcsője a vállalati villámlevelezés bevezetése, de a jó együttműködés ennél többet kíván: szervezést, naptáregyeztetést, sőt olyan virtuális terek kialakítását, amelyekben emberek úgy tudnak együtt dolgozni, mintha ugyanabban a szobában lennének. Ez utóbbi, a virtuális munkahely megvalósítása most van napirenden.Kétfelől is törekszenek szoftverházak arra, hogy vásárlóiknak virtuális munkahelyet építsenek. Az egyik az ERP: miután az e-businesshez, az internetes üzletvitelhez az integrált vállalati rendszereket előbb-utóbb össze kell kapcsolni az interneten, adódik a gondolat, hogy ezzel párhuzamosan az — ügyeket intéző, nem a futószalag mellett ülő vagy a gyümölcsösben dolgozó — alkalmazottaknak is biztosítsunk egy rugalmas, mindent egy helyen felkínáló adat- és alkalmazásközpontot. A másik törekvést a piaci elemzők által eddig is az együttműködést segítő programok koronázatlan királyának tartott Lotus oldaláról érzékelhetjük. A Lotus Notes/Domino eddig is többet tudott, mint amit csoportmunka-támogatásnak szoktunk nevezni — ez utóbbi piacon a Lotus Notes/Domino vezeti az eladásokat a Microsoft Exchange és a Novell GroupWise előtt —, és még inkább elhúzott a Lotus december-januári bejelentéseivel.A Lotus arra vállalkozik, hogy az egyes ember fejében található tudás, tapasztalat korábbinál nagyobb részét teszi hozzáférhetővé a többiek számára. A tudáskezelő program elemzi az emberek tevékenységét — mihez nyúlnak, mit keresnek a számítógépes irattárban —, másrészt magukat a dokumentumokat. A Lotus ajánlata egy összetett elemző-kereső-indexelő rendszer és hozzá a virtuális munkakörnyezet.Tavaly már piacra került az alap, a QuickPlace portálmegoldás, amivel a Világgazdasági Fórum résztvevői is találkozhattak, ha éppen internetezni támadt kedvük, hiszen ez volt Davosban a résztvevők számára a hivatalos belépési felület. A QuickPlace egy önkiszolgáló világhálós portálszervező, „csoportver” (Teamware) megoldás: egy munkacsoport tagjai számára egy helyről elérhetővé tesz mindent és mindenkit, aminek és akinek a feladatukhoz köze van. A tudáskezelő rendszer, a Knowledge Discovery System tudásszervezője is portál, ez a K-Station. (K mint knowledge, vagyis tudás, Station mint őrhely: rálátni róla a tudás lelőhelyeire, a cégben és az interneten elérhető információra.) A K-Station portál összetett számítógépes szervezője az ember életének. A programokat és információkat — amik mint lelőhelyek jelennek meg a menüben — Java nyelven írott portletek teszik hozzáférhetővé. Mozgatható, átméretezhető tudásablakot jelenítenek meg a kezelői felületen, amin úgy használhatunk mindent, mint a saját kezelői felületéről. Ugyanarról a lelőhelyről származó adatok személyre szabottan megjeleníthetők, más a könyvelőnek és más a csoportvezetőnek: kinek-kinek amire szüksége (jogosultsága) van.A Lotus Knowledge Discovery System másik alrendszere, a Discovery Server könnyíti meg az alkalmazottnak a tájékozódást a cégnél dolgozók kollektív tudásában. A strukturálatlan dokumentumok, villámlevél-kapcsolatok, adatbázis-elérésekről vezetett statisztikák folyamatos elemzésével különféle profilokat, jellemzéseket állít elő — munkatársakról, dokumentumokról —, és kérésre ezeket végignézve ad tanácsot. A Discovery Server első ténykedése a telepítés után egy tezaurusz — a K-map, azaz a tudástérkép — elkészítése. Mindent átnéz, amit a rendszergazda a rendelkezésére bocsát, és a dokumentumokból, villámlevelekből kiemeli az előfordulásuk — beleértve nemcsak az egyedüli, hanem a több szóból álló, kifejezésszerű előfordulást is — alapján a cégre jellemző szavakat. A tezaurusz összefüggéseket is tartalmaz. Minden szava, kifejezése számos másikkal van, lehet kapcsolatban, ami sok esetben segíti a keresést, egy adott feladathoz szükséges anyagok összegyűjtését.A tudástérképre épülnek a jellemzések. A Discovery Server átvizsgálja a dokumentumokat, villámleveleket, a böngészésekről készült központi feljegyzéseket, minden információt, és az alkalmazottakról készít egy profilt. Az jelenik meg benne, hogy ki-ki mennyire van benne valamelyik témában, mennyire foglalkozik vele. Mielőtt azonban K-Stationön keresztül elérhetővé válna a profil, annak, akit leír, ehhez hozzá kell járulnia. Ezzel védi a Lotus az emberek magántitkait.Naponta felteszünk kérdéseket egymásnak, így próbálunk valami rendet teremteni az információs káoszban — van felmérés, ami szerint a munkánk elvégzéséhez szükséges információ húsz százalékához sosem jutunk hozzá —, a változás annyi, hogy ezen kérdések egy részére a Lotus Discovery System is megpróbál válaszolni. A hangsúly tehát a vállalatszervezésben eltolódik a kollektív tudás hozzáférhetővé tételének irányába, de emellett az ehhez szükséges alapvető tudás folyamatos frissítése irányába is. Mert nem elég tudni, hogy X. Y. ért valamihez, ha fogalmunk sincs arról, hogy a valami mire jó, hogyan kapcsolódik a mi munkánkhoz. A gyorsan változó világban a gyorsan elavuló emberi tudás folyamatos frissítése is a vállalati szervezés, a személyzeti munka alapvető feladatává válik.De erről már egy másik írás szól.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.