Lapos, aggályos, mégis nehezen cáfolható kijelentés, hogy a mindenkori dráma a társadalmi sorsérzés és kommunikáció érzékeny lakmusza. És hogy e műnem válságkorszakokban a legnyugtalanítóbb, amikor váratlanul és rombolón meglódul a történelem dialektikája. Ám ha éppen békeidő van, vagy a nagyszabású történelmi konfliktusok felszín alatti, jelentéktelen kis kamaradrámákká sorvadnak, a drámai műfajok is szürkévé, szenzációmentessé, polgárian-mértékletesen brutálissá alakulnak át. Kamrákká, apokaliptikus odúkká szűkülő világterek, esztétikai, alkotás-lélektani elmélkedésekkel terhelt, papírmasé jellemek, szűkülő-szürkülő botrányok, semleges cselekmények: íme, a modern dráma egyik karrierlehetősége.Erre az ízig-vérig mai: statikus, pátosztalan (de nem szenvedélytelen) és ideológiákkal átfűtött drámatípusra, a társalgási szobadráma amerikai változataira bukkanhatunk az Európa Könyvkiadó antológiájában. Az elmúlt néhány év színpadi terméséből tallózó kötetben olvashatunk kissé száraz, de bámulatos nyelvi színvonalú tézisművet De Sade márkiról (Dough Wright), affektáló, képtelen lélektani helyzeteket teremtő darabot művészek, homoszexuálisok, vademberek hétköznapi revüjéről (Lanford Wilson), interneten kiteljesedő szerelmi háromszöget két meleg férfival és egy bosszúálló nővel (Craig Lucas), szociodrámát harlemi feketék tinédzserházasságáról (Kia Corthron) – összességében a leghétköznapibban abszurd, egyben a legabszurdabban átlagos amerikai jelenről. Etnikai és szexuális kisebbségek, nők, feketék, melegek, drogosok vonulnak föl a drámákban, emancipálódnak egyszersmind a drámaírók soraiba, szubkultúrák, korábban csak suttogott-eltitkolt mondatok, gesztusrendszerek törnek be az off-Broadway (és az off-off-Broadway) színházi alternatíváján keresztül a műfaj poétikájába. S hogy végső soron minek a társadalmi fokmérői ezek a sokszínűségük, devianciáik ellenére is formatisztelő, a szélsőségektől óvakodó, helyenként szappanopera-hangulatú színpadi művek? Egyre nehezebb szabadulni a képzettől: mintha kizárólag a kommunikáció helyreállíthatatlanságáról, a megértetés elemi gondjáról szólna a párbeszéd műfaja. (Titkosírás. Mai amerikai drámák. Európa Könyvkiadó, Budapest, 2000. Ára: 2500 forint)
Kitalált vádak célpontja lett Charlie Kirk
