Arizonában várnak az F–16-osok

2001. 02. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csak néhány éve nem repülnek azok az amerikai F–16-os vadászgépek, amelyeket a magyar légierő a felújítást és korszerűsítést követően bérleti konstrukcióval rendszeresít a nemzetbiztonsági kabinet múlt heti döntése értelmében – értesült lapunk. A jelenleg korszerű konzervációs technológia segítségével tárolt gépek a végleges szerződés aláírásától számított 18–30 hónapon belül meg is érkezhetnek Kecskemétre.Korábban az amerikai légi nemzeti gárda (Air National Guard) légvédelemre „optimalizált” századainál teljesítettek szolgálatot azok az F–16-osok, amelyek a rövidesen a magyar légierő kötelékébe kerülnek – nyilatkozta lapunknak Edward Kemp, az Egyesült Államok budapesti nagykövetségének szóvivője.Értesüléseink szerint a gépek üzemideje többségében nem éri el a 4000 repülési órát sem, ami a típus esetében az élettartam felét jelenti, és korábbi feladataikból adódóan viszonylag könnyű terheléssel teljesítették szolgálatukat – szerkezetük ennek megfelelően nem volt olyan terhelésnek kitéve, mint például a Balkán felett huzamosabb ideig bevetett hasonló gépek.Az amerikai ajánlat értelmében húsz F–16A együléses, illetve négy F–16B kétüléseses (oktatásra, átképzésre, de harcfeladatra is teljesértékűen alkalmas) gép kerül Magyarországra. Korábbi feladatukból eredően a gépek már jelen állapotukban is rendelkeznek a legkorszerűbb légiharc-képességekkel, amelyet az elvégzendő átalakítások kiterjesztenek, de fokozzák a földi célok elleni képességet is, ami a magyar légierőben jelenleg betöltetlen feladatkör. A gépeket először „felébresztik” jelenlegi tárolási helyükön, az arizonai sivatag Davis Monthan támaszpontján, ahol a rendkívül alacsony páratartalom korróziómentes körülményeket biztosít, majd alapvető átalakításokat végeznek el rajtuk, szintén az Egyesült Államokban. Ezzel végrehajtják a „félidős” gépeken szükséges „Falcon Up” szerkezeti megerősítési programot, illetve ellátják azokat a digitális vezérlésű Pratt and Whitney F-100-PW-220E hajtóművel, amelyek meghibásodási valószínűsége rendkívül alacsony. A jelenlegi elképzelések szerint a gépek ilyen állapotban érkeznek Magyarországra, a kecskeméti repülőtérre, ahol addigra kialakítják a szükséges infrastruktúrát. A szerződés aláírásától számítva az első gépek tizennyolc hónapon belül érkezhetnek meg, az utolsók két és fél év (harminc hónap) múltán.A program – és a vele együtt futó átképzések – azonban itt még nem érnek véget. A kormányzat tervei szerint ugyanis ezután további átalakítások várhatók, ezek révén a gépek egyenértékűek lesznek a jelenleg gyártásban lévő F–16-os szériákkal. A nyugat-európai F–16-os üzemeltetőknél (Hollandia, Belgium, Norvégia, Dánia, Portugália) jelenleg folyamatban lévő MLU-programnak (Mid Life Upgrade – élettartam közepén esedékes korszerűsítés) már komoly tapasztalatai vannak, a harctéri parancsnokok szerint az ilyen gépek voltak a legjobb F–16-osok a Jugoszlávia elleni légicsapások során 1999-ben. Egy holland F–16 MLU a háború első éjszakáján például lelőtt egy ellenséges MiG–29-est. A gyártó Lockheed Martintól érkező MLU-készletekből ezeket az átalakításokat Magyarországon végeznék el.Az F–16-osok országba kerüléséig a program hozzávetőlegesen százharmincmilliárd forintba kerül, az MLU végrehajtása pedig negyvenmilliárdba. Az árban az említett munkálatok mellett az infrastukturális fejlesztések, a kiképzés, a pótalkatrészek és a fegyverzet is jelentős hányadot képvisel. Mint azt korábban nyilvánosságra hozták, a bérbeadás ugyanakkor ingyen történik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.