Csak néhány éve nem repülnek azok az amerikai F–16-os vadászgépek, amelyeket a magyar légierő a felújítást és korszerűsítést követően bérleti konstrukcióval rendszeresít a nemzetbiztonsági kabinet múlt heti döntése értelmében – értesült lapunk. A jelenleg korszerű konzervációs technológia segítségével tárolt gépek a végleges szerződés aláírásától számított 18–30 hónapon belül meg is érkezhetnek Kecskemétre.Korábban az amerikai légi nemzeti gárda (Air National Guard) légvédelemre „optimalizált” századainál teljesítettek szolgálatot azok az F–16-osok, amelyek a rövidesen a magyar légierő kötelékébe kerülnek – nyilatkozta lapunknak Edward Kemp, az Egyesült Államok budapesti nagykövetségének szóvivője.Értesüléseink szerint a gépek üzemideje többségében nem éri el a 4000 repülési órát sem, ami a típus esetében az élettartam felét jelenti, és korábbi feladataikból adódóan viszonylag könnyű terheléssel teljesítették szolgálatukat – szerkezetük ennek megfelelően nem volt olyan terhelésnek kitéve, mint például a Balkán felett huzamosabb ideig bevetett hasonló gépek.Az amerikai ajánlat értelmében húsz F–16A együléses, illetve négy F–16B kétüléseses (oktatásra, átképzésre, de harcfeladatra is teljesértékűen alkalmas) gép kerül Magyarországra. Korábbi feladatukból eredően a gépek már jelen állapotukban is rendelkeznek a legkorszerűbb légiharc-képességekkel, amelyet az elvégzendő átalakítások kiterjesztenek, de fokozzák a földi célok elleni képességet is, ami a magyar légierőben jelenleg betöltetlen feladatkör. A gépeket először „felébresztik” jelenlegi tárolási helyükön, az arizonai sivatag Davis Monthan támaszpontján, ahol a rendkívül alacsony páratartalom korróziómentes körülményeket biztosít, majd alapvető átalakításokat végeznek el rajtuk, szintén az Egyesült Államokban. Ezzel végrehajtják a „félidős” gépeken szükséges „Falcon Up” szerkezeti megerősítési programot, illetve ellátják azokat a digitális vezérlésű Pratt and Whitney F-100-PW-220E hajtóművel, amelyek meghibásodási valószínűsége rendkívül alacsony. A jelenlegi elképzelések szerint a gépek ilyen állapotban érkeznek Magyarországra, a kecskeméti repülőtérre, ahol addigra kialakítják a szükséges infrastruktúrát. A szerződés aláírásától számítva az első gépek tizennyolc hónapon belül érkezhetnek meg, az utolsók két és fél év (harminc hónap) múltán.A program – és a vele együtt futó átképzések – azonban itt még nem érnek véget. A kormányzat tervei szerint ugyanis ezután további átalakítások várhatók, ezek révén a gépek egyenértékűek lesznek a jelenleg gyártásban lévő F–16-os szériákkal. A nyugat-európai F–16-os üzemeltetőknél (Hollandia, Belgium, Norvégia, Dánia, Portugália) jelenleg folyamatban lévő MLU-programnak (Mid Life Upgrade – élettartam közepén esedékes korszerűsítés) már komoly tapasztalatai vannak, a harctéri parancsnokok szerint az ilyen gépek voltak a legjobb F–16-osok a Jugoszlávia elleni légicsapások során 1999-ben. Egy holland F–16 MLU a háború első éjszakáján például lelőtt egy ellenséges MiG–29-est. A gyártó Lockheed Martintól érkező MLU-készletekből ezeket az átalakításokat Magyarországon végeznék el.Az F–16-osok országba kerüléséig a program hozzávetőlegesen százharmincmilliárd forintba kerül, az MLU végrehajtása pedig negyvenmilliárdba. Az árban az említett munkálatok mellett az infrastukturális fejlesztések, a kiképzés, a pótalkatrészek és a fegyverzet is jelentős hányadot képvisel. Mint azt korábban nyilvánosságra hozták, a bérbeadás ugyanakkor ingyen történik.
Megölte magát egy dolgozó a pécsi NAV épületében
