Az Európai Bizottság Leonardo da Vinci együttműködési programja a szakképzés számára nyújt különböző pályázati lehetőségeket. A program magyarországi koordinációját a Tempus Közalapítvány részeként működő Leonardo Nemzeti Iroda látja el. Kemény Gabriella a közalapítvány igazgatója és Kardos Anita, a PR-csoport vezetője számolt be lapunknak a Leonardo-projektek soron következő bírálatáról.Tavaly a Leonardo da Vinci- programra 20-30 százalékkal többen jelentkeztek az 1999. évihez képest – mondta az igazgatónő. Az idei kisebb növekedést reálisnak tartja a hazánk számára rendelkezésre álló kerethez és a magyarországi szakképzési intézmények pályázati kedvéhez képest. – Ebben az évben 2,6 millió eurós támogatásra számíthatunk. A Tempus Közalapítvány kettős célja, hogy olyan összegeket határozzon meg az egyes pályázatokra a nemzeti iroda, illetve az Európai Bizottság, amelyekből a kinntartózkodás idejére biztosítani tudják a megélhetést, emellett a lehető legtöbbször jussanak el a külföldi oktatási intézményekbe gyakorlatra a diákok – tette hozzá.– A támogatásra adható összegek is folyamatosan növekednek – emelte ki Kemény Gabriella. Ez a magyar fél és az EU részéről tavaly nyáron aláírt társulási tanácsi szerződés alapján 2000-ben 2,588 millió euró volt, 2006-ra pedig várhatóan hárommillió fölé emelkedik.Kardos Anita, a PR-csoport vezetője a Tempus Közalapítvány által koordinált programok öt pályázati formájáról tett említést. Az első és legnépszerűbb a mobilitás nevű projekttípus, amelynek segítségével diákok, hallgatók, fiatal dolgozók utazhatnak külföldre, rövidebb-hosszabb időtartamú szakmai gyakorlatra. Az oktatók számára is fennáll ez a lehetőség. A kinntartózkodás időtartama három héttől akár egy évig terjedhet. A másik típus, a kísérleti projektek nevet kapta. Ezek keretében különböző fejlesztéseket, újítási programokat lehet a szakképzés terén megvalósítani. Idetartozik a tananyagok, módszerek kidolgozása. Ennél a formánál nem az utazások és a találkozók dominálnak, hanem a két-három éves programok végrehajtása. Nem létező módszerek átvételét, hanem újak kidolgozását célozza meg. Külön pályázati formája van a szaknyelvi fejlesztéseknek, az előzőhöz hasonló feltételekkel. Kardos Anita megemlítette, hogy terveznek egy szótárat a vaskohászatról és az EU szaknyelvéről. Az utóbbi várhatóan egy éven belül elkészül.A hálózatok létrehozására vonatkozó pályázati forma a szakképzés területén különböző elért eredmények terjesztésére szolgál. Ezek általában a résztvevő országok többségét lefedő hálózatok. Nálunk a Nemzeti Szakképzési Intézet lehet a tagja. Az ötödik projekttípus referenciaanyagok készítését tartalmazza, amelyben a különböző szakképzési rendszerek összehasonlítása, adatok gyűjtése, elemzése történik európai szinten.Kemény Gabriella érdekességként megemlítette egy szombathelyi kísérleti program sikeres esettanulmányát. Egy szakképzési iskolával rendelkező részvénytársaság olyan projektet dolgozott ki, amely lehetővé teszi egy teljesen új szakma alapjainak megteremtését. Német és francia partnereikkel együtt olyan tananyagot hoztak létre, amely három, Magyarországon eddig különálló szakmát – tetőács, tetőfedő és bádogos – egy végzettségű képzéssé tudott formálni.– A Leonardo-programra tavaly összesen 172 pályázat érkezett, az januárban lejárt határidőre viszont legalább 185 beadvány jutott el a közalapítványhoz – mondta Kemény Gabriella. Azért nem tudnak pontos adatokkal szolgálni, mert néhányan – egyes pályázati formák esetében a kiírásoknak megfelelően – egyenesen Brüsszelbe küldték pályázataikat a hallgatók. – Az utóbbi esetben a nyertesek közvetlenül az Európai Bizottsággal kötnek szerződést – tette hozzá.A nemzeti irodába a beadványok közel 80 százaléka jut el, amelyekről először megállapítják, hogy formailag helyesek-e, utána következik a technikai vizsgálat. Ezzel a kért összegek realitását ellenőrzik. A szakmai, tartalmi és ennek függvényében egyfajta pénzügyi bírálat a következő lépcsőfok. Előreláthatólag májusra ér véget a bírálati folyamat, eredményhirdetés júniusban várható.Kardos Anita a Leonardo da Vinci-programról elmondta, hogy az a szakképzés minden szintjét és formáját támogatja. A középfokú szakképzés, a szakoktatás, a felsőfokú szakképzés és a felsőoktatási intézmények hallgatói az iskolarendszeren kívüli intézmények számára jelent nyitott ösztöndíj-pályázati lehetőségeket. – A szakképzési intézmények olyan projekteket dolgozhatnak ki, amelyekben európai partnerekkel működhetnek együtt – tette hozzá –, de fontos célcsoportként jelölte meg a szociális társakat, valamint a kis- és középvállalkozásokat is.– A Leonardo-programra bármely olyan intézmény pályázhat, amelynek áttételesen vagy közvetlenül köze lehet a szakképzéshez. Az egyéni pályázatok, kiutazások – például egy középiskolai csereprojektben – az intézményi pályázaton keresztül valósíthatók meg – közölte a csoportvezető. Tavaly már az előző évinél jóval több egyetem és főiskola szerepelt a jelentkezők között, de az idén emelkedett a kis- és középvállalkozások száma is.
A kelta királynő hihetetlen legendája
