Giuliano Amato olasz és Tony Blair brit kormányfő nemrégiben Rómában megállapodást írt alá a szervezett embercsempészet elleni együttműködésről. Az egyre nagyobb méreteket öltő és – legalábbis a szervezőknek – egyre jövedelmezőbb üzletág hovatovább komoly veszélyt jelent a szokásos úti cél, az EU-tagországok számára. Nem csoda, hogy a két leginkább érintett ország, Olaszország és Nagy-Britannia okmányban rögzítették, készek különleges rendőri alakulatokat küldeni – az ő szóhasználatukkal élve – a nyugat-balkáni határszakaszokra, amelyeken keresztül a legtöbb illegális bevándorló érkezik Nyugat-Európába. Bosznia-Hercegovina az elosztóközpont, ahonnan az embercsempészek jobb sorsra érdemes áldozatai Horvátország és Szlovénia nyugati határai felé veszik útjukat.A Bosznián belüli bosnyák– horvát föderáció belügyminisztériuma legkevesebb négy szervezett folyosóról tud, ahol iráni és török állampolgárok jutnak illegálisan nyugatra. Általában a szarajevói nemzetközi repülőtéren lépnek be és onnan a négy jól kiépített csatorna valamelyikén hagyják el az országot. Az első és leggyakrabban használt útvonal Mostaron, Nyugat-Hercegovinán át Zadarig, a Horvát Köztársaságba és onnan Olaszországba vezet. A másik útvonal északra visz, a Száva folyón át a határon. A harmadik csatorna Velika Klaudusán, Bihacson és Zágrábba, majd onnan Szlovéniába tart. A negyedik útvonal a Szerb Köztársaságon keresztül, Slavonski Kobas határállomáson át Szlovéniába, Nyugat-Európába megy. Az ötödik, még nem ellenőrzött irány a montenegrói Bar és Kotor városokon keresztül épült ki. Innen Olaszország az úti cél. A szállításra kamionokat használnak olyan katasztrofális feltételekkel, hogy nem ritka a haláleset. Jelenleg senki nem tudja pontosan megmondani, mennyi a szerencsétlenül jártak száma.A bosznia-hercegovinai állami határőrség jelenleg az államhatár tíz százalékát fedi el. A maradék kilencven százalék ellenőrzése a belügyminisztérium, illetve a kantonok hatáskörébe tartozik. Nem lehet beszélni az illegális vándorlás megoldásáról, ha az államhatárok nem biztonságosak és védettek, márpedig nem azok ott, ahol nem az állami határőrség van jelen – mondják a katonai szakértők. A tervek szerint a nemzetközi közösségek egyetértésével a következő két hónapban az állami határőrség átveszi még nyolc határszakasz ellenőrzését, ezzel hatvan százalékot von ellenőrzése alá.
Sallai Rolandot az egekbe emelte a török futball legendája, de hatalmasat hibázott + videó
