Év végi átállások az ügyvitelben

2001. 02. 04. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A törvényváltozások ismeretében biztosak lehetünk abban, hogy sem a számviteli szakemberek, sem az ügyviteli szoftverek fejlesztői nem fognak unatkozni az elkövetkezendő néhány hónapban. A könyvelési rendszereknek a számviteli törvény változásainak való megfeleltetése ugyanis így év vége felé jelentős terhet róhat a vállalatokra. A közép- és nagyvállalatok nagy része gazdasági tevékenységének, könyvelésének vezetését valamilyen integrált ügyviteli vagy vállalatirányítási rendszer segítségével végzi, amelynek január elsejével meg kell felelniük az új törvényi előírásoknak.Mint Juhász Zsolttól, a Revolution Software technológiai igazgatójától megtudtuk, az új számviteli törvény egy része várhatóan nem okoz majd komoly problémát a cégek számára, más része viszont adott esetben — nem megfelelő szoftvertámogatás esetén — jelentős élőmunka- és költségráfordítással járhat. A könnyebben kezelhető változtatások egyike, hogy 2001-től — bizonyos feltételek figyelembevételével — lehetőség nyílik arra, hogy a cégek által vizsgált üzleti év eltérjen a naptári évtől, követve ezzel a szezonalitásokat, az anyavállalat beszámolási időszakaival megegyezően. Ez a lehetőség a törvény szerint a külföldi székhelyű vállalkozás magyarországi fióktelepénél, továbbá a külföldi anyavállalat konszolidálásba bevont leányvállalatánál, illetve ez utóbbi leánycégénél lehetséges.Több integrált rendszer, így például a Juhász Zsolt által említett Revolution Iroda ++ és Zenit vállalatirányítási rendszerek eleve korlátlan számú időszak kezelésére alkalmasak, azaz az év bármely napjára készíthető lezárt beszámoló, esetleg ellenőrző beszámoló is. Így akiknek a törvény nem is engedi az áttérést, külön adatrögzítés nélkül is eleget tudnak tenni a tulajdonosok eltérő időszakra vonatkozó jelentési igényeinek. Az ilyen rendszerű szoftvereknél nem kell komoly beavatkozásokra készülni. Ez olyan rendszerek esetén jelenthet problémát, ahol a program a már lezárt időszakra nem engedi a módosítást.A nagy terhet — a felhasználók és a szoftverfejlesztők esetében egyaránt — igazán az alap számlatükör szerkezetének megváltozása jelenti. Ennek következtében minden, számítógéppel könyvelő cégnek új adatbázisban, új alapokkal érdemes kezdenie az évet. Nyilván ennek lehet pozitív oldala is: így legalább a cégeknél a hosszú évek során toldozott-foldozottá vált számlakeret ismét rendezett, egységes szerkezetet kaphat.A számlatükör módosításának több formája lehetséges — mondja Juhász Zsolt. A Revolution gyakorlatában a felhasználó választhat, hogy üres adatbázissal, a régi törzsadatok megtartásával, illetve a régi törzsadatok és analitikus tételek megtartásával nyit új céget. Mindhárom megoldás más-más beavatkozást, élőmunka- és költségráfordítást igényel.Az első esetben, azaz üres adatbázissal történő új cég nyitásakor az újonnan megnyitott adatbázisban megtalálható a PM által ajánlott alap 2001-es számlatükör, amelyből elkészíthető a cégspecifikus változat. Mivel ez üres adatbázis, ezért minden törzsadatot (partnerek, cikkek, szolgáltatások, áfa-kódok stb.) és nyitó tranzakciót kézzel kell rögzíteni. Ehhez a megoldáshoz nem szükséges rendszerkonzulensek segítségét igénybe venni, viszont a munka akár egy hónapot is igénybe vehet, a cég méretétől függően. Sőt ezt követően a korábbi időszakra vonatkozó forgalmi és analitikus adatok csak a korábbi adatbázisból kérhetők le. Ezért a váltáshoz érdemes mérlegelni szakemberek bevonását is, hiszen látszólag költséget takarítunk meg azáltal, hogy saját magunk próbáljuk megoldani a feladatot, ám a rengeteg ráfordított idő és energia valójában sokkal többe kerül.A régi törzsadatok megtartásával történő új cég nyitása már előrelépést jelent a feladat megoldásának hatékonyságában. Itt már rendszerkonzulensek igénybevételével zajlik a munka. Az újonnan nyitott cégben megjelennek a régi törzsadatok (partnerek, cikkek, áfa-kódok stb.) is. A számlakeret igény szerint választható: akár a korábbi, akár a 2001-es ajánlott számlakeret. A Revolution integrált ügyviteli és vállalatirányítási rendszerei esetén a konzulensek egy speciális programmodul segítségével a pénzügyi nyitó tételeket is át tudják emelni az új adatbázisba. Ezt követően a felhasználónak már csak cégspecifikusan ki kell egészítenie a számlatükröt, az egyes modulok paraméterezéseit, illetve el kell végeznie a nyitó tételek rögzítését. Így megtakarítható a fáradságos törzsadatfeltöltésre szánt idő és a pénzügyi nyitó tételek rögzítése is. A részletes analitikus és főkönyvi adatok lekérdezése azonban továbbra is a korábbi adatbázisból érhető el.A harmadik lehetőség, amit a zökkenőmentesebb átállás érdekében a szakemberek leginkább javasolnak, új cég nyitása a régi törzsadatok és az analitikus tételek megtartásával. Ebben az esetben a konzulensek a felhasználó telephelyén létrehozott új adatbázisba átemelik az új számlatükröt, a régi törzsadatokat és az összes korábbi analitikus tranzakciót (pénzügy, számlázás, tárgyi eszköz, készletgazdálkodás). Ez a megoldás a legkényelmesebb, hiszen a jogcímtábla új számlatükörrel való manuális megfeleltetését követően a felhasználó ott folytathatja a munkát, ahol azt abbahagyta; minden analitikus modul továbbra is tartalmazni fogja a korábbi adatokat az új adatok mellett.Abban az esetben, ha mi magunk, cégen belül oldjuk meg az átállást, a költség nem jelentős, azaz „külső” költség igazán nem is jelentkezik, viszont az adatok — vevők, szállítók stb. újbóli rögzítése akár egy hónapot is igénybe vehet. Érdemes mérlegelni tehát, hogy a munkát elvégző személyeknek az egy hónap mennyi hasznos idő kiesését jelenti.Ha igénybe kívánjuk venni a szoftverfejlesztő cégek konzulenseinek a segítségét, az természetesen pénzbe kerül. Érdemes azonban szembeállítanunk a munkatársak által elvégzett munka idejének a pénzben mért értékét a szoftverfejlesztő cégeknek fizetendő összeggel, és e szerint döntenünk az átállás módjáról.A zökkenőmentes átállás érdekében tehát első lépésként el kell dönteni, hogy mennyi időt és pénzt szánunk az átállás megkönnyítésére. Mi magunk kívánjuk megoldani a feladatot, vagy szakemberek segítségét vesszük igénybe. A gyorsabb átállás érdekében javasolt a számlatükör még január előtti — november, december folyamán — cégspecifikus kialakítása. Mivel új adatbázist kell nyitnunk, így érdemes az összes többi, az elemzés alapját képező törzsadatot (például költséghely, költségviselő, partnercsoportok) felülvizsgálnunk. Ha ezeket a feladatokat időben elvégezzük, a szakemberekre bízott átállítás esetén már nincs is más teendőnk…

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.