A magyar fogyasztók jelentős részében megvan a készség arra, hogy környezetbarát árucikket vásároljon. A felmérések szerint még arra is képes, hogy ennek érdekében az átlagnál többet áldozzon – nyilatkozta lapunknak a győri Reflex Környezetvédő Egyesület jogtanácsosa.Kalas György szerint ezzel a ténnyel a gyártók élnek, de tapasztalni: gyakran vissza is élnek. A fogyasztó pedig nincs abban a helyzetben, hogy ellenőrizze a reklám szavahihetőségét, így a nálunk sokszor gátlástalanul alkalmazott „zöld logók” alkalmasak a vásárlók megtévesztésére.Magyarországon 1997 óta létezik egy hivatalos jelzés, a környezetbarát termékeken látható „Cédrus”, amelyet csak egy szigorú ítészekből álló szakértői bizottság előtt lehet megszerezni. Eddig mintegy 30 termékcsoportban több mint 130 áru kapta meg a minősítést. Ez örömteli Kalas György szerint, ugyanakkor nemzetközi összehasonlításban szerény lista, hiszen a németeknél például 80 termékcsoport csaknem négy és fél ezer gyártmánya jogosult hasonló, hivatalos logó viselésére.A fogyasztóvédelemmel foglalkozó környezetvédő úgy véli: a magyar szabályozás legnagyobb hibája, hogy semmi sem tiltja, korlátozza az úgynevezett „maszek logók” megjelenítését. Az ezeket alkalmazó cégek viszont roppant leleményesek. A hivatalosság látszatát keltve emblémáik körpecsét alakúak, illetve zöld színűek. Több ezer termék található a hazai polcokon olyan félrevezető jelzéssel, amely mögött semmiféle garancia sincs. Természetesen feltételezhető a jó szándék, ám ugyanolyan erővel a rossz is. Többek között számtalan újrahasznosítást sugalmazó „körbe nyíllal” találkozhatunk, ám jól tudjuk, hogy a szelektív gyűjtés Magyarországon még gyerekcipőben totyog. Ezért aligha hihető, hogy annyi műanyag doboz újrafeldolgozásáról gondoskodnak, mint amennyit e jellel ellátnak – állítja Kalas.A győri környezetvédő egyesület a Gazdasági Minisztérium civil fogyasztóvédőket támogató keretéből a közelmúltban kiadványt jelentetett meg. Abban bemutatják a hivatalos hazai és külföldi emblémákat, valamint az egyes iparágak valóban joggal használatos, környezetkímélőséget jelentő ábráit. Emellett több példát találunk a hamiskás jelekre is. Az egyesület nemrégiben akciót indított a jóhiszemű vásárlót tudatosan félrevezető gyártók ellen.
Súlyos balhé robbant ki a Debrecen NB I-es futballcsapatánál?
