Félretájékoztatják a vevőket?

Kiss Géza
2001. 02. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A magyar fogyasztók jelentős részében megvan a készség arra, hogy környezetbarát árucikket vásároljon. A felmérések szerint még arra is képes, hogy ennek érdekében az átlagnál többet áldozzon – nyilatkozta lapunknak a győri Reflex Környezetvédő Egyesület jogtanácsosa.Kalas György szerint ezzel a ténnyel a gyártók élnek, de tapasztalni: gyakran vissza is élnek. A fogyasztó pedig nincs abban a helyzetben, hogy ellenőrizze a reklám szavahihetőségét, így a nálunk sokszor gátlástalanul alkalmazott „zöld logók” alkalmasak a vásárlók megtévesztésére.Magyarországon 1997 óta létezik egy hivatalos jelzés, a környezetbarát termékeken látható „Cédrus”, amelyet csak egy szigorú ítészekből álló szakértői bizottság előtt lehet megszerezni. Eddig mintegy 30 termékcsoportban több mint 130 áru kapta meg a minősítést. Ez örömteli Kalas György szerint, ugyanakkor nemzetközi összehasonlításban szerény lista, hiszen a németeknél például 80 termékcsoport csaknem négy és fél ezer gyártmánya jogosult hasonló, hivatalos logó viselésére.A fogyasztóvédelemmel foglalkozó környezetvédő úgy véli: a magyar szabályozás legnagyobb hibája, hogy semmi sem tiltja, korlátozza az úgynevezett „maszek logók” megjelenítését. Az ezeket alkalmazó cégek viszont roppant leleményesek. A hivatalosság látszatát keltve emblémáik körpecsét alakúak, illetve zöld színűek. Több ezer termék található a hazai polcokon olyan félrevezető jelzéssel, amely mögött semmiféle garancia sincs. Természetesen feltételezhető a jó szándék, ám ugyanolyan erővel a rossz is. Többek között számtalan újrahasznosítást sugalmazó „körbe nyíllal” találkozhatunk, ám jól tudjuk, hogy a szelektív gyűjtés Magyarországon még gyerekcipőben totyog. Ezért aligha hihető, hogy annyi műanyag doboz újrafeldolgozásáról gondoskodnak, mint amennyit e jellel ellátnak – állítja Kalas.A győri környezetvédő egyesület a Gazdasági Minisztérium civil fogyasztóvédőket támogató keretéből a közelmúltban kiadványt jelentetett meg. Abban bemutatják a hivatalos hazai és külföldi emblémákat, valamint az egyes iparágak valóban joggal használatos, környezetkímélőséget jelentő ábráit. Emellett több példát találunk a hamiskás jelekre is. Az egyesület nemrégiben akciót indított a jóhiszemű vásárlót tudatosan félrevezető gyártók ellen.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.