Gyorsvasút haladhat Ferihegyig

Putsay Gábor
2001. 02. 16. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Ferihegyi repülőtér alatt épül meg annak a gyorsvasútnak egy szakasza, amely a 2A és 2B terminált köti össze a budapesti Nyugati pályaudvarral. A MÁV Rt. és a Trigránit Rt. három hónapon belül alapítja meg közös vasútépítő vállalkozását, a beruházás az első fél év végén kezdődne, és 2003 közepén idulna el az első vonat.Bemutatta azt a nyomvonaltervet a két vállalat által egy éve létrehozott munkacsoport, amely a gyorsvasút útvonalát tartalmazza – tájékoztatta lapunkat a MÁV Rt. A lehetséges változatok közül a Nyugati pályaudvar–Cegléd–Szol-nok vonalat vették alapul a tervezők. A vasútvonal közvetlenül a repülőtér mellett halad, így a Ferihegy I-nél leágazó iparvágányt kívánták bővíteni, illetve meghoszszabbítani, hogy elérje a 2A és a 2B terminált. Felmerült továbbá az a lehetőség is, hogy Kőbánya-Kispest vasútállomástól – a 3-as metró végállomásától – építenének egy új nyomvonalat a repülőtérig. A megbízók végül mindkét javaslatot elvetették, mondván, hogy a repülőtér felé tartó vasúti pálya átbocsátóképessége és a sűrű vonatforgalom nem teszi lehetővé a gyorsvasút egyidejű közlekedését. Az elfogadott változat szerint a gyorsvasút a Nyugatiból indul, a körvasúton halad tovább a Rákos–Újszász vonalig, majd Rákosrendezőt elhagyva egy alagúton át közelítené meg Ferihegy II-t. A vonatok 20 percenként indulnának, és 19 percig tart majd az utazás. A tervek szerint a gyorsvasúti hálózat kialakítása 15-20 milliárd forintba kerül. Ennek nagy részét az új alagút építésére fordítják, ám jelentős összeget kell fordítani a jelenlegi pályák rekonstrukciójára, illetve a külön szintű kereszteződések megépítésére. A tekintélyes beruházás ellenére a gyorsvasút üzemeltetése néhány éven belül megtérülhet.A Ferihegyi repülőtéren tavaly 4,7 millió utas fordult meg, akik nagy része Budapestre tartott, illetve a fővárosból indult. A repülőtér forgalma évente 10 százalékkal növekszik – tudtuk meg Péterffy Gábortól, a Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság szóvivőjétől. Azzal, hogy a reptér megközelíthetőségét a kötött pályás közlekedési eszköz jelentősen javítja, egyben szolgálatási színvonalát is emeli – tette hozzá. A világ számos repülőterét köti össze gyorsvasút a városközponttal; a tapasztalatok azt mutatják, hogy az utasok szállításának ez a leggyorsabb és legmegbízhatóbb eszköze. Ferihegyről az átlagos utazási idő ma 30-40 perc. A vasút építésével kapcsolatos engedélyezési eljárások és hatásvizsgálatok folyamatban vannak. A Trigránit és a MÁV vállalkozásában a tervek szerint a vasúttársaság lenne a többségi tulajdonos, a beruházás rá eső részét ingatlanhasznosításból és szolgáltatási bevételeiből finanszírozná.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.